Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gladius

Septitank och septislang

Rekommendera Poster

Halloj båtvänner!

 

Jag mäter, skissar och funderar på att bygga en bekväm toalettlösning i min segelbåt. (Nåja så bekväm som det går i en 24-fots Albin Viggen). Tänker offra en av förpikskojerna genom att korta av den ca 30 cm och även ta bort garderoben och därmed få plats med ett litet toalettrum. Det blir inte stort men det verkar som om det trots allt skulle kunna fungera.

En sak jag dock inte förstår och inte heller hittar någon förklaring på trots ett idogt googlande är hur mycket plats sanitetsslangen tar när man ska ansluta den till septitanken och toaletten. I någon produktbeskrivning står det att läsa att böjradien är ca 160 mm på aktuell septislang men vad innebär det? Betyder det att jag kan böja slangen 180 grader och då blir 'hela' böjen 160 mm eller betyder det att en 90 graders böj blir 160 mm?

Jag har varit på b-tema och känt på deras septislang och inser att jag knappas kan installera den tank jag tänkte mig i alla fall om jag ska ansluta en septislang direkt på tanken. En tank med bredden 50 cm kommer nog att ta minst 70 cm utrymme med monterad slang och då räcker inte mitt lilla utrymme till!

Jag har sett (här på maringuiden??) bild på någon som dragit toarör av metall/koppar med färdiga krökar mm men jag kan inte hitta några sådana kopplingar eller rör som verkar kunna passa en båt-toalösning vare sig i båtbutiker eller på nätet.

 

Alla tips och råd mottages tacksamt.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste samma problem med minimal slangstump på tanken och en 90 graders rörkrök av plast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radie 160 betyder radie. Ska det vända 180gr så blir halvvarvet 2 radier = 320mm.

Tror det stämmer med hur jag uppfattar vad slangen klarar av att böjas. Men det är rätt mycket krök att böja så mycket och innebär även att innerdiametern plattas till, böjer man mer blir det veck i slangen.

Om man installerar el-toalett så är slangen från toastolen till tanken en med mindre diameter än de 38mm som annars är standard.

i Övrigt kan jag rekomendera att montera så stor tank som möjligt typ 40 liter om det får plats även om 20 liter kan räcka för enstaka behov. Samt att monterar en dumpventil så att det går att nödtömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar man radie mätt i inner- eller ytterkant av slangen? Det gör en skillnad på 5 cm vid en 90 graders böj.

Använd en rörkrök i stället för att böja, eller ännu hellre ett T-rör så kan man ansluta en slang till havet också. T.ex. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5101

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaren! Jag hade faktiskt helt missat att det fanns T-rör och L-rör att köpa i båttillbehörsbutiker. Nu känns det lite mer överkomligt att dra 38mm septislang.

Kanske det trots allt blir en elektrisk toa, 25 mm är ju enklare men det känns inte bra i magen att vara beroende av ström om man behöver behöver göra ifrån sig.

För och nackdelar som med det mesta. Det blir till att fundera ett tag till.

 

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du blir helt strömlös så är kanske inte eltoan det största problemet? Sannolikheten att toaletten (el eller manuell) går sönder brukar vara större än att man blir strömlös. Tar man även med i beräkningen att sannolikheten för stopp i toalettsystemet är större med manuell toalett så talar mycket för eltoan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderade på el-toa, men avskrev det dels för att vi inte vill vara elberoende när det inte behövs, men också för att vissa el-toor låter mycket och att den totala mängden spolvatten troligen blir större.

 

Vi köpte en vattenmätare för bevattning som vi installerade på spolvattnet så att vi har koll på när tanken börjar bli full och på köpet har vi koll på på varje spolning, urin ca. 0,2 l och det andra ca. 2 l lite beroende på mängd och konsistens.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har levt i den övertygelsen att eltoa drar mindre vatten.

 

Har kvar min gamla handpumpade toa, men den blir nog utbytt inom en inte allt för avlägsen framtid - om inte båten hinner byta ut ägaren först.  :wacko:

 

Har du nån länk till din vattenmätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den på Conrad, men den har ersatts av En mätare från Gardena.

http://www.conrad.se/Vattenm%e4tare-Gardena-Display-%2808188-20%29.htm?websale8=conrad-swe&pi=491548&ci=SHOP_AREA_22426_0813300

 

 

Tillägg: Så länge man inte är försiktig går det säkert mindre vatten med en el-toa.

