Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst BonusVita

Målarfärg

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Det börjar komma till det läge då det är dags att måla inne i båten.

Nu är det så att mitt sätt att arbeta kanske är konstigt och kan tyckas gå i fel riktning. Men jag skall alltså måla upp skrovet invändigt golv, väggar och tak, sedan skall jag plasta upp nya skenor och väggar och isolera för att därefter skruva fast innervägg, golv och tak. Men iom att jag målar skrovet invändigt så blir det renare att arbeta med senare och jag kan lättare se var jag är och måttsättning osv.

Men jag behöver ju alltså färg för att måla, och det var lättare sagt än gjort.

Jag har idag vart runt till Byggmax, Bauhaus, Flugger, Nordsjö färg och Hornbach för att fråga dem om färg som jag kan måla på plast och glasfiber. Jag försökte undvika att säga att det var en båt jag skulle måla, men det gick nästan inte. Och när butiken fick reda på området så sade de alla konsekvent att sådan färg har vi inte, du får gå till en båtbutik, de har sådan färg jag efterfrågar.

 

Grejen är ju den att i en båtbutik så finns sådan färg. Men då pratar vi om hundratals kronor per liter. 

Men jag behöver inte uppnå kvalite i min färg. Jag vill bara få det renare och lättare. Och allting jag målar kommer senare att täckas över fullständigt, och kommer inte att synas.

Det är nästan så att färgbutikerna slänger ut mig när jag nämner detta. Man kan inte måla något utan att vilja få kvalite, är deras konsekventa åsikt!

 

Men så åkte jag vägen om Biltema, och kollade bland deras urval...

Och jojomensan, visst har de färg. Som till och med är avsedd för våtrum, går att måla på glasfiber, tål vattensprut osv... Så för 149 riksdaler fick jag en burk på 2.5 liter.

Det kanske inte blir hundraprocentigt perfekt, men det är inte syftet heller!

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Bad--och-koksfarg-VA-36729/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du ska senare plasta på det du nu ska måla med färg? Polyester fäster bäst på polyester, att måla under blir ju som en lavin, det kommer att släppa förr eller senare, troligen förr. Dessutom med en vattenbaserad färg? Du lär nog lära av misstagen.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så du ska senare plasta på det du nu ska måla med färg? Polyester fäster bäst på polyester, att måla under blir ju som en lavin, det kommer att släppa förr eller senare, troligen förr. Dessutom med en vattenbaserad färg? Du lär nog lära av misstagen.

Hmmm...

Ja, jo, jag kanske gör nog det...  :unsure:  :wacko:  :blink:  ;)

Men jag är inte beredd att lägga ner tusenlappar på ändamålet...

Och jag hittar ingen bra färg till relativt billigt pris (alltså som ovan), men som sagt det är inte kvalite som eftersöks, det är renlighet och enkelhet.

Men naturligtvis så kan jag ju i förväg förbereda de platser där jag kommer plasta mot skrovet med tejp och linjer så att jag inte målar där. 

Hur jag skall göra i taket som består av den håriga ytan på oljeboard blir det nog färg över det hela förståss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu vill lägga ner så lite pengar som möjligt på båten är ju en bra grej att inte använda fel produkter vid fel tillfälle på fel plats, eller hur?

 

Som pseudonym skriver så fäster inte plasten speciellt bra på färg. Jag undrar också ifall du enbart tänkte ha ett målat skrov? Det är en ganska dålig lösning, det blir ingen trevlig inomhusmiljö. Detta är anledningen till att man brukar ha någon form av isolering; antingen en matta eller skivor, kanske med träribbor utanpå? Liggunderlag med slutna celler är relativt billig och bra isolering, sök i forumet.

 

Dvs, du kan avvakta med att köpa färg. Du är inte där än.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag lämnar tillbaka denna färgburk (om det går?).

Och istället köper http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/

T.ex den 2.5 liters burken. Ok, det blir dyrare, men inte mycket... Men det är bättre förutsättningar. Eller?

