dubbeleric 3 Postad 10 Januari , 2015 Hej. Kan någon tipsa mig om ett användbart Ekolod för att mäta vattendjup ner till 1 meter. Kommer att köra min nyförvärvade Ålandsnipa "Babar" i 4-6 knop i Dalälven och sjön Bäsingen. Finns en del sandrevlar att hålla koll på. Mvh dubbeleric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 10 Januari , 2015 Det räcker väl med en enmeters tumstock om du inte ska mäta mer än "ner till en meter"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dubbeleric 3 Postad 10 Januari , 2015 Det räcker väl med en enmeters tumstock om du inte ska mäta mer än "ner till en meter"? Ok, då vänder vi på frågan "upp till 1 meter". Tumstockar har jag men tror det blir problem att både mäta och köra samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 10 Januari , 2015 Jag tror de flesta ekolod har svårt att mäta bra på så små djup. Troligen skulle ett framåtseende ekolod fungera för att varna när det blir för grunt. En lösning skulle kunna vara att montera ett vanligt ekolod med givaren snett framåtriktad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Januari , 2015 Hinner man göra något om det grundar upp? Sandbankar är inga större problem att träffa på i de farter som TS funderar på att gå i. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser