Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
Pauce

Båtlarm mot småtjuvar

Rekommendera Poster

Blev av med stereon och lite prylar i båten för ett tag sedan. Börjat fundera på ett larm likt billarm för att avskräcka ”mindre seriösa” tjuvar.

Har läst samtliga trådar här på MG om larm. Alla beskriver mer komplicerade larm än jag tänkt med SMS funktion osv.

Jag skulle vilja ha snarlikt billarm med magnetsensorer för dörr samt en eller två sirener. Ett krav dock som jag inte kunnat tillgodose när jag letat på nätet är att jag skulle vilja att det var programerbart att bara låta i tex 30 min. Detta för att jag inte bor vid båten (men andra gör det).

Tips/förslag?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Glöm detta, dumt tips. Den behöver ett telefonjack :-)

Denna kan ringa, kanske inte det du villa ha, men jag tycker den verkar intressant.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/larmuppringare/larmuppringare-med-ir-sensor-p50333#ProductDetailedInformation

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Edit: Jag hade tydligen inte alls fattat vad TS var ute efter...

Jag har inte koll alls, men jag vet att det finns massor av produkter och larm med uppringning via mobilnätet.

Min svåger köpte en kamera som startade automatiskt när någon rörde sig framför den och skickade film med ljud till hans mobil.

Ett båtlarm 

En tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/65902-mobiltelefon-som-b%C3%A5tlarm/

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har billiga såna lösningar. Hade en sån i min förra båt. Man kan ansluta flera larmpunkter till den. Jag hade en tunn matta under entrémattan som utlöste larmet när man klev på den. Höll på att skrämma skiten ur mig själv massor av gånger när jag glömde stänga av larmet. Tror dock inte den slutar larma efter en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det gick lite troll i tråden först.

Biltema alltså, har tittat där och visserligen hittat något för motorcyklar men tyckte inte det riktigt passade.

Köper gärna saker från ebay som bhemac föreslår men tycker att det är svårt att hitta rätt där, har tittat en del. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ca 200 spänn får man centralenhet, shockcensor (släng!), siren, blinkande LED och trådlös fjärrkontroll, finns ingen chans att fixa det billigare. Det finns en ingång på centralenheten för kupéljus. Koppla magnet kontakter ( Normally Closed, NC) mellan den anslutningen och minus. Voilà, färdigt!

En kille satte ett sådant larm i ett släp, drivs med ett 4,5Ah blybatteri som klara två veckor, så himla enkelt fixat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte för några år sedan på Classe en larmmodul med lösa delar som siren, magnetsensorer, rörelsedetektor. Ser att den finns på conrad.se

http://www.conrad.se/2-ZONERS-LARMSYSTEM.htm?websale8=conrad-swe&pi=752168&ci=SHOP_AREA_876793_0801030

Precis ett sånt var det jag hade. Minns nog fel. Det var Classe och inte Biltema. Men Classe har det ju inte i sortimentet längre. Sirenen har de dock kvar.

Som sagt. Det skrämde skiten ur mig själv många gånger! När man kommer till båten mitt i natten och ska sova efter att ha tagit några drinkar i land. Man smyger på bryggan för att inte väcka båtgrannarna ni vet. Man kanske tänker vara lite romantisk.

Vad händer: Man smyger ombord, glömmer larma av, och helt plötsligt tjuter larmhelvetet i 120 dB! Alla, jag menar alla, längs bryggan vaknar. Man måste ursäkta sig och på morgonen känner man hur grannarna liksom hatar en med blicken.

Ett jävla bra larm med andra ord!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...