Som jag skrev i förra inlägget, plast fäster på plast. Att lägga epoxifärg under funkar inte. Epoxi fäster på plast men inte tvärtom. Gör färdigt dina plastningar helt och måla därefter med 2-komponentfärg (polyuretan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan självklart måla om du vill det enl min synpunkt.

Då du skall börja plasta mm så är det starkt rekommenderat att du tar o slipar plasten med ganska grovt papper för att rugga ytan ordentligt och absolut tvätta av med ett fettlösande medel innan du plastar för att optimera förutsättningen för ett lyckat plastarbete.

Har sett flera som plastat på en 15 år gammal yta utan underjobb och det blir inte bra i längden då det släppt vissa bitar, troligen pga fett på gamma plasten då man inte tvättat innan.

Hare målat själv med biltema färg i stuvfack och då bara tvättat ytan med aceton o ruggat med 100 papper ca och det har hållit i 4 år innan jag sålde den båten. Målade 3 lager 

Kolla boken Stora boken om båtreparationer och stora boken om båtunderhåll där finns det massa nyttig läsning...

Lycka till 

Magnus :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig målat på plasten för att det sulle se rent och snyggt ut når jag jobbar.

 

I de fyra båtarna som jag rneoverat har jag slipat rent plasten med BILTEMAs grovrengörare eller Flapdisk.

 

Med den senare kan du slipa bort glasfiberlaminatet tills du kommer på utsidan gelcoaten om du är ihärdig. Men det är ju bara frågan att få bort skiten, tex inredningsmatta tex och om glasfiberlaminatet är ojämt och knöligt. När man slipar i glasfiberlaminaten dammar det ganska bra.

 

Mitt förstaval när jag skall göra ren skrovsidan invändigt för att tex limma liggnderlag på den är BILTEMAs grovrengörare - efter ett tips från Peter_K (har jag för mig)

 

Där jag skall plasta slipar jag alltid rent med flapdisken - den grövsta.

 

När jag plastar inne i båten använder jag alltid Epoxy nu för tiden.

 

Epoxyn har sina risker, men det har polyestern också. Jag har en fd arbetskompis som blev styrenförgiftad efter allt för ihärdigt plastande inne i en båt.

 

Jag hade en annan arbetsompis som alltid sa;"det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

 

Och det stämmer med budskapet i en bok jag köpte på jobbet, när jag började som arbetsledare. Det var en väldigt bra bok som hade många användbara tips.

 

Huvudbuskapet var; "Man skallvara lat när man arbetar" Dvs inte göra en massa onödiga arbeten. Boken hette förresten "Arbeta mindre - men klokare"

 

Det var MIN syn på saken, men var och en gör ju som dom vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det är väl ändå tur att man har er...  :D

Även om det till viss mån är tråkigt att läsa, och jobbigt att behöva förändra sin ursprungliga tanke, så är det ju ändå så att om man inte frågar eller säger vad man skall göra eller planerar göra, så får man ju inte reda på hur fel man ibland tänker.

Mor o far skall måla om tvättstugan på deras sommarstuga, så de köpte gladeligen den burken med färg jag redan hade köpt...

 

Tack!!! 

Verkligen TACK!!!  :D  B)  :rolleyes:  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det som var med min tanke att måla är att jag kan inte göra så mycket mer förrän till våren när värmen börjar komma tillbaka.

Att plasta upp något kan jag väl kanske göra i lägre temperaturer än 15 grader, men det är inte rekommenderbart... Men att måla behöver jag inte ha de temperaturerna för...

Så jag får väl fortsätta slipa...

En sådan där grovrengörare låter ju onekligen intressant...

Skall se om den biter på innertaket som ser för jävligt ut...  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårig yta på oljeboard i taket..?

Tips, byt ut mot nya skivor, använd de gamla som mallar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hårig yta på oljeboard i taket..?

Tips, byt ut mot nya skivor, använd de gamla som mallar.

Jag önskar jag kunde...

Men hela taket är gjort i ett enda stycke och är just oljeboarden, som också kan kallas masonite...