En nackdel med att spara på vattnet är att man får fekalier stående i slangarna som på sikt kan ge lukt.

Alla el-toor är nog inte vattenslösare.

 

Tillägg 2: Jag hittade "vår" mätare. http://www.conrad.se/Vattenfl%f6desm%e4tare-Conrad-Gr%f6n,-Svart.htm?websale8=conrad-swe&pi=552059&ci=SHOP_AREA_32585_0813000

Jag tycker den är bättre eftersom den har två räkneverk, ett för totalt flöde sedan nollställning och ett för aktuell spolning. Dessutom billigare.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

 

 

Har kvar min gamla handpumpade toa, men den blir nog utbytt inom en inte allt för avlägsen framtid - om inte båten hinner byta ut ägaren först.  :wacko:

 

Va!! Tänker du bli utan båt Toaen? Det var nått nytt.

Du måste skoja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har kvar min gamla handpumpade toa, men den blir nog utbytt inom en inte allt för avlägsen framtid - om inte båten hinner byta ut ägaren först.  :wacko:

 

Va!! Tänker du bli utan båt Toaen? Det var nått nytt.

Du måste skoja.

 

 

 

Du vet Kalman - jag har många järn i elden.

 

Hinner jag förverkliga hälften av det idéer jag får så är jag mycket nöjd. Dessutom är nästan alla jag känner så vänliga mot mig och är rädda för att jag skall gå sysslolös - jag är ju nybliven pensionär - så de ger mig allehanda uppgifter, och jag har väldigt svårt att uttala  ord med fler bokstäver än två. 

 

JA går alltid bra, men ett sånt långt ord som NEJ är svårt att få till - fast jag har blivit lite bättre. Jag har faktiskt lyckats säga nej till ett antal jobb som jag skulle få betalt för.  ;)

 

När jag satte in toatank i båten och installerade sugtömning funderade jag på att byta ut den gamla skraltiga toan. Fast jag skulle vänta tills nästa vinter. Det börjar bli ett antal år sen och just nu är en ny toa i båten inte prio nr 1, utan har hamnat långt ner på listan.

 

Som gammal orgelbyggare har du väl en viss kännedom om den svenska psalmboken.

 

Enligt Wikepedia fanns det en psalm i den svenska psalmboken från 1937 som nr 549 under rubriken "Det kristna hoppet inför döden". Författad 1734 av Hans Adolph Brorson. Samma psalm återfinns i Den svenska psalmboken 1986 som nr 619 under rubriken "Livets gåva och gräns"

 

Jag talar alltså om psalmen "Jag går mot döden var jag går".

 

När jag skrev; "om inte båten hinner byta ut ägaren först" var det nog mer min långsamhet att utföra vissa tänkta projekt som jag försökte uttrycka på ett något humoristiskt sätt.

 

Fast egentligen skulle man inte ha nån båt. Det är betydligt bättre och framför allt billigare att segla andras.  ;) 

 

För att återgå till ämnet efter denna utvikning. Så här gjorde jag när jag satte in toatank.

 

post-53310-0-40013500-1413818621.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma system som toaen, med ett undantag, har ingen pump. Tror absolut att man ska eftersträva att placera tanken över vattenlinjen så att nödtömning kan ske så enkelt som möjligt med inblandning av ett minimum av komponenter som kan trassla. Dock inte högre än nödvändigt, högre lyfthöjd gör det tyngre att spola.

 

OT, toaen, visst vore det billigare och mindre problem utan båt men vad skulle man då skruva på? Och alla problem som behöver lösas håller ju hjärnan igång på oss panschisar.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade eltoa i min förra båt (Omega 28), det rymdes inte en handpumpad som jag först tänkt. Tycker att det fungerade rätt bra.  I den nuvarande båten som är större finns redan en handpumpad toa.

Jag anser att möjligen drar den senare mer vatten beroende på dels mer stighöjd för avfallet upp för röret innan det åker ner i tanken, samt att röret är grövre.

El-toan hade kortare slang och smalare diameter, samt att pumpen sönderdelade avfallet bättre.

Jag tror att risken för att det ska stocka i röret bode vara mindre i el-toan även därför att hastigheten på spolvattnet är högre.

 

Enda felet med eltoa som jag ser det är att den hörs mera, vilket kan vara störrande vid bruk då andra försöker sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...