Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
viza

Tips på tömma tryckvattensystem.

Rekommendera Poster

Kanske slår in öppen dörr nu. Har nyss skaffat båt med tryckvattensystem.

Jag lossade tryckvattenpumpens anslutningar efter jag tömt vattentanken och varmvattenberedaren. Sen tog jag vattendammsugaren och satte munstycket över trycksidans anslutning och tätade med lite tejp. Då fick jag ett ordentligt undertryck i systemet. Sen öppnade jag först den högst belägna kranen och stängde den när jag tydligt hörde hur det sögs in luft där. Sen nästa kran osv. På toastolen lossade jag tryckvattenanslutningen och hörde hur det sögs luft genom även den slangen. Sen sög jag själva ventilen i toan tom på vatten. Varmvattenberedaren fick jag ur minst en liter till med hjälp av dammsugaren efter det slutat självrinna i dräneringsavtappningen. Vattentanken sög jag också ur en del extra vatten efter den slutat självrinna. Är nu helt säker på att det inte ligger vatten kvar nånstans. Tog hem tryckvattenpumpen för säkerhets skull. Anslutningarna var ju ändå lossade.

Vattendammsugare is the shit! Kostar några hundralappar bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din metod är ok.

Vattensugaren är ett bra "tillbehör".

Kör den när jag tvättar med högtrycken i bla. motorrummet.

Hur kunde man klara sej utan den i "forntiden"? B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den är ett bra tillbehör!

När jag tömmer mitt sötvattensystem så låter jag först kranarna stå på tills det inte kommer mer vatten. Sen tar jag en pump som jag kopplar till en borrmaskin, sätter sugsidan på avtappningskranen på vv beredaren och den andra sida leder jag ut ur båten. Med den suger jag ut det mesta ur beredaren samtidigt som jag har alla kranar öppna. Den här pumpen gillar inte att suga torrt så det sista tar jag med vattensugaren. Sen kopplar jag loss slangarna från beredaren och suger ur dem också med vattensugaren och till slut tar jag ur slangarna ur pumpen och suger ur den från varje håll. Sen lämnar jag kranarna halvöppna och skruvar loss duschhandtagen och suger ofta lite extra ur de slangarna som ofta ligger i lite böjar där vattnet gärna stannar kvar.

Gör i princip samma med sjövattensystemet och vattnet till toan. I dessa system har jag också filter som jag lossar och rengör.

Sen lämnar jag slangarna frånkopplade med en glassburk under de första veckorna efter upptagningen. Det blir alltid några droppar i burken ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör precis tvärtom och ansluter pumpen till gummibåten på trycksidan efter vattenpumpen. Sedan öppnar jag kran efter kran och pumpar viset ut allt vatten i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittills har jag kört pentry-pumparna med öppna kranar tills det inte kommer något mer vatten.

Därefter monterat loss och tagit hem pumparna. Det som då ligger kvar i slangarna har inte orsakat något problem fast det frusit där.

-Att blåsa med tryckluft därefter i slangarna har jag inte gjort, men det är säkert en bra ide' då borde man vara helt säker.

Angående toaletten så blir det innestängt vatten i spoldelen som kan vara svårt att få ut. Jag brukar därför hälla glykol-vatten i tvättstället varifrån dess avlopp kan öppnas en kran som rinner till toa-stolens spoldel, då slipper jag frysrisken. (men kan få problem av att glykolen påverkar tätningarna kanske, men hittils har det gått bra).  Då får jag även lite glykolvatten i vattenlåset och slipper toa-lukt i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en Gardenakoppling mellan pump och tank så är det bara koppla in kompressorn där. En 12V kompressor kostar 99 kr, bra investering.

Handfatets avlopp är hopkopplat med spolvattenintaget på toaletten. Först en skvätt Klorinvatten och sedan glykol. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johnson pump rekommenderar att man kopplar invattnet till toapumpen till en hink/behållare med glykol och pumpar in vatten den vägen in i toan. Då får man glykol blandning i hela systemet.

Har inte testat men har funderat på att skaffa en extra pumpanslutning och sätta på en slang och göra så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...