Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
AndreasAn

Problem med att få ur växeln på Yanmars SD20-drev

Rekommendera Poster

Bytte motor för ett tag sedan från en 2-cylindrig yanmar 2GM till en trecylindrig 3GM30 och behöll samma drev. Tidigare var det inga problem att varken få i eller ur växeln men med den nya motorn upplever jag att det är mycket svårare att få i friläget på drevet. Det är som att det bara är en jättelitet spann på växel/gasreglaget där det går att få ur växeln. Inga problem att lägga i växeln, smäller iofs en del men det gör det tydligen på Yanmars drev.

Jag har inte ändrat något inställning på drevet utan bara anslutit det till den nya motorn. Kan tillägga att jag även bytt propeller om det kan ha betydelse. Någon som har någon idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla justeringen av reglageviren till växelreglaget.

Du kan även kolla om det är reglageviren genom att koppla loss reglageviren och reglera fram/back direkt på drevet (med motorn igång) när du ligger vid bryggan. Fungerar det utan inkopplad reglagevire så är det justeringen. Fungerar det inte så är det fel inne i drevet.

En annan orsak kan vara för hög tomgång på din nya motor. Tomgången går att justera med en skruv vid länkarmen för gasreglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla justeringen av reglageviren till växelreglaget.

Du kan även kolla om det är reglageviren genom att koppla loss reglageviren och reglera fram/back direkt på drevet (med motorn igång) när du ligger vid bryggan. Fungerar det utan inkopplad reglagevire så är det justeringen. Fungerar det inte så är det fel inne i drevet.

En annan orsak kan vara för hög tomgång på din nya motor. Tomgången går att justera med en skruv vid länkarmen för gasreglaget.

Det är inte omöjligt att det är just justeringen av reglageviren, jag har som sagt inte ändrat den efter att motorn byttes. Tänkte inte att det skulle påverka drevet men det är ju mycket möjligt att det är så.

Tomgången har jag experimenterat med, den har ingen effekt på hur lätt växeln läggs ur. Den får inte vara högre än 800 varv bara annars klonkar det lite väl mycket när växeln läggs i. Verkar långsökt att det skulle vara fel inne i drevet med tanke på att det fungerade klockrent precis innan motorbytet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten fortfarande är i vattnet så knyt fast den ordentligt, koppla sen loss växelvajern nere vid drevet och kör för hand med växelföraren med motorn igång. Det brukar märkas om det känns normalt.

Om det känns normalt kan det vara en justeringssak av din växelvajer.  Men det kan också vara ett värre fel. Det finns en invändig rätt kraftig sprint inne i drevet som håller växelförarens axel i rätt läge, den kan lossna i SD20 drevet vet jag av egen erfarenhet. I så fall rekomenderar jag yrkeshjälp. Om du kan vrida växelföraren längre än sina normala ytterlägen är det nog detta som hänt, annars inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, båten står på land men jag borde ju kunna utföra samma manöver med propellern avmonterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...