Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Grillkorv

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    91
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Grillkorv

  • Placering
    Kapten
  1. http://www.maringuiden.se/forum/topic/50915-propeller-11-splines-mercury-50hk-1963/
  2. Och Optimax 75 hk väger över 170 kg så den är inget för små båtar även om dom klarar effekten..
  3. Jag påstår att det är för vekt för en utombordare på 100 kg och 50 hk, men du gör ju som du vill. Sen är det ju läge att kolla den befintliga akterspegelns skick, är den inte fixad någorlunda nyligen så är ju risken stor att det är blött ruttet trä därinne och då håller det garanterat inte. Nu låter jag väldigt negativ och det känns ju tråkigt, men det är ändå en rätt stor motor och båten kommer gå någorlunda fort så det är ju viktigt att grejerna håller tycker jag.
  4. Att bygga om akterspegeln så den pallar en 50 hk med lång rigg är ju inget litet jobb, du kommer behöva dela på skrovet och lyfta bort däcket, och ska du sen även få snygg finish på det i motorbrunnen så blir det några timmar. Jag tänker är det verkligen värt det? Är det inte bättre att försöka hitta en nyare 50 hk tvåtaktare i bra skick (med kort rigg), och sen köpa bensin för pengarna du sparar?
  5. Det går ju inte att säga utan att veta vilken båt och vilken motor det rör sej om. Naturligtvis går den att skruva dit, och båten kommer sannolikt inte sjunka men om det blir ett fungerande eller livsfarligt ekipage går inte att svara på utan att veta mer. Sen ska man ju komma ihåg att det är ingen barnlek att köra en 22 fots racerbåt med 275 hk, den kommer nå farter som inte är nåt för amatörer. Och jag tänker att om du verkligen måste fråga om det här så kanske du kan för lite om båtracing för att det ska vara riktigt hälsosamt
  6. Du kan väl prova och lägga 50 kg längst bak i båten och köra en sväng så får du se hur den går.
  7. Hursomhelst så låter det där inte rätt, en flyttank ska väl inte behöva en länspump? Den borde ju vara 100% tät.
  8. Den trasiga packningen kan ju ge dina symptom så börja med att byta den och se om det hjälper.
  9. Jag skulle iallfall aldrig köra 47 knop med teleflex, men alla gör ju som dom vill..
  10. Helt ofattbart att dom levererar en så pass stor båt och motor med teleflex. Egentligen borde du kräva av leverantören byter till hydraulisk styrning åt dej gratis, det är inte okej att båten beter sej som du beskriver. Exclusive my ass
  11. Jag har ingen aning, men ett tips i all välmening är nog att välja en annan rubrik, kanske i stil med "vad är det här för båt?", så kanske fler läser och svarar
  12. Man ser ofta Fjordlingar med stora motorer, upp till 300 hk har jag sett, och det beror på att den har skrovform som en racerbåt med djup v-botten, och den går finfint i sjön i väldigt höga farter. Det man ska tänka på är att för att det ska funka ligger det en hel del jobb bakom, akterspegel och stringers måste förstärkas på ett seriöst sätt för att det ska hålla. Att hänga på en 150 hk motor på en Fjordling i originalutförande, med okänt skick på akterspegel och förstärkningar kan gå riktigt åt pipan. Den är inte en offshoreracer från fabrik...
  13. Jag köpte min första båt, en Ryds 478 gti förra våren, och jag höll på att skratta ihjäl mej när jag skulle montera motorn och såg vilken klen liten konstruktion styrningen var.. Hur man kan ens komma på iden att låta en sån löjlig mekanik sköta något så viktigt som styrningen av en motorbåt är för mej helt obegripligt. Needless to say så åkte den ut direkt och ersattes med en Ultraflex hydraulstyrning, och det är det enda råd jag kan ge trådstartaren, ut med skiten och lägg några tusen på riktiga grejor, teleflex hör hemma i en trampbil möjligtvis..
×
×
  • Skapa nytt...