Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
kenmo

Bella boat 655 Cummins Mercruiser D 1.7

Rekommendera Poster

Har ett kylskåp i min Bella 655 båt. Kylskåpet är ett Vitrifrigo. Kylskåpet fungerar perfekt när jag kör båten och alltså har motorn igång. När jag stoppar motorn så antager jag att batterierna skall hålla igång kylskåpet. Så är inte fallet. När jag stänger av motorn så kyler det inte längre. Strömmen går fram, lampan lyser men ingen Kyla. Jag har (boostat) batterierna med en solcells panel på 15W direkt kopplad till plus/minus polerna.

Något Tips ? :rolleyes:  :rolleyes:

Mvh

Kennert Molin

post-104881-0-09802300-1406453505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svårt att ge råd utan att titta på installationen men eftersom kylskåpet verkar ha ström även när motorn inte går låter det som antingen spänningsfall fram till skåpet (underspänningsskyddet har slagit till) eller för dåligt laddade batterier.

Hör du att skåpet försöker starta men slår av på en gång?

Då gissar jag på underspänningsskyddet eller på för klena kablar/oladdade batterier/dålig batterikapacitet.

Mät spänningen vid batterierna och vid kylskåpet när det försöker starta.

Ett annat alternativ kan vara att kylskåpet har någon form av boost-funktion som gör att det går när spänningen är hög, tex vid motorgång, och lagrar denna kyla när motorn stängs av.

Vad händer om du låter skåpet stå på? Kyler det inte efter några timmar så är det nog inte ev boost-funktion.

Ps

Att du har kopplat en solpanel direkt till batterierna behöver inte betyda något i det här sammanhanget då kapaciteten i batterierna kan vara för dålig ändå.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att ge råd utan att titta på installationen men eftersom kylskåpet verkar ha ström även när motorn inte går låter det som antingen spänningsfall fram till skåpet (underspänningsskyddet har slagit till) eller för dåligt laddade batterier.

Hör du att skåpet försöker starta men slår av på en gång?

Då gissar jag på underspänningsskyddet eller på för klena kablar/oladdade batterier/dålig batterikapacitet.

Mät spänningen vid batterierna och vid kylskåpet när det försöker starta.

Ett annat alternativ kan vara att kylskåpet har någon form av boost-funktion som gör att det går när spänningen är hög, tex vid motorgång, och lagrar denna kyla när motorn stängs av.

Vad händer om du låter skåpet stå på? Kyler det inte efter några timmar så är det nog inte ev boost-funktion.

Ps

Att du har kopplat en solpanel direkt till batterierna behöver inte betyda något i det här sammanhanget då kapaciteten i batterierna kan vara för dålig ändå.

Tack för ditt svar.

Mvh 

Kennert Molin :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...