Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
bafnus

Storlek på Navionics SD kort

Rekommendera Poster

Hej, Första posten på detta forum.

Jag har nyligen köpt en motorbåt där en vad jag nu förstått en "äldre Gps Plotter" fanns med.

Det är en Lowrance GlobalMap 5000c och  i den sitter just nu ett kort 1 Gb över Stockholms skärgård men eftersom jag bor längre norrut så tänkte jag att det är väl bara att skaffa ett nytt över mina trakter.

Men där blev det stopp, till saken hör att jag inte kan ha större kort än 1 Gb i plottern och de finns inte längre att köpa? endast 2 gb.

Jag har mejlat flera firmor och frågat men det verkar svårt att få tag i, enligt en firma så är:

"Alla kort nu med gold sjökort är större än 1 GB men innehållet på Gold är mindre än 1 GB ca 500-600 MB."

Förstår då inte riktigt varför de slutat med 1 gb's kort?

 

Känns surt att behöva köpa en ny plotter eller padda bara för detta .

 

Någon klok person på detta forum kanske kan svara på mina funderingar

 

/Christer N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att köra ett 2gb gold kort på din plotter? Du kanske kan hitta ett äldre begagnat kort på Blocket som täcker in ditt område och passar din plotter. 

 

Har du kollat med denna firma om de kan uppgradera ditt gamla kort till ditt nya område?

http://teknikhamstern.se/index.php/batelektronik/e-sjokort.html

 

Nej den tar bara 1Gb enligt tekninsk spec.

Tack för tipset pm uppgradering, jag ska kolla upp det med Teknikhamstern :-)

 

/Christer

 

Redigerad av bafnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att även om nya minnena är på 2 GB så är kartinnehållet på minnena under 0,9 GB. Kan minnas fel och reservera mig därför om detta. Detta borde en återförsäljare kunna verifiera detta. Tex http://www.ctvservice.se/. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väll troligen vara så att anledningen till större kort är att man idag kan spara ner mer från plottern än förr. Ligger då kortet i närheten av kapaciteten för SD kortet kommer det snabbt bli fullt om det sparas en massa. Plus säkra upp sig för senare uppdateringar som kan vara platskrävande.

 

Kolla med närmaste handlare som bränner över kartor på kort i butik, om man måste använda ett av deras SD kort eller om man kan ta med ett själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du ladda valfritt kort med valfri karta:

 

http://webapp.navionics.com/

 

Hej, Hur menar du då?

Kan jag ladda ner på ett valfritt sd kort härifrån menar du?

Förklara gärna lite mer hur man skall göra då är du snäll.

 

/Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Man köper ett tomt Navionics kort hos någon återförsäljare och laddar ner valfritt område. Dock är också dessa tomma kort på 2 Gb

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter som togs fram för mer än 12 år sedan och med en upplösning på 320*240 är knappt värd att lägga ned några pengar på, tycker jag. Har du råd/prioriterar så köp t.ex en sådan här i stället http://www.hjertmans.se/article/garmin-gpsmap-620 Helt fantastiskt mycket bättre bild.

 

Hej och tack för alla era svar, det lutar mer och mer åt att jag kommer att köpa en ny plotter.

Tänkte eventuellt avvakta till båt mässan i vår men den du länkade till hade ju ett väldigt fördelaktigt pris.

Så nu blev jag lite sugen... vi får se.

Tack

 

/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En plotter som togs fram för mer än 12 år sedan och med en upplösning på 320*240 är knappt värd att lägga ned några pengar på, tycker jag. Har du råd/prioriterar så köp t.ex en sådan här i stället http://www.hjertmans.se/article/garmin-gpsmap-620 Helt fantastiskt mycket bättre bild.

 

Hej och tack för alla era svar, det lutar mer och mer åt att jag kommer att köpa en ny plotter.

Tänkte eventuellt avvakta till båt mässan i vår men den du länkade till hade ju ett väldigt fördelaktigt pris.

Så nu blev jag lite sugen... vi får se.

Tack

 

/Christer

 

Det är ju snart jul och då kommer tomten, vet du väl. Men ibland får man hjälpa honom på traven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant, bara att köpa direkt...

Det är ju tillåtet att lämna tillbaks den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillkommer förstås sjökort för 2500 spänn. Långsammare och inte ljusstarkare än en iPad eller liknande fast då måste man ju ha ett vattentätt fodral för några hundra.

Kanske inte så konstigt att det är rea ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man pryltokig är inget för dyrt, bara det är nytt och bäst. Jag är övertygad att TS plotter fungerar väl, har hög läsbarhet och tillräcklig upplösning. Jag har sedan 15 år en Lowrance 7000c, dvs samma generation som jag gissar som TS plotter. För vårt ändamål i en segelbåt fungerar plottern lika bra som en nyare, även om zoomningen ibland upplevs som långsam . Vi använder den dock bara för navigation isf papperskort och då är den bra, då den har hög läsbarhet även i direkt solljus.

