Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Larsakelarsson

Varvtalsgivare till VP MD 11 C ?

Rekommendera Poster

Varvtalsvisningen lade av igår och jag undrar om någon vet vilken typ av givare det sitter i VP MD11C? Det kan ju också vara fel på instrument eller kabelavbrott eller glappkontakt men det underlättar ju vid felsökningen om man vet vilken sorts givare det är (induktiv, kapacitiv, optisk, mekanisk eller vad?)

Den har 2 kablar med flatstiftanslutning och finns som reservdel här:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-30-15140.aspx (pos 17)

Artikelnr: 1502028 och kostar strax under 2000 kr.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte instrumentet då jag trodde att det var trasigt. Tog isär och tänkte laga på vinst och förlust. Nytt kostade strax under 10000. Hittade sen ett instrument hos motorskrotaren/meken David i Göteborg för en billig peng men det funkade inte ändå så givaren var problemet. David hade sådan och sen funkade allt. 

Gissar att givaren är induktiv och ligger nära ett kugghjul som ger pulser som instrumentet räknar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 000 kr för instrumentet (i princip en voltmeter??) verkar ohemult dyrt! Då känns det enklare att köpa några standardprylar från t ex ELFA och installera på ett klokt sätt.

Skall felsöka och återkommer om jag hittar felet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det viktigt med varvräknare!? Har haft dieselmotorer i 40 år, men inte nån varvräknare förrän på den nuvarande båten.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det viktigt med varvräknare!? Har haft dieselmotorer i 40 år, men inte nån varvräknare förrän på den nuvarande båten.

Nej du har rätt, mina tidigare dieslar har också varit utan, man hör på ljudet och känner på vibrationerna hur det ligger till. Men man vill ju att det tekniska skall funka om det är möjligt, om inte annat så för ett kommande andrahandsvärde...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du har rätt, mina tidigare dieslar har också varit utan, man hör på ljudet och känner på vibrationerna hur det ligger till. Men man vill ju att det tekniska skall funka om det är möjligt, om inte annat så för ett kommande andrahandsvärde...

Det värsta är att varje krona du lägger ner på båten är i princip en bortkastad krona.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta är att varje krona du lägger ner på båten är i princip en bortkastad krona.  :wacko:

Kanske inte när det gäller motorns instrumentering, en kritisk potentiell köpare kanske backar om inte allt funkar? Och om felet nu kanske bara beror på glappkontakt t ex så är det väl värt att lägga en liten stund på felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren liknar den som sitter på MD6/7. Den känner av pulserna från en liten magnet i akterkant på kamaxeln. Givaren borde kunna köpas från en firma som säljer och skrotar beg motorer.

Alternativet är att köpa en varvräknare som kopplas till signaluttaget (klämma W) på generatorn. Erl.bga. och Hjertmans säljer VDO för 1440 kr och Hjertmans norska Wema för 986 Kr. Dessutom måste man låna eller hyra (Clas Ohlson säljer en för 399 Kr) varvtalsmätare, mekanisk eller optisk för att kalibrera varvräknaren. Man mäter varvtalet på svänghjulet och vrider en justerskruv på varvräknaren så att båda instrumenten visar lika.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varvräknare är för mig det viktigaste instrumentet att kolla att motorn är frisk. Detta tillsammans med att motorn är lika lättstartad som alltid och inte ryker mer än tidigare.

Jag kollar alltid toppvarvet innan upptagningen på hösten. Gör samma sak vid sjösättningen efter rejäl varmkörning och efter varje 4-6 timmars motorgång under sommarsäsongen.

Uppnår jag ungefär samma toppvarv varje gång, motorn är lättstartad och inte rycker på fullgas, utgår jag från att motorn är frisk. Kollar också oljenivån några gånger under sommaren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren liknar den som sitter på MD6/7. Den känner av pulserna från en liten magnet i akterkant på kamaxeln. Givaren borde kunna köpas från en firma som säljer och skrotar beg motorer.

Alternativet är att köpa en varvräknare som kopplas till signaluttaget (klämma W) på generatorn. Erl.bga. och Hjertmans säljer VDO för 1440 kr och Hjertmans norska Wema för 986 Kr. Dessutom måste man låna eller hyra (Clas Ohlson säljer en för 399 Kr) varvtalsmätare, mekanisk eller optisk för att kalibrera varvräknaren. Man mäter varvtalet på svänghjulet och vrider en justerskruv på varvräknaren så att båda instrumenten visar lika.

Kryssarklubbens västkustkrets har varvräknare att hyra för en billig pening, på sitt kontor på Långedrag - åtminstone för medlemmar.

I ett mail som kom idag skriver de;

Nytt ins trument för uthyrning på kansliet

Tekniska kommittén har köpt in en ”Stående vågmätare” som du kan använda för att kontrollera antenn och kabel för din VHF, Kortvåg och NMT450. Du kan också kontrollera hur mycket effekt radion ger. Denna mätare samt fuktmätare, tång amperemeter, optisk varvräknare och en inspektionskamera finns att hyra på kansliet till en billig penning. Välkommen till oss! 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...