Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Nicked

Septitömning

Rekommendera Poster

Håller på att skruva in en septitank, det är typ den fjärde båten jag förnyar eller ändrar wc-systemet på så jag borde ha allt på koll vad gäller material slangar osv. Men, eftersom tankplaceringen nu lutar mot en djup låda i sittbrunnen var det blir väldigt otympligt att nå en genomföringskran under vattenlinje undrar jag om det finns några erfarenheter var man haft septitömningsgenomföring på skrovsidan ovan vatten, låter lite äkligt att pumpa septiinnehållet ut synligt och ser framför mej skitrinningar o toapappershäng från genomföringen, hur är det har jag rätt el fel finns det någon synpunkt eller ännu bättre erfarenhet om en sådan installation.

 

P.s. Sätter en växlare för sugtömning.

 

-n-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jep, gissade lite:)... Därför mitt p.s., blev visst lite otydligt men sätter altså en trevägsväxlare för däcktömning men också möjlighet till utpump i havet, när man är utanför skärgården, naturligtvis....

 

Påtal om förbudet skall jag avråda från att bygga en skittank med enbart däckstömning, har gjort det misstaget med en båt engång för länge sedan, ville dessutom inte förstöra det fina trädäcket så placerade sugtömningen inne i framluckan och det sket sig sas då tanken ett vackert regattaveckoslut blev överfylld(googla chockladfontän), ändrade senare så att man också kunde släppa i havet och sugtömningen till däck... I all ärlighet -- emmellanåt är tanken full, dessutom är pumpmaskinerna i hamn av min erfarenhet, mycket opålitliga speciellt i början och slutet av säsongen...

 

Skriver från Finland var vi haft septiutsläppförbud i kraft en tid redan.

 

-n-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tömning via elpump som mynnade ovan vattenlinjen men det var en snabbgående motorbåt. Jag har funderingar att göra samma nu även inte kan åka ifrån skitlukten. Det blir ju inte ofta man ska behöva pumpa över bord numera, man får väl ta ett djupt andetag och pumpa. Skönt att slipa onödiga hål under vattenlnjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

P.s. Sätter en växlare för sugtömning.

-n-

Skippa en växlande ventil, sätt bara dit ett T-rör som i toaens skiss.

 

Jag har den lösningen sedan några år och det funkar hur bra som helst. En billig lösning utan delar som kan krångla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tömning via elpump som mynnade ovan vattenlinjen men det var en snabbgående motorbåt. Jag har funderingar att göra samma nu även inte kan åka ifrån skitlukten. Det blir ju inte ofta man ska behöva pumpa över bord numera, man får väl ta ett djupt andetag och pumpa. Skönt att slipa onödiga hål under vattenlnjen.

 

Om TS är en så klok man att han har segelbåt  ;) så är det ju bara att segla på rätt bog när gasten tömmer toatanken. 

 

Altenativt att skepparn för en liten stund överlåter styråran åt gasten och själv pumpar ut från toatanken, allt för att säkerställa att utpumpningen blir utförd på ett ordentligt sätt. Som ensamseglare får jag väl överlåta styrningen till autopiloten.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

P.s. Sätter en växlare för sugtömning.

-n-

Skippa en växlande ventil, sätt bara dit ett T-rör som i toaens skiss.

 

Jag har den lösningen sedan några år och det funkar hur bra som helst. En billig lösning utan delar som kan krångla.

 

Mackey

Var idag och passade tanken, av nån orsak är utrymmet mycket större på planeringsbordet än i praktiken...

 

Tror att jag löser det så att jag använder trevägsväxlaren som avstängare för havdelen och skrovgenomföringsventilen till havet får vara öppen hela säsongen(genomföringen blir djupt nere i lådan). Dvs i vanligt bruk är växlaren riktad mot däckstömning.

 

Skall passa in en tank också till framtoaletten var jag tror jag skall ta ditt råd och testa en Y-delning istället för en växlare.

