Jump to content
Saturday 13 July 2024
jmwa

usel kompression b30, varför

Recommended Posts

Min vp170 har gått dåligt i sommar, dragit mycket soppa och ibland tappat kraft successivt ner till motorstopp. Vissa dagar har den gått nästan normalt. Jag har bytt allt som kan bytas i tändsystemet. Först gick den bättre men sedan kom problemen tillbaka. I dag har jag provat kompressionen. Misär! Från 1an till 6an: 6.5 kg/cm2, 8, 11, 10, 9, 4,5. Den har inte dragit någon olja i sommar och allt kylvatten är kvar i det slutna systemet. Båten ligger på land. Vad blir mitt nästa steg? Tacksam för era tips och råd!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske slitna ventiler/säten. Har du kollat upp så motorn är gjord för blyfri bensin ?? Om inte, har du haft blytillsats i bensinen ??

Skvätt i lite olja i cylindrarna och ta om kompprovet, vad får du för värde då ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig varit inne i motorn och gjort saker som ventiljustering o dyl. Tyvärr har jag försymmat blytillsats de senaste åren. Att den ändå inte drar olja eller kylvatten, tyder det på något?

ps. Ska testa med lite olja i cylindrarna och mäta om, om några dagar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, om cylindrarna skulle vara slitna och ge upphov till det dåliga kompet, borde den dra lite olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Är det inga stålsäten utan ren gjutjärnstopp har nog sätena börjat sjunka och ventilavståndet blir då för litet. 

 

Så nästa steg är väl av med kåpan och strunta i 2 varvs metoden utan ställ ventilerna när den ena väger dvs du vrider runt och när en bottnar ställer du den andra. Håll även ett öga på lyfthöjden så inte kammen har börjat ge sig. 

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr fixar inte jag sådana avancerade grejer själv...

Kan en duktig mek ställa diagnos på problemet utan att lyfta ut och ta isär motorn först? Svårt att bestämma hur mycket det kan få kosta att försöka fixa motorn i st f att hitta en bättre begagnad annan motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Mek klarar det utan problem men du klarar nog själv av att lossa ventilkåpan och känna om du har spel eller ej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle rekommendera ett läckagetest, och det kan göras med motorn i. Man skruvar en tryckluftsadapter i stifhålet och ett instrument måter hur mycket som läcker ut igenom motorn, samtidigt kan men ta reda på om det mesta läcker ut i insug,avgas (slitna ventiler/säten) eller vevhus (slitna kolvar/ringar/cylindrar).

Kan vara ett bra sätt att försäkra sig om var felet verkligen är.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju bra! Jag får försöka hitta någon bra mobil motormek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken hobbymek som helst som skruvat med/servat Volvosar årsmodell mellan 1962 och 1975 justera ventilerna på din motor.1962 kom B18-motorn i PV och Amazon, 1975 tillverkades den sista Volvo 240:n med B20-motor.  B30 är en B18/B20 med två extra cylindrar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken hobbymek som helst som skruvat med/servat Volvosar årsmodell mellan 1962 och 1975 justera ventilerna på din motor.1962 kom B18-motorn i PV och Amazon, 1975 tillverkades den sista Volvo 240:n med B20-motor. B30 är en B18/B20 med två extra cylindrar.

Skulle jag alltså börja med ventiljustering och sedan nytt kompprov? Kan det vara ventilspelet som orsakar den låga kompressionen på vissa cylindrar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det kan det. Speciellt om din motor inte är konverterad med härdade ventilsäten och du slarvat med blyersättningen. Men det är inte säkert att du kan få normalt komp efter bara en justering. Utan ersätningsmedel och om spelen är så små att ventilerna inte stänger helt, så förstörs tätningsytan mellan ventilsäte och ventil ganska snart. Då måste toppen renoveras vilket dock vanligen kan ske med motorn kvar i båten. Inga jättepengar i så fall.

 

Den händige monterar i och ur toppen själv men lämnar nog bort för renoveringen och sätter då i härdade säten.

 

Ex: OBS, känner inte till Krille..

http://krillesmotor.se/prislista-ldre-volvo-motorer.html

 

 

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är det nog dags för mig att testa mitt livs första ventiljustering! Om det mot förmodan räcker så gör jag inget mer, annars skruvar jag av toppen och lämnar in den. Den totalrenoverades 1999, men dokumentationen nämner inte härdade ventilsäten. Vi får väl se. Tack alla forumvänner för massor av värdefulla synpunkter så har långt!

Edited by jmwa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nej helst inte om du inte vill ha extra med oljeklabb.

 ur med stiften lättare att dra runt,bort med kåpan när en ventil gör sin tackt dvs går ner ställer du den andra. 

