Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Reed

Viktigt att ha olja i dreven under vintern?

Rekommendera Poster

Jag tappade ur oljan ur dreven (DP-E) vid upptagning i höstas och den var i utmärkt skick. Dock så blev det av olika anledningar inte av att återfylla med olja direkt, så dreven står nu utan olja. Dreven sitter kvar på båten denna vinter, och båten förvaras utomhus. Pluggarna på dreven är naturligtvis väl åtdragna. Kan det vara skadligt för dreven att stå utan olja under vintermånaderna?
 
Jag inser att en god anledning till att fylla med ny olja direkt är att man inte ska glömma det på våren, men det har jag säkerställt att jag inte glömmer... Frågan är alltså helt enkelt om dreven på något sätt kan ta skada av att stå utan olja. Det fanns inga spår av vatten i den olja som tömdes ur.
 
Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske säger jag, utan olja blir det en stor luftvolym i drevet vilket gör att tendensen att dra in luft vid temperatutväxlingar ökar, eventuellt kan man då drabbas av lite kondens i drevet, kanske akademisk risk men jag skulle nog vilja hävda att det är bättre att ha olja i dreven över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske säger jag, utan olja blir det en stor luftvolym i drevet vilket gör att tendensen att dra in luft vid temperatutväxlingar ökar, eventuellt kan man då drabbas av lite kondens i drevet, kanske akademisk risk men jag skulle nog vilja hävda att det är bättre att ha olja i dreven över vintern.

Även oljan ändrar volym vid temperaturväxlingar, så det ser inte jag som något problem. Jag kan tänka mig att temperaturväxlingarna är större i drevet på sommaren då oljan blir varm under belastning. Dessutom finns det en tunn oljefilm på delarna även när drevet är tömt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det gör någon skillnad pga tidigare nämna oljefilm.

Dock så kommer det vara bättre med olja i än utan, pga kondenschans. Den luften som nu finns i drevet kyls av och vatten kommer om du har otur att fällas ut med risk för angrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Han har ju skrivit att dreven inte står öppna utan pluggarna sitter åtdragna vilket innebär att det finn en begränsad mängd vattenmolekyler inne i drevet, eventuell kondens är begränsad just för att ny luft inte kan komma in. Oljefilmen som är kvar räcker för att skydda innehållet i alla fall en vinter men troligen flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tappade ur oljan ur dreven (DP-E) vid upptagning i höstas och den var i utmärkt skick. Dock så blev det av olika anledningar inte av att återfylla med olja direkt, så dreven står nu utan olja. Dreven sitter kvar på båten denna vinter, och båten förvaras utomhus. Pluggarna på dreven är naturligtvis väl åtdragna. Kan det vara skadligt för dreven att stå utan olja under vintermånaderna?

 

Jag inser att en god anledning till att fylla med ny olja direkt är att man inte ska glömma det på våren, men det har jag säkerställt att jag inte glömmer... Frågan är alltså helt enkelt om dreven på något sätt kan ta skada av att stå utan olja. Det fanns inga spår av vatten i den olja som tömdes ur.

 

Mvh Reed

NEJ !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju skrivit att dreven inte står öppna utan pluggarna sitter åtdragna vilket innebär att det finn en begränsad mängd vattenmolekyler inne i drevet, eventuell kondens är begränsad just för att ny luft inte kan komma in. Oljefilmen som är kvar räcker för att skydda innehållet i alla fall en vinter men troligen flera.

 

Nu kan varm luft innehålla betydligt mer vatten än kall.

Då om TS hällde ut oljan vid 20 grader och hög relativ luftfuktighet så kommer det att fällas ut vatten vid lägre temperaturer. Med risk för korrosionsangrepp.

 

Det troliga är ju att oljefilmen räcker. Men skulle jag ha möjlighet att hälla i olja så skulle jag ta den chansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 20 grader kan luften hålla som mest 17 gram vatten/m3 och vid 5 grader 7 gram. Hur många liter luft innehåller ett drev? Sedan är det ju syret som förorsakar korrosion. TS kan sova gott om natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...