Det är ingen glasfiber alls verkar det som, det är trä alltihop, möjligtvis kan det ligga ett lager topcoat på utsidan!

De har när båten byggdes använt baksidan på oljeboarden och där har allt lim fastnat ypperligt, vilket gör att när jag nu försöker slipa så händer det inte ett jota. Ser ingen skillnad alls varken före eller efter. Och håret och korkmattan består... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, förlåt... men nu är du nog ute och cyklar - eller så är jag trög. Hela taket är inte gjort av masonit. Det sitter ett innertak vanligtvis som skall dölja skruvar för beslag och ojämnheter i plasten. Det innertaket är gjort av masonite ibland, och på det är en matta limmad. Hur den sitter vet jag inte, i min båt är innertaket skruvat, ibland är skruvarna väl dolda. Ta ner innertaket och gör ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har nu kollat riktigt noga. Och nej, det finns ingen glasfiber i mitt tak. Det är masonit allting med en blå topcoat som någon tidigare ägare har kommit på att där skall det vara vitt istället. Och den vita flagnar som fan, så taket på utsidan ser förjävligt ut, likadant är det på insidan.

Och det går knappt att röra sig uppe på rufftaket, för det bågnar nåt utav bara in i helvete. En orsak till varför jag skall plasta upp fasta väggar inne i båten för att styva upp det här elendet.

Men någon glasfiber i taket är det icke...  :unsure:

 

Edit: Det finns förstyvningar läs veck i konstruktionen som är glasfiber. Men de stora platta ytorna är masonit!

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett objekt du INTE skulle köpt. Men kanske lätt att bli blind i köpyran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hmmm... 

Jo, ja, så dags nu.............  :mellow:  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte enkellaminat i rufftaket då? Då kan det bågna en hel del, har knallat på en gammal FinGal som var byggd så, kändes jätteläskigt. Jag tror nämligen fortfarande inte du har ett rufftak av masonite, eftersom det materialet inte är direkt fuktbeständigt och man inte byggde båtar så. Eller menar du att originaltaket är uppsågat och ersatt med masonite? Kan du se en skarv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag har ingen aning.

Om det är skarvat så är det jäkligt snyggt gjort, men jag tillåter mig tvivla på det...

Jag får väl ta o borra upp ett hål någonstans och se på den kanten som blir vad det är för matrial... Men så som jag har kollat och där jag kan komma åt så ser det ut som om det är masonite rakt igenom.

Oavsett, så är det masonitens baksida, alltså den skrovliga ytan som är inåt, eller iaf en snarlik... Och den är görsvår att få ren!

Men det är väl som du säger, masonite är inget väderbeständigt matrial som tål vatten i så stora mängder som gärna kan komma till sjöss i hård bidevind.

Men vad är enkellaminat för något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skiljer på enkellaminat och sandwich. Vanligtvis i däck på båtar är det sandwich, dvs två laminatskikt med ett distansmaterial i skumplast eller balsa vanligtvis. Enkellaminat är bara ett plastlager. Har man stora, plana ytor som man punktbelastar på det senare - t ex ett däck eller ett rufftak som man går på - bågnar det betänkligt.

 

Jag tror din masonitskiva är limmad i taket eller skruvad (det senare vanligast) och ovan det är det plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ok.

Men då är inte masoniten av traditionell tjocklek. För idag så är taket som tjockast 0.4 mm!

Men jag ser inga skruv, men å andra sidan så händer det ju inte ett jota när jag slipar på det, så jag har ingen aning vad som döljs i lagren...

Men det hade ju vart mumma om det vore så enkelt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela hör ju väldigt konstigt. Är det en plastbåt över huvud taget!?

 

Beträffande masonit så skrev ju TS oljeboard från början. Det finns oljehärdad masonit, som tål vatten betydligt bättre än den vanliga masoniten. Användes en del på fiskebåtar för vissa ändamål - åtminstone här lokalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taket kan väl ändå inte vara 0,4 mm?!!
Lite bilder på härligheten vore kanske på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det hela hör ju väldigt konstigt. Är det en plastbåt över huvud taget!?

