Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
LeffePensar

Eberspächer D2 termostatproblem

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Eber D2 med en 801 regulator/modulator. Värmaren i sig fungerar perfekt, startar alltid utan problem. Dock är termostatfunktionen skum. Den startar ok, närmar sig inställd temperatur, går ner på lågfartsläge, och stannar vid nådd temperatur. Men, när temperaturen åter faller så händer inget. Ställer jag den exempelvis på 20 grader, så går den ner till 15 igen utan att starta(vet inte om ännu kallare får den att starta). Om jag då, utan att ha stängt av den och startat igen, ökar tempen till 22 så startar den, och jobbar sig upp till 22 utan problem. 

 

Så problemet är att den når rätt temp, men sen blir det inget mer. Någon som har denna 801:a och vet hur den ska fungera? Och såklart, gärna tips på hur jag kan lösa mitt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leffe,

Jag upplever samma problem på min Eber D2/801, har du hittat någon lösning?

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, tyvärr inte. Har dock kommit fram till att en inställning på ca 23 grader gör iallafall att den inte sjunker så långt så det hinner bli för kallt, då verkar den starta igen vid ca 18 grader. Tycker dock detta spann är på tok för långt mellan inställt och grad för den ska starta igen. Har inte hittat någon ÅF som kunnat svara på detta heller, och Eberspächer verkar inte speciellt intresserade av att hjälpa till heller. Deras service är rent sagt skitusel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är trist att betala över 15.000:- för något som man sedan inte kan få nån som helst hjälp när man behöver, varken av återförsäljare eller tillverkare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, tyvärr inte. Har dock kommit fram till att en inställning på ca 23 grader gör iallafall att den inte sjunker så långt så det hinner bli för kallt, då verkar den starta igen vid ca 18 grader. Tycker dock detta spann är på tok för långt mellan inställt och grad för den ska starta igen. Har inte hittat någon ÅF som kunnat svara på detta heller, och Eberspächer verkar inte speciellt intresserade av att hjälpa till heller. Deras service är rent sagt skitusel.

Hmm...

Ringde Ebers support för tre år sen och fick mycket bra svar. Direkt! Hade ett liknande problem med en D4+ med 801-kontroll. Man kan trycka någon knapp-kombination och få fram felkoder. I mitt fall var det något problem med dieseltillförseln, tror det hade kommit någon luftbubbla i systemet. Sen dess har jag inte haft några problem med värmaren. Visst får jag ställa den lite högre än den temp jag vill ha men det beror på att termostaten sitter vid huvudutblåset och längst fram i fören blir det inte så varmt.

I vinter ska jag isolera värmarslangarna från förgreningen vid huvudutblåset och framåt för att få bättre effekt i förpiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en D2 Airtronic? I så fall har den fyra effektsteg som skall anpassa effektinställningen så att värmaren går mer eller mindre kontinuerligt. Den skall bara i undantagsfall stänga av när uppnådd gradtal inställd på termostaten överskrids. I så fall, i alla fall på vår värmare, sjunker temperaturen mycket under inställt värde, innan den startar om. Samma sak är det nog på äldre värmare som bara har ett effektsteg, dvs fullt ös, stopp när inställt värde uppnåtts, ner 3-4 grader, därefter återstart och fullt ös.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är trist att betala över 15.000:- för något som man sedan inte kan få nån som helst hjälp när man behöver, varken av återförsäljare eller tillverkare. 

Har du kontaktat Thermoprodukter, som är generalagent för den marina delen av Ebers sortiment?

De brukar vara väldigt hjälpsamma och kunniga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...