 

Skall man ha finesser i plottern för motordata, AIS, radar osv, behöver man dock investera i modernare grejor. Men hu många behöver det? Jag är övertygad att de flesta bara använder plottern isf papperssjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man pryltokig är inget för dyrt, bara det är nytt och bäst. Jag är övertygad att TS plotter fungerar väl, har hög läsbarhet och tillräcklig upplösning. Jag har sedan 15 år en Lowrance 7000c, dvs samma generation som jag gissar som TS plotter. För vårt ändamål i en segelbåt fungerar plottern lika bra som en nyare, även om zoomningen ibland upplevs som långsam . Vi använder den dock bara för navigation isf papperskort och då är den bra, då den har hög läsbarhet även i direkt solljus.

 

Skall man ha finesser i plottern för motordata, AIS, radar osv, behöver man dock investera i modernare grejor. Men hu många behöver det? Jag är övertygad att de flesta bara använder plottern isf papperssjökort.

Otur bara då att TS inte får tag i de sjökort han vill använda p.g.a. att den är för gammal och det inte finns minneskort att få tag i, enkelt, som den kan läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är ju att försöka köpa ett begagnat kort över rätt område och uppdatera det.

 

Det kanske finns någon här på MG som har ett kort med rätt område?

Vad behöver TS?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka hitta ett beg. kort för rätt område och behålla plottern som ändå är ganska ok. Sen skulle jag komplettera med iPad el likn där man får fräscha kort och möjlighet till mycket annat.

Så tänker jag göra, behålla en vädertålig och ljustark plotter men köra finliret på paddan. Det bästa av två världar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka hitta ett beg. kort för rätt område och behålla plottern som ändå är ganska ok. Sen skulle jag komplettera med iPad el likn där man får fräscha kort och möjlighet till mycket annat.

Så tänker jag göra, behålla en vädertålig och ljustark plotter men köra finliret på paddan. Det bästa av två världar!

 

Lättare sagt än gjort att hitta begagnade 1gb navionics nu för tiden.

Det kort jag söker söker är 1 gb sd kort 5G600S2 till Lowrance GlobalMap 5000c.

 

Om det finns någon här som har ett sådant liggandes så är jag väldigt intresserad av köpa det.

 

/CN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Lättare sagt än gjort att hitta begagnade 1gb navionics nu för tiden.

Det kort jag söker söker är 1 gb sd kort 5G600S2 till Lowrance GlobalMap 5000c.

 

Om det finns någon här som har ett sådant liggandes så är jag väldigt intresserad av köpa det.

 

/CN

 

 

Jo man ska ju ha lite tur men ibland finns det på Blocket mm. Lägg en bevakning inkl liknande plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har varit i kontakt med navionics i england och de säger att ni Gps  inte passar till de nya gold korten eller navionics + p.g.a. storlekn på dessa kort ät på 2 Gb.

Men personen jag skrev till nämnde att de kommer att ge ut en begränsad 1gb kort upplaga någon gång under våren? Så jag tänker avvakta ett tag till för att se vad det blir utav detta... Se vår brev växling nedan.

 

"Dear Benedicte,

 

Thanks for your reply, yes I really hope you have time to come out with 1 GB SD card as soon as possible because today I had to return my newly purchased Navionics Gold XL9-44XG back to the store today.   :-(

The chart I most need for the next boat season is Navionics Gold mSD / SD 600S Gran-ÖREGRUND. Since I recently purchased the boat from Stockholm so I need to have a chart of the area where I live.

When do you think these 1 GB will be available in shops?"

 

Dear Christer,

 

The Lowrance Global Map 5000C is not compatible with Navionics charts, due to the size of the card. We only have a minimum of 2GB and those plotters take 1 GB cards.

We hopefully will have a supply of 1GB cards coming in the near future, so please do keep in touch.

 

Kind regards,

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

 

" Dear Christer,

 

These cards won’t be available in the shops as such, but we will hopefully be able to supply soon.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726 "

 

"Hi Benedicte,

Yes, I am really looking forward to it, in that case. Are you going to announce the release this on your site that case?

Thank you for taking the time to respond.

