Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Segelnovis

Tripp-tips för en TUR 80

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är en trebarnsfamilj som nyss köpt och klämt ner oss i en TUR 80 (-74) med halvdana segel en till synes välvårdad Yanmar SB8G, ett ofärdigt kök och ett dass som numera inte får användas. Köket kanske vi lyckas ordna till sommaren men knipa lär vi få göra. Båten ligger i södra Vänern, förra året gick vi tio dagar i Dalslands kanal och i somras blev det två veckor på Göta kanal och Vänern. Hustrun har en fäbless för kanaler och i ärlighetens namn så är vi ännu inga drivna seglare (vackert väder tack!). Träsnipa och dagsturer är väl i princip den tidigare erfarenhet vi har av sjön.

Nu funderar vi på kommande sommar där vi i bästa fall får hela åtta semesterveckor tillsammans. Hustrun vill från södra Vänern gå södra Sverige runt, eller gå till Åland, eller gå långt upp längs norsk kusten eller kanske till och med kasta loss mot Tyskland och ett par veckor senare tuffa runt på franska kanaler på egen köl. Själv känner jag att vi med vår ringa vana och ålderstigna båt kanske borde hålla oss i Vänern/Vättern eller kanske längs västkusten. Ett rigg- eller motorhaveri i tysk hamn eller storm på Östersjön känns mindre lockande. Sedan är jag kanske lite hemmakär, tycker hustrun, och det är långt hem i båt.

Så vad anser ni erfarna, vad är en vettig rutt på runt sex veckor från södra Vänern med vår båt och erfarenhet?

Håller en gammal TUR 80 till Frankrike, skall vi självklart våga oss ut på roliga äventyr med familjen eller borde vi vänta tills vi har mer gedigen båt och erfarenhet? Vart borde vi åka nästa sommar?? Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Välkommen till forumet!

Jo, Tur 800 är en långkölad, stark å tung båt som tål en hel del.

Förvånad att det är hustru som vill segla lite längre bort. Brukar vara tvärtom.

Så ett tips. Håll i henne, sådan kvinnor är forfarande ovanliga!

Mitt förslag är att ni driver ner för Göta Älv å nosar runt på Västkusten kommande sommar. Kan vara lagom långt å ni hinner boa in er i båten å lära känna hur hon rör sig. Faller det väl ut  är det bara att tuffa ner till Tyskland sommaren därpå.

Men se till så ni inte seglar samtidigt med den "stora trängseln" på Västkusten.

En annan sak, öva på finliret med att backa båten i hamnmanöver.

Önskar sköna Turer.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet!

Jo, Tur 800 är en långkölad, stark å tung båt som tål en hel del.

Förvånad att det är hustru som vill segla lite längre bort. Brukar vara tvärtom.

Så ett tips. Håll i henne, sådan kvinnor är forfarande ovanliga!

Mitt förslag är att ni driver ner för Göta Älv å nosar runt på Västkusten kommande sommar. Kan vara lagom långt å ni hinner boa in er i båten å lära känna hur hon rör sig. Faller det väl ut  är det bara att tuffa ner till Tyskland sommaren därpå.

Men se till så ni inte seglar samtidigt med den "stora trängseln" på Västkusten.

En annan sak, öva på finliret med att backa båten i hamnmanöver.

Önskar sköna Turer.....

Hej!

Tack för svaret!

Jo henne håller jag hårt i, vanligare är det väl åt andra hållet. Västkusten låter som en trevlig idé - men skulle man inte våga sig längre redan nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att Bohuslän räcker för många år (kanske ett liv?) Detsamma gäller Vänern, det finns mycket att upptäcka.

Men om ni vill ut på havet har jag en bra tur här :

Gå till Göteborg och lufsa lite i skärgården där, Vinga, södra o norra skärgården. när väderleksrapporten utlovar hygglig syd eller sydväst gå till Kungsö och ligg över natten. Sen på morron sätt kurs på Skagen. Det är 35-40 minuter så det så om ni sträcker så tar det inte så lång tid.

Gå på krogen i Skagen,(fastän det är dyrt) och om vädret fortsatt är bra stick ut, runda Skagens revs boj  och gå mot Norge. Lindesnes, eller om ni inte ligger upp så långt västerut nå´n annanstans längs Sörlandet. Så hem längs den vackra norska kusten, över till Sverige vid Koster. Sedan hela Bohuslän tillbaka till Göteborg.

