Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
Lorelius

Underhåll av rullstor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har rullstor (och rullgenua) till min Albin 82. Nu är den avmastad. Seglen är ihopvikta och förvaras på vinden. Masten ligger i båtklubbens mastskjul. Vilken typ av service brukar ni som har rullstor utföra och när brukar ni göra den? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga men dåligt med svar. Är själv intresserad då vår rullstor varit utan service i ett dussin år. För din del kan det innebära att du har tid på dig att få svar.

Kan tänka mig att lagren behöver lite smörja. Inte för att vår rulle går trögt än men skulle tro det kan vara torrt i lagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har rullstor (och rullgenua) till min Albin 82. Nu är den avmastad. Seglen är ihopvikta och förvaras på vinden. Masten ligger i båtklubbens mastskjul. Vilken typ av service brukar ni som har rullstor utföra och när brukar ni göra den? 

Har nu ingen vetskap om vilken mekanism du har. Om du har Seldens rullmast bör du regelbundet underhålla haspmekanismen. Vaselinet i den blir med tiden en tjock gegga som hindrar hasparna att utföra sin uppgift adekvat. Resultatet kan annars bli ett totalt segelhaveri då seglet spontant blåser ut i hårt väder och fladdrar sönder på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...