 

Beträffande masonit så skrev ju TS oljeboard från början. Det finns oljehärdad masonit, som tål vatten betydligt bättre än den vanliga masoniten. Användes en del på fiskebåtar för vissa ändamål - åtminstone här lokalt. 

Det är nog mitt fel...

Då hjärnan ibland inte kommer ihåg saker, så hade jag glömt av namnet masonite  :wacko:  ...

Så jag gick in på Byggmax hemsida (av alla ställen) och de saluför inte masonite, men de saluför något som hette oljeboard... Det var nog det jag sökte, :unsure:  men det kändes inte rätt o riktigt, men det fick duga tills vidare...  ;)

Tills jag någonstans fick tag på ordet igen...

Det är ett masonitliknande ämne som finns som innertak i min båt, alltså masonitens baksida, ett hårigt ämne som är skitjobbigt att slipa... :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför slipar du på det är det inte enklare att sätta dit ett innertak?  Eller klä det med isolering och matta.   Tittade på bilderna på hemsidan och vet inte om jag så rätt båt men någon masonit syntes inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade också på bilderna.


 


Det är väl inte på det sättet att det som du tro är masonit i själva verket är glasfiberlaminat!?


 


 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ser glasfiberlaminat ut på det viset...?

 

Men jag slipar på det för det sitter en massa korkrester och lim kvar i taket. Sedan så hade det gått mögel i korkmattan och det hade smittat av sig till det som jag tror är "masonit", och taket känns fortfarande fuktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser glasfiberlaminat ut på det viset...?

 

 

 

I mina ögon ser det mer ut som glasfiberlaminat än som masonit.

 

Du får väl skaffa dig en flapdisc och en liten vinkelslip - gärna med reglerbar hastighet - samt en bra andningsmask. När du slipat rent ser du snart om det är masonit eller glasfiber.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

 

Är det masonit blir slipdammet brunt. Är det glasfiberlaminat blir slipdammet gråvitt och kliar nåt förbaskat.

 

Jag brukar köra med T-shirt när jag slipar glasfiberlaminat. Efter avslutat arbete en skållhet dusch. Det lärde jag mig av en man som jobbade på ett av plastbåtsvarven här hemma. Han gjorde inget annat än slipade glasfiberlaminat hela dagarna. vi pratar om mitten av 1970-talet.

 

Är det sandwichkonstruktion i taket med tex balsa. Balsan har ruttnat och är dyblöt.

 

Du fick väl båten gratis!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Tänk så fel man kan ha ibland.

Taket såg ut som masonit ur alla synvinklar och även i de hålen där jag såg kanten. Nu har jag inte sågat upp nya hål och jag lyckades ju inte slipa igenom det här underlaget, med de fattiga verktyg jag hade tillhanda.

Såhär ser taket ut 

44749435-dijui.jpg?name=Jag_har_ju_hela_

 

Och i mina ögon var detta någon form av oljeboard eller masonit, alltså dess baksida. Totalt omöjligt att slipa igenom med alla de slipgrejer jag hade, även grovrengöraren från Biltema gick bet på det här underlaget...

Men jag köpte ju även en flapdisk på Biltema...

Och jäklar vad bra det gick att slipa helt plötsligt, allting försvann och jag insåg att masoniten snarare är någon form av filtmatta som vart klistrad rätt på glasfibern.

 

44749437-4Ncj9.jpg?name=---Jag_skaffade_

 

Så såhär ser det ut när jag har slipat.

Det är jobbigt och fruktansvärt dammigt, men jag har bra skydd och bra rengöring.

Men taket är alltså glasfiber och det mäter 0.4 mm i tjocklek. Det finns ingen masonit eller annat trämatrial.

Men vinterns jobb blir alltså att slipa ner detta och mäta upp och räkna ut exakt var jag skall plasta upp den nya inredningen till våren...

 

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men taket är alltså glasfiber och det mäter 0.4 mm i tjocklek. Det finns ingen masonit eller annat trämatrial.

 

Slipa försiktigt 0.4 mm slipas lätt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...