Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Copernicus

Hallberg Rassy/OE

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en drygt trettio år gammal HR 312 som jag vårdar ömt. Jag saknar däremot kontakt med andra HR 312 ägare som jag kan diskutera båten och dess särskilda egenskaper med. Jag undrar därför om det finns något intresse bland andra ägare till HR 312:or för att bilda ett sällskap för denna fina båttyp. Kanske är 312:an för smal för att sällskapet skall bli tillräckligt stort. Det kunde kanske i så fall vidgas med HR/OE båtar, det vill säga Olle Enderlein ritade HR-båtar, eller andra sammansättningar av sällskapet. Jag vänta förväntansfullt på era svar.

 

Per Vult von Steyern//HR 312, nr 308

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så finns det redan en sådan funktion... men jag är tveksam... jag har hittat en norsk motsvarighet, men ingen svensk...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi har en HR 352 som vi också vårdar ömt!

 

Har också kollat runt efter en HR 352 klubb, men det finns ingen. Dock så finns det många 352 ägare som har hemsidor som jag besöker flitigt.

 

I england finns en HR-klubb: http://hallbergrassyownersassociation.net/page1.html och http://w.hroa.co.uk/index.php

 

Jag vet att Hallberg Rassy 35, Rasmus, har en svensk klubb.

 

Dock så tycker jag att det vore jättekul med en svensk HR-klubb.

Redigerad av CaptainKongo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Då borde det ju rimligtvis finnas intresse för en sådan klubb. Frågan är kanske då om man skall begränsa den till OE båtar, eller om den skall vara öppen för alla HR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Då borde det ju rimligtvis finnas intresse för en sådan klubb. Frågan är kanske då om man skall begränsa den till OE båtar, eller om den skall vara öppen för alla HR?

För min egen del är det ju mest intressant med OE båtar eftersom det skulle jag nog ha mest nytta av. Men kanske skulle jag även ha nytta av tips&trix från nyare modeller...

 

Kanske även lättare att få ihop medlemmar om klubben skulle vara öppen för alla HR båtar.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man väl en konstruktörsklubb och har ALLA OE-båtar (Shipman 28, Marieholm 20, HR) eller så har man en märkesklubb. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det trevlig med bredd, men en klubb skall ju administreras också, vilket kan bli tungt om bredden är för stor. Då tror jag att det är bäst att utgå ifrån en HR klubb/OE-sektion, men som är öppen för att fler sektioner tillkommer, till exempel en GF sektion. En medlemsstark klubb är alltid bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan klubben he gemensamma delar, som till exempel rekommendationer av varv, båtsnickerier, marinhandlare mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuförtiden är det ju så oerhört enkelt att starta en grupp!

Det är ju bara att dra igång den på Facebook, uppmana intresserade att ansluta sig. Är det ingen som ansluter sig så finns inget intresse heller. Facebook kräver ju minimalt med administration oxå!

En facebookgrupp kan vara hur smal som helst.... IF seglare som använder motorbrunnen hade en egen grupp tidigare. Jag tror att det var.... Typ fem medlemmar. Nu verkar den dock vara nedlagd men jag var in och tittade för något år sedan trots att min motorbrunn är igenplastad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte gjort det redan så kan det eventuellt vara idé att lyssna med HR varvet om det finns någon uppslutning redan som de kan tipsa om. Min erfarenhet av varvet är att de alltid är mycket hjälpsamma även om man har en äldre HR.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra förslag. Jag tänkte att jag skulle inventera intresset här innan jag går vidare. Jag tycker att det borde finnas tillräckligt många ägare som är intresserade av att utbyta erfarenheter med likasinnade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en HR 352 från 87  och startade  en Facebook gruppen" Båliv och underhåll " av båtar i gruppen finns flera HR ägare välkomna att vara med i den gruppen. Jag har även en egen sida som heter   Hallberg Rassy 352 M/S Aquila.   Om intresse finns kan man ju alltid bilda en ren HR  grupp på Face Book,  men kontakta mig isåfall på FB //  mvh Janne    

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillsammans med kompisen Fredrik som åxå har en HR 352 Startade vi Facebook gruppen  Hallberg Rassy owner sweden och vi hoppas på fler medlemmar!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...