Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Läckande fönsterrutor

Rekommendera Poster

Hej Forum

 

Skulle städa ur båten i slutet av förra veckan och ser då till min förfasan att det läckt in vatten i ruffen. Typiskt. Jag försöker följa vattnets väg in. Känner mig nu ganska säker på att det läcker in vid de sidofönster som sitter i ruffen då ruffpanelen är blöt under fönstrena och sen har jag kunnat följa att vattnet sakta runnit ner längs med sidorna till ruffgolvet.

Frågan är: hur tätar man dessa rutor på bästa sätt?

 

Båten är en gammal 80-talar men i förvånansvärt hyggligt skick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forum

 

Skulle städa ur båten i slutet av förra veckan och ser då till min förfasan att det läckt in vatten i ruffen. Typiskt. Jag försöker följa vattnets väg in. Känner mig nu ganska säker på att det läcker in vid de sidofönster som sitter i ruffen då ruffpanelen är blöt under fönstrena och sen har jag kunnat följa att vattnet sakta runnit ner längs med sidorna till ruffgolvet.

Frågan är: hur tätar man dessa rutor på bästa sätt?

 

Båten är en gammal 80-talar men i förvånansvärt hyggligt skick.

 

Det är inte kondens från glaset som runnit ner?

 

Var i min ungdom på en segelskuta som hade en plåt under ventilerna med droppnäsa som mynnade ut i en burk som fick tömmas med jämna mellanrum.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, kondens har jag inte tänkt på men vi snackar om att jag hade säkert minst 1,5 liter i ett av stuvfacken i fören samt att ruffmattan var rejält blöt och det låter väl lite mkt att ha så mkt vattenkondens i en ruff som är typ 3x2 meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt problem i äldre båtar.  Gamla gummilister torkar och vattnet smiter in.

 

Mina fönster läcker också. Lossade listen runt rutorna och körde in sikaflex för ett par år sedan. Nog dags i vinter för ett bättre jobb är jag rädd. Lossa rutan helt, kolla gummilisten runt och byta/komplettera med sikaflex.

 

Panikfixen, som inte är så vacker, är att lägga sikaflex runt ramen på utsidan.

 

Eller finns det bättre tips bland klokskapen här på mg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, kondens har jag inte tänkt på men vi snackar om att jag hade säkert minst 1,5 liter i ett av stuvfacken i fören samt att ruffmattan var rejält blöt och det låter väl lite mkt att ha så mkt vattenkondens i en ruff som är typ 3x2 meter?

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...