 

 

-n-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömning direkt ut är snart förbjudet...

Bara så du vet :)

Det bror ju på var du tömmer. Förbudet är inte totalt. Inte vad jag har lärt mig men du kanske har mer info att komma med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstått omfattas hela Sveriges sjöterritorium...? Åtm var det väl sagt så från början. Nu kan ju iofs nån båtintresserad miljöpartist ha ändrat detta men... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstått omfattas hela Sveriges sjöterritorium...? Åtm var det väl sagt så från början. Nu kan ju iofs nån båtintresserad miljöpartist ha ändrat detta men... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och dubbelpost tack vare åäö-buggen... Sorry

 

Om man dubbelpostar - vilket händer mig ofta - finns det en knapp där man kan dölja det ena inlägget, och skriva en motivering till admin.

 

Den nya moderna plattformen  är lite skakig och i kombination med min nya dator där det  inte går att ställa känsligheten på musen är det tröttsamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den knappen ser iaf inte jag... Iallafall inte om jag inte har aktiverat Fullversion, vilket bara gör att det blir rörigt på min platta /:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en lågt placerad tank så behövs ju en pump om man vill tömma (där det är tillåtet). Nu pratade jag med en som monterat en dela tankar och hans rekommendation är en, som han kallade, tjoff-tjoffpump. Dev en elektrisk membranpump placerad ovanför tanken. Den billigare maceratorpumpen med impeller måste placeras lågt eftersom den inte är självsugande. Går impellern sönder är det vare sig enkelt eller kul att byta den. 

Med en högt placerad pump självtömmer sig slangarna så att ingen skit står kvar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstått omfattas hela Sveriges sjöterritorium...? Åtm var det väl sagt så från början. Nu kan ju iofs nån båtintresserad miljöpartist ha ändrat detta men... ;)

Visst är det så men varför tänka så smått. Man kan ju segla till Danmark -_-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smått o smått.... Tror tom det blir förbjudet att som svensk båt tömma på neutrslt vatten mitt ute på Atlanten. Det är väl eg utländska båtar som det specifika "svenskt sjöterritorium" riktar sig mot? Åtm fattar jag det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en lågt placerad tank så behövs ju en pump om man vill tömma (där det är tillåtet). Nu pratade jag med en som monterat en dela tankar och hans rekommendation är en, som han kallade, tjoff-tjoffpump. Dev en elektrisk membranpump placerad ovanför tanken. Den billigare maceratorpumpen med impeller måste placeras lågt eftersom den inte är självsugande. Går impellern sönder är det vare sig enkelt eller kul att byta den. 

Med en högt placerad pump självtömmer sig slangarna så att ingen skit står kvar där.

Denna pump ska kunna suga upp till 1,5m men får inte torrköras. Om den inte kan prima sig själv på 1,5m så är ju enda sättet att starta pumpen från 0m och sedan höja upp den till 1,5m för att kunna utnyttja maximal sugeffekt. Någon som vet vad som gäller?

 

Länk till pump

 

Hittade en tjoff - tjoff membranpump

 

Länk till membranpump

 

Men priset avskräcker lite.

 

Kanske skulle satsa på en sån här:

 

Länk till pump

 

Så för man lite motion på köpet  ;)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smått o smått.... Tror tom det blir förbjudet att som svensk båt tömma på neutrslt vatten mitt ute på Atlanten. Det är väl eg utländska båtar som det specifika "svenskt sjöterritorium" riktar sig mot? Åtm fattar jag det så?

Jag har inte hittat något som verifierar att svensk båt inte skulle få tömma utanför svenskt sjöterritorium, men du kanske var ironisk. 

