Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Hur ska man tänka vid byte till större båt

Rekommendera Poster

Av alla båtar som diskuteras så skulle jag alla dagar i veckan välja att spara till en nimbus 30S modern konstruktion med mycket bra utnyttjande av ytorna. Singel diesel med hyggliga driftskostnader. Bra badbrygga, grymt säkra däck med sidewalk, bra finnish och kvalitet etc. Är du beredd att satsa de pengarna så skulle jag aldrig ens fundera en gammal Coronet eller annat, hur bra kvalitet det än är. (Är medveten om att jag riskerar att få skit av vissa för det). Men för mig är en Nimbus från 2006 och framåt som 30s, en helt annan grej.

Jmf med Finnmaster T8 mfl så känns ju 30S mycket rejälare tycker jag + inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort resan från 23-fotare (dock inte en DC utan en Flipper 700) till en Coronet 32 Ocenfarer. Det är trevliga båtar, inget snack om saken. Man ska dock vara medveten om att en 32 fots plastbåt från 70-talet inte sköter sig själv, ens om den är i gott skick från början. Eftersom ju Coronet dessutom fått något av en kultstatus så vill man ju dessutom gärna successivt renovera och vårda sin ögonsten, medan man med en mer anonym plastskapelse kanske kan acceptera att båten successivt går ner sig. Om du köper en Coronet så köper du därmed inte enbart en båt, utan en hobby i vidare bemärkelse. Man kan jämföra med att köpa en entusiastbil eller att ha träbåt. För den som bara är ute efter att komma ut på sjön så finns det nog andra båtar som passar bättre, t ex en amerikansk DC.

 

Om du gillar att pyssla och dessutom uppskattar den gemenskap som uppstår i entusiastkretsar så är en Coronet helt rätt båt. Inte minst Coronetklubben innebär ett stöd med nytillverkning av reservdelar och spridning av kunskap mellan ägarna. Räkna också med uppskattande kommentar i hamnar, vilket såklart alltid är trevligt. Att det finns hög kännedom om märket och båtarna underlättar också den dag du ska sälja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla min 26 fots Dc med midcabin och diesel. Värd ca 240 000kr. Drar 1,5 liter distansen. Körde båt 48 Tim ifjol. Tanka ca 650l. 4v båtsemester plus En tur minst varje helg. Kostar 36000 om året inkl lån,service,försäkring,båtplats. Sen tillkommer diesel och om man vill uppdatera ngt. Men nästan allt är genomgången 2013. Utom dynor i ruff.motorn har gått 900h. Samma motor i industrimiljö går ca 5000tim innan större ingrepp. 900-5000= 4100h / 50= 82 säsonger timmässigt kvar. Motorn rostar nog sönder eller båten multnar ihop innan motorn Är slut. Folk är för rädda för lite äldre maskiner. Visst kan man behöva byta ett turbo agg osv men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här.

 

1 - du lever bara en gång, och det är nu. Det är vad du gör med din tid och pengar som definierar vad ditt liv var.

 

2 - bränslepriser är marginella (speciellt på marginalen med vid större båt) i relation till totalkostnaden för båtägande per år. Låt aldrig mackens bensinpris hindra dig från den där extra turen.

 

3 - men tänk inte så här om du lever på marginalen ekonomiskt.

 

Alltså - titta efter i plånboken. Ser det fullt ut - köp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl kanske just det man är lite rädd för, en motor som legat i en båt som varit dåligt torr, fukt, kondens, sällan körd, långa perioder av stillestånd utan att vara konserverad, det kan var nog så dåligt för en maskin som att gå dagligen i någorlunda torra och tempererade miljöer....

 

Sedan går det ju att renovera många maskiner till i stort sett nyskick, men det är ju också en kostnad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...