Regards Christer Nylin
"

 

"Dear Christer,

 

It will only be a small amount for distribution so please keep in touch and we hopefully will be able to help you.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

"

 

/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er dessverre endel plottere som ikke er kompatible med større enn 1gb brikker.  Dette gjelder eldre plottere.  Det ligger en komatibilitets guide her: http://www.navionics.com/en/compatibility

 

Det produsereres dessverre ikke lenger 1GB brikker, og vi klarer heller ikk å få tak i dette hos noen leverandør.  Det finnes dog endel Lowrance distributører som fortsatt kan sitte på noen 1GB brikker, blant annet i Finland ;-)

 

Send meg gjerne en mail så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg med mer info hvis ønskelig.

 

Mvh

hans-Christian Grande

Navionics

hcgrande@navionics.com

Ja, jag har varit i kontakt med navionics i england och de säger att ni Gps  inte passar till de nya gold korten eller navionics + p.g.a. storlekn på dessa kort ät på 2 Gb.

Men personen jag skrev till nämnde att de kommer att ge ut en begränsad 1gb kort upplaga någon gång under våren? Så jag tänker avvakta ett tag till för att se vad det blir utav detta... Se vår brev växling nedan.

 

"Dear Benedicte,

 

Thanks for your reply, yes I really hope you have time to come out with 1 GB SD card as soon as possible because today I had to return my newly purchased Navionics Gold XL9-44XG back to the store today.   :-(

The chart I most need for the next boat season is Navionics Gold mSD / SD 600S Gran-ÖREGRUND. Since I recently purchased the boat from Stockholm so I need to have a chart of the area where I live.

When do you think these 1 GB will be available in shops?"

 

Dear Christer,

 

The Lowrance Global Map 5000C is not compatible with Navionics charts, due to the size of the card. We only have a minimum of 2GB and those plotters take 1 GB cards.

We hopefully will have a supply of 1GB cards coming in the near future, so please do keep in touch.

 

Kind regards,

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

 

" Dear Christer,

 

These cards won’t be available in the shops as such, but we will hopefully be able to supply soon.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726 "

 

"Hi Benedicte,

Yes, I am really looking forward to it, in that case. Are you going to announce the release this on your site that case?

Thank you for taking the time to respond.

Regards Christer Nylin
"

 

"Dear Christer,

 

It will only be a small amount for distribution so please keep in touch and we hopefully will be able to help you.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

"

 

/Christer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det er dessverre endel plottere som ikke er kompatible med større enn 1gb brikker.  Dette gjelder eldre plottere.  Det ligger en komatibilitets guide her: http://www.navionics.com/en/compatibility

 

Det produsereres dessverre ikke lenger 1GB brikker, og vi klarer heller ikk å få tak i dette hos noen leverandør.  Det finnes dog endel Lowrance distributører som fortsatt kan sitte på noen 1GB brikker, blant annet i Finland ;-)

 

Send meg gjerne en mail så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg med mer info hvis ønskelig.

 

Mvh

hans-Christian Grande

Navionics

hcgrande@navionics.com

Ja, jag har varit i kontakt med navionics i england och de säger att ni Gps  inte passar till de nya gold korten eller navionics + p.g.a. storlekn på dessa kort ät på 2 Gb.

Men personen jag skrev till nämnde att de kommer att ge ut en begränsad 1gb kort upplaga någon gång under våren? Så jag tänker avvakta ett tag till för att se vad det blir utav detta... Se vår brev växling nedan.

 

"Dear Benedicte,

 

Thanks for your reply, yes I really hope you have time to come out with 1 GB SD card as soon as possible because today I had to return my newly purchased Navionics Gold XL9-44XG back to the store today.   :-(

 

The chart I most need for the next boat season is Navionics Gold mSD / SD 600S Gran-ÖREGRUND. Since I recently purchased the boat from Stockholm so I need to have a chart of the area where I live.

 

When do you think these 1 GB will be available in shops?"

 

Dear Christer,

 

The Lowrance Global Map 5000C is not compatible with Navionics charts, due to the size of the card. We only have a minimum of 2GB and those plotters take 1 GB cards.

We hopefully will have a supply of 1GB cards coming in the near future, so please do keep in touch.

 

Kind regards,

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

 

" Dear Christer,

 

These cards won’t be available in the shops as such, but we will hopefully be able to supply soon.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726 "

 

"Hi Benedicte,

 

Yes, I am really looking forward to it, in that case. Are you going to announce the release this on your site that case?

 

Thank you for taking the time to respond.

 

Regards Christer Nylin"

 

"Dear Christer,

 

It will only be a small amount for distribution so please keep in touch and we hopefully will be able to help you.

 

Kind regards,

 

 

Benedicte Gaskin

Sales Administrator, Navionics UK

Tel: +44 1752 258726

 

"

 

/Christer

 

 

Tack för ditt svar,  hans-Christian Grande

Jag har sänt dig ett personligt mejl nu på morgonen.

 

Mvh. Christer Nylin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...