Jag haar gjort den resan många gånger och alltid funnit nya saker varje gång 

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte seglat på västkusten själv, men tycker det ofta beklagas om trängseln där under semesterveckorna? Slår därför ett slag för ostkusten istället; St Anna skärgård, upp emot Trosa. Kanske en överfart till Gotland? Gotska Sandön, upp mot Stockholm och förbi. Kanske en överfart till Åland som du nämnde själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sann diplomat  ;) håller jag med både seglarkompisen Kalman, Arvikaglava och Peter_K.

Jag hör väl till gruppen som är lite mer enstöringar än andra. Västkusten mitt i sommaren är ingen höjdare. Som tur är så har Osloborna inte kommit på att det går att gira styrbord efter Faerders fyr, så de väller ner på Bohuskusten.

Norska Sörlandet är inte så dumt. Seglade mycket där på 1990-talet. Sen köpte jag en båt i Stockholms skärgård och blev kvar där några år.

Lite klipp ur min loggbok från år 1994 under en seglast med min havsfidra till Norska Sörlandet. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/norska-sorlandet-1.html

Arvikaglavas förslag är inte så dumt, bortsett från att börja med överhavsseglingar. Av egen bister erfarenhet brukar jag försöka smyga innomskärs till att börja med, om jag har ovan besättning. Seglar jag själv brukar jag gå ut vid Hållö och sätta kursen på Yttre Torungen (Arendal)

Om seglatsen passerar Bohuskusten under högsäsong skulle jag nog bara passerat snabbt - dvs långa dagsetapper. Seglat norska Sörlandet och sen tagit Bohuskusten hem. Med 6 veckor blir ju det i Augusti om ni startar efter midsommar och då har "stormens barn" redan försvunnit från bohuskusten i det större antalet. Det är naturligtvis ganska mycket båt i skärgården, men inte som under högsäsong. 

Startar ni tidigt kan ni ju njuta av bohuskusten på vägen upp och sen segla Skagen - Läsö -Göteborg på vägen hem.

Peter_K´s förslag är inte fel det heller och jag skulle tom kunna va så fräck att jag föreslår att ni seglar till Haparanda. 

Har hart en tanke om att segla i etapper. Lägga upp båten och fortsätta nästa år. Har egentligen inte lyckats med det om vi bortser från vintern 2004 - 2005 då jag låg i Stockholm och fortsatte hem på våren.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

Det finns mycket att fara över - bara i Sverige. Lycka till med kommande seglatser. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moturs runt sydsverige: Västkusten - Danmark - Sydkusten - ev Bornholm - Blekinge - Ostkusten. Så lång tid ni hinner med i skärgårdarna i norra Småland o Östergötland. Ev en sväng upp mot Södermanlands o Stockholms skärgård om tiden räcker till. Kanalen hem via Vättern (som också är värt några dagar t.ex. Vadstena o norra Vätterns skärgård) till Vänern. Så får ni lite av alltihopa och ni slipper trängseln på västkusten som verkar vara värst i norra delen av kuststräckan.

Moturs brukar oftast ge de trevligaste seglingsvindarna med den vanligaste SV-vinden.

Även om det verkar vara lång tid ni har på er så stressa inte utan ta hellre lite kortare dagsetapper och utforska de öar o samhällen ni kommer till.

Hamnguiderna över Ostkustens skärgård o ev Sthlms skärgård kan rekommenderas. Skaffa dem redan nu och njut under vintern när ni "läser in er" på ställen ni vill försöka komma till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att norrmän föredrar Bohuslän framför Sörlandet tror jag är för att "sprickorna" i Bohuslän är någotsånär parallella med kusten. Så är det inte på Sörlandet. Om du i sydvästlig vind (som blåser för det mesta) vill gå från t ex Sandefjord till Tönsberg har du först en lång kryss ut till kustan, och sedan två uddar då du i hårt väder verkligen får känna på havet. 

Mitt förslag till "tripp" var till oerfarna. Med S eller SW från Kungsö når man relativt lätt Skagen. Om det sen blir hårdare vindar så att man tycker det är kusligt med Skagerack så går det antagligen att för små segel (bara focken ) länsa hem till Göteborg.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...