Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
redrib

ventilhaveri Penta AD31P-A

Rekommendera Poster

Fick ventilhaveri till en cylinder lagom till semestern. Har inte lyft toppen än, så jag vet inget om ev kolvskador.

 

Har börjat ta in priser på delar för renovering av topp, men även helrenovering av hela motorn.den är ju ändå från 97...

 

Vad är det allmänna tycket här på forumet ? Renovera topp, hela motorn eller renoverad utbytesmotor. Kanske tom en flong ny Hyundaidiesel eller liknande ?

Jag kan inte renovera själv, utan behöver hjälp.

 

Lyfta ur mototn ur båten går lätt.

 

Vad skulle ni lägga pengarna på ?

Redigerad av redrib

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du behålla båten länge? Litar du motorn i övrigt? Är det en modell som är lättsåld?

97 är ju gammalt om du ska sälja båten, mem du får ju aldrig åter vad en ny kostar... Om den går bra i övrigt så skulle jag nog bara renovera toppen... Renovera hela tror jag inte på, det är fortfarande en gammal motor om den ska säljas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte behövs mer (vilket jag tror att det gör, eftersom ventilhaveri oftast innebär att åtminstone kolven tar stryk) skulle jag renovera toppen och kör vidare. Annars helrenovera om du kan göra det själv. Om inte får priset avgöra. Tänk på att det alltid tillkommer lite extra vid installation av ny maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra motor du har utan tvekan. Berntsen Marin har jag pratat med när det gäller vår AQAD41, mycket kompetent och trevlig. Inga kopplingar till honom dock vilket kanske är viktigt att säga på ett forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om Berntsen. Han kanske har utbytesblock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn fungerat bra innan så varför renovera eller byta ut. En 31.a som är välskött går läääänge. Själv hade jag lyft toppen och kollat om kolv och foder tagit skada och bytt de delar som behövs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...