 

Bild på var reglerna gäller http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Karta-over-var-forbudet-galler/

 

Regler i grannländer http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Jamforelser-med-andra-lander/?id=12693

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så att en som seglar tex till västindien danmark, tyskland osv måste tillbaks till Sverige och tömma skiten? Tror knappast det va....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro:

Pump nr 1 är den som är vanligast, fungerar bra om den placeras lågt. Men den tål inte torrkörning och går man för motor så hör man inte när den suger torrt. Det är tydligen vanligt att de slutar fungera och just då man behöver den som bäst. Tanken på att ligga med huvudet ner i någon stuv för att byta impeller i en pump full med skit avskräcker lite.

Jag har inte kollat men det ska finnas tjoff-tjoff för 3000 men det känns mycket för något som sällan används.

Det är väl bara den manuella som återstår men den kan man placera lätt åtkomlig i sittbrunnen. Är man pessimistiskt lagd kan man ju sätta en trevägsventil så att pumpen kan fungera som länslump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ironisk var jag inte men som jag läser det så skulle jag inte vara förvånad om det är så... Tror även jag såg nånstans att även vår väldebatterade 0.2-lag gäller för svenska båtar utomlands... Hur det nu övervakas isf.

 

Utdrag ur TSFS 2012:13

1 kap.

1 § Dessa föreskrifter gäller, om inte annat anges, för fartyg inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon och på svenskt fartyg inom andra vattenområden.

 

Kanske jag som läser in nåt som inte finns i det där med svenskt fartyg INOM ANDRA VATTENOMRÅDEN?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, ironisk var jag inte men som jag läser det så skulle jag inte vara förvånad om det är så... Tror även jag såg nånstans att även vår väldebatterade 0.2-lag gäller för svenska båtar utomlands... Hur det nu övervakas isf.

 

Utdrag ur TSFS 2012:13

1 kap.

1 § Dessa föreskrifter gäller, om inte annat anges, för fartyg inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon och på svenskt fartyg inom andra vattenområden.

 

Kanske jag som läser in nåt som inte finns i det där med svenskt fartyg INOM ANDRA VATTENOMRÅDEN?

Man får väl registrera båten i Liberia.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär lika logiskt som att svenska regler när det gäller hastighet,promille,halvljus dubbdäck mm skulle gälla när du gör din europa semester med din egen svenskreggade bil... Tummen upp för den

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet ju inte. Det är bara min tolkning. Frågan är ju hur man annars ska tolka det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I o för sig är det ju skillnad på "Fartyg" och fritidsbåt, så riktigt så illa är det väl inte får vi hoppas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fartyg är alltid ett stycke svenskt territorium var det än befinner sig. Ombord gäller alltså svensk lag. En bil däremot är inte "svenskt territorium".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso, men transportstyrelsen gör skillnad på båtar under 12 meter som inte används yrkesmässigt och skepp som används yrkesmässigt, ett "fartyg" som används yrkesmässigt har långt mer krav på sig i alla avseenden inte minst på behörighetssidan, och det är väl den typen av "fartyg" som man menar står under Svenska krav oavsett vilket vatten man seglar på, Svenskt, karibiskt eller annat..

Gå in på Transportstyrelsens sida så ser du att lagen om toautsläpp när det gäller fritidsbåtar bara gäller Svenskt vatten, något annat har man ingen myndighet att bestämma!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro:

Pump nr 1 är den som är vanligast, fungerar bra om den placeras lågt. Men den tål inte torrkörning och går man för motor så hör man inte när den suger torrt. Det är tydligen vanligt att de slutar fungera och just då man behöver den som bäst. Tanken på att ligga med huvudet ner i någon stuv för att byta impeller i en pump full med skit avskräcker lite.

Jag har inte kollat men det ska finnas tjoff-tjoff för 3000 men det känns mycket för något som sällan används.

Det är väl bara den manuella som återstår men den kan man placera lätt åtkomlig i sittbrunnen. Är man pessimistiskt lagd kan man ju sätta en trevägsventil så att pumpen kan fungera som länslump.

Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte.  :rolleyes:

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte.  :rolleyes:

Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på?  ;)

 

Vi handpumpar - eller snarare handpumpade förut - och 40 liter tar ca. 2 minuter att pumpa ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...