Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Bakerman

Liten båt slår i sjön vid planing

Rekommendera Poster

Hej. Köpte för något år sedan en liten rib, Zodiac pro 420 som hela tiden slår i sjön, även vid plattvatten. Det sitter en yam 40 4t på. Båten har et äldre skrov med nyare pontoner. Jag vet att det är ett relativt kort skrov med mycket motor men båten tål 50 hkr enligt typskylten. Någon som vet om detta är ett typfel på dessa eller om bot finnes på något sätt?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten lätt båt med ganska platt botten kommer väl alltid bli lite hoppigt. Sen är det ju inte i första hand motoreffekten utan snarare vikten på motorn som kan ställa till det, blir båten baktung vill den gärna gallopera lite, och du har ju en fyrtaktsmotor, dom brukar ju inte vara så lätta.

 

Hoppar det lika mycket om du har en passagerare som sitter längst fram i båten?

 

Man kan laborera med annan höjd på motorn och andra propellrar, men bäst vore kanske att ha en lättare motor, en 40 hk tvåtaktare skulle kanske funka bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer med mycket vikt bak, tanken ligger där också. Hoppande fortsätter dock även om det sitter en gubbe fram även om det blir bättre. Är inte jättesugen på att byta min 4tt mot 2t. Jag får fundera på en annan lösning tillsvidare. Är det någon annan som har något att komma med är jag tacksam

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort skrov med bred anläggning mot vattenytan blir stötigt. Långt skrov med smalare mer v-format skrov skär vattnet på ett annat sätt. Sådan är naturlagarna och inget man kan ändra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan ändra trimvinkeln på drevet så att du vinklar in det något så kan det lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har p/t på motorn och har provat olika vinklar, max intrim funkar bäst. Motorn är hissad ett hack, skall prova att hissa ett hack till när jag har den på land nästa gång. Jag har sett att det finns fenor till skäddan, någon som har provat detta?

 

Tack för ara svar för övrigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...