Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Manzzon

Askeladden Z7 plana snabbare

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Askeladden Z7 med en Mercruiser 260HK 5.0L. Båten har trimplan med en skala 0-100. Min gamla båt gick obesvärat och snabbt upp i plan utan trimplan (Ryds 20DC) medans denna större båt kräver lite mer finess och erfarenhet misstänker jag.

 

Någon har kanske samma modell eller liknande och har lite tips hur man ska bära sig åt för att snabbare få den att plana för nu gräver den ner sig en bra stund innan man får upp den? Behöver helt enkelt lite tips om hur jag reglerar drev och trimplan.

 

Mycket trevlig båt i övrigt, kommer ta tid att utforska alla smarta finesser! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen max nere likaså drevet detta trycker ner fören och upp aktern dra på och när båten börjar få fart upp med trimplanen helt o tilta upp drevet för att lyfta fören.

En 4 bladig propp gör att båten kommer snabbart upp i plan, girar grymmt bra, går spikrakt i låga farter men du tappar nån knop på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fundering, någon som bytt propeller och kan komma med en rekommendation ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fråga som TS, någon som vet vilken 4-bladig man skall ha till denna båt och motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en  Askeladden 646 Beetle med en svagare motor, 220hk. Den har ett liknande skrov som Z7.

Jag upplevde den också hopplöst långsam att få i plan. Framförallt med många vuxna i båten.

 

Om jag hade behållit den skulle jag ha installerat Zipwake för att snabba på planingen. De skulle förmodligen också minska tendensen att hänga sig på rumpan när man svänger hårt.

Vet dock inte om Z7 lider av det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...