Dra inte åt låsmuttan för hårt har sett nybörjare dra sönder.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte gjort någon ventiljustering än, men testat att göra kompprov på varje cylider igen, först utan och sedan med en kapsyl olja i. Utom på sexan, som har sämsta kompet, så steg kompet ca 2 kg på varje cylinder när jag hällde i olja. På en cylinder steg det till 14 kg!? Kan de vara så att oljemängden var så stor att kompet steg pga det? Vet varken ut eller in. Hela motorblocket renoverades 1999 med uppborrade lopp och nya kolvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Varför försöka hitta värre problem, har du fått tankar på att riva ur hela motorn?

 

Gör en sak i taget och i rätt ordning.

kolla ventilspel först, sen om det inte hjälper av med toppen och och då ser du dels om någon inte tätar och sen går det att kika i loppen och se hur det ser ut, och sen har du även fördelen med ett antal kilo mindre motor att lyfta upp om du nu vill helrenovera vilket troligen förhoppningsvis inte behövs.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

 

här är länk till hur du gör

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

här är länk till hur du gör

Haha, vilken skön snubbe! Jag har börjat få kläm på det nu, började nyss med de två sämsta cylindrarna. 6an blev succé, kompet steg från 6 till 11 efter ventiljustering. 1an som tidigare hade 7.5 utan olja i cylindern steg efter justering till 10 men när jag testade några gånger till sjönk kompet ner mot 9. Olan som slutar täta? Otäta kolvringar ändå? Fortsätter en annan dag, nu är det jobb som gäller ett tag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ju ut att ordna sig med en ventiljustering. När motorn renoverats och körts några tiotal timmar brukar man efterspänna topplocksbultarna och justera ventilerna en gång till. Allt sätter sig på plats ganska markant under de första körtimmarna efter en renovering. Om det här inte gjorts sedan din motor sattes samman så var det verkligen dags nu. Att efterdra topplocksbultarna kunde vara en god idé om det inte blivit gjort hittills.

Om motorn inte drar speciellt mycket olja, ryker eller trycker upp olja i insuget skulle jag inte oroa mig för kolvringar och cylindrar.

 

PS.

Slarva inte med blyersättningen om du är osäker på vilken typ av ventilsäten motorn har.

DS.

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Att hälla olja i cylindrarna kan om kompen blir lite för hög knäcka kolvringar oljan kan även få dem att becka fast, jag skulle aldrig göra så.  Att efterdra något som varit ihopdraget sen 1999 kan vara vanskligt, drar och släpper du kan packningen ge sig eftersom den troligen komprimerat färdigt. Om du bara drar kan bultar ge sig om de tidigare legat på gränsvärde så känn försiktigt innan du tar i för hårt. Hade den inte varit efterdragen rätt tidigare så skulle det ha gett sig till känna för länge sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att värdera goda råd ibland, tyvärr. Flera har tipsat om en skvätt olja i cylindrarna för att se om det läcker neråt. Det experimentet är slut nu i alla fall. Jag tänker justera resten av ventilerna, sedan varmköra lite och göra nytt kompprov efter det. Är det inte bra tar jag loss toppen och tittar. Det kan vara värt besväret i alla fall. Jag tänker ta loss förgasarna för renovering i vinter, och ta loss och kolla/ev rensa limpan. Kan det vara en vettig plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det inte uppstått något problem med topplockspackningen sedan 1999 skulle jag nog inte försöka efterdra bultarna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Efter du kört ett tag så kolla ventilerna igen, spelet kan ha ändrats något nu när det bränts rent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag justerat ventilspelet och sedan mätt kompet igen. Nu är siffrorna från 1an till 6an:9. 8. 11. 10. 8,5. 11

En jätteförbättring på 6an, annars lika. Vad är nästa steg, ta av toppen och kolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

både ,5,6 har väl bättrat sig 5 hade ju bara 4 och kan knappt ha tänt utan bara bromsat.

 

kör du vidare antingen blir det bättre eller så finns beläggning på 5'an och du bränner ventiler men detta kommer isåfall visas sig fort annars som sagt blir det bara bättre med tiden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

både ,5,6 har väl bättrat sig 5 hade ju bara 4 och kan knappt ha tänt utan bara bromsat.

kör du vidare antingen blir det bättre eller så finns beläggning på 5'an och du bränner ventiler men detta kommer isåfall visas sig fort annars som sagt blir det bara bättre med tiden.

Min uppställning i första inlägget var nog lite oklar med kommatecken och allt.

Den ursprungliga serien var alltså från 1 till 6:

6,5

8

11

10

9

4,5

Men det påverkar kanske inte din bedömning:du menar att jag ska köra motorn som den är nästa sommar och kanske efterjustera ventilspelet efter ett tag och dessutom använda blyersättning?

Det är nu jag måste välja väg, om jag ska lyfta toppen eller inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

1 kg hit eller dit spelar mindre roll om motorn i övrigt verkar i balans och går bra, som du ser så verkar även någon nu blivit sämre och det räcker med att när du provar att inte gaspjället är fullt öppet eller den är jämnvarm.  Kör ett tag till tror det bättrar sig.  Att i riva upp och ner kan dra med sig andra problem tex en sotflagna ner vid lyftarna  och de kanske inte roterar och kammen går ner på några timmar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...