Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
crilleb

göra kapell till snipa

Rekommendera Poster

Hej

Jag har byggt en snipa på ett knobb skrov och håller nu på att planera för att göra ett kapell. Nu undrar jag om det finns någon bra sida hur man gör när man mallar jag har inget att utgå ifrån och båten går inte att flytta till någon kapell makare.Jag har lite svårt att se hur kapellet ska se ut så vore tacksam om någon har förslag som jag kan jobba vidare på .Det finns någon bild i mitt fotoalbum  (crilleb )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har kapellbågar redan så börjar du med att tillverka sådana. De sätts sedan i position med hjälp av klena spännband. Se till att bågarna sitter rakt och hålls på plats. Som material för mallningen är transparent byggplast bra, ju kraftigare desto bättre, det är lätt att töja ut en klen plast för mycket. Växthusplast är ännu bättre eftersom den är kraftigare och därmed töjer mindre. Man tejpar upp plasten över kapellbågarna och ritar ut klipp och sömmar. Olika färgs tuschpennor är bra att använda här. En färg där man skall klippa, en för sömmar, en för sömsmån osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har kapellbågar redan så börjar du med att tillverka sådana. De sätts sedan i position med hjälp av klena spännband. Se till att bågarna sitter rakt och hålls på plats. Som material för mallningen är transparent byggplast bra, ju kraftigare desto bättre, det är lätt att töja ut en klen plast för mycket. Växthusplast är ännu bättre eftersom den är kraftigare och därmed töjer mindre. Man tejpar upp plasten över kapellbågarna och ritar ut klipp och sömmar. Olika färgs tuschpennor är bra att använda här. En färg där man skall klippa, en för sömmar, en för sömsmån osv.

hej

Blir det så exakt att man kan skicka mallarna och få det sytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte någon sömmare tar på sig ansvaret att det blir bra om du ska göra mallandet och hon/han ska sy. Antingen får du göra hela jobbet själv eller lämna bort hela. Något annat är dumsnålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror liksom pseudonym att det blir svårt att övertala någon kapellverkstad att sy enligt någon annans mallar. Däremot kan man kanske övertala en kapelltillverkare att komma ut och mäta och göra sina mallar bara kapellbågar finns. Ring och kolla med någon i närheten.

Själv köpte jag en begagnad robust symaskin, en gammal Pfaff i gjutjärn och sydde hemma i garaget. Resultatet blev väl inte proffskvalitet, robust men inte toppenelegant. Nästa blir säkert bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror liksom pseudonym att det blir svårt att övertala någon kapellverkstad att sy enligt någon annans mallar. Däremot kan man kanske övertala en kapelltillverkare att komma ut och mäta och göra sina mallar bara kapellbågar finns. Ring och kolla med någon i närheten.

Själv köpte jag en begagnad robust symaskin, en gammal Pfaff i gjutjärn och sydde hemma i garaget. Resultatet blev väl inte proffskvalitet, robust men inte toppenelegant. Nästa blir säkert bättre...

Låter som en bra ide göra bågar sedan tejpa och rita . Om jag sedan tar några kort och skickar till en kapell makare så vi kan komma fram till en lösning .Bygga båten känns som ganska enkelt mot att sy kapell .

Tror att det blir bra om tillverkar typ en stor sprywood till ca mitten på båten sedan ett typ hamnkapell till resten av sitt brun så slipper man bågar till den aktre delen.

Tror ni att det skulle passa eller skall man göra bågar och kapell till hela båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kapellet skall se bra ut så måste bågarna ha rätt höjd och bredd.

Prova gärna med pv-rör (sådana som man drar elledningar i), det finns färdiga böjar och mycket lätt att

kapa och testa så att bågarna blir bra. (notera att pv-böjarna har för snäv radie men dom duger för att få ett hum om hur det ska bli)

Tänk på att bågarna ska kunna fällas så dom hamnar bra mot fören/aktern.

Det är inte så svårt att tillverka kapellbågar av aluminium, dom är tjockväggiga och plattas inte till när man böjer dom, du behöver ingen stödfjäder eller fylla dom med sand.

Försök hitta ett runt föremål som har lämplig radie eller använd en spånskiva där du skruvar fast träklossar som bildar en lämplig radie, det går bra att böja med handkraft.

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<Hej

förstår hur du menar jag har varit elektriker i 30 år .Sedan gäller det att tänka till lite hur man placerar den första bågen så att man kan fälla den framåt så den följer sittbrunen har lite med höjden att göra .Det är väl bara ut och göra några bågar för att kunna se lite .

 

Med vänlig hälsning

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...