Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

LeffePensar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om LeffePensar

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Vår Sea Ray 250 DA med Merc 6.2 MPI och Bravo 3 varvar ur väldigt lätt, inga problem att dra den till vad som är rekommenderat max för motorn dvs 5200 rpm. Då toppar båten ca 36 knop. Min tanke är om det är smart i det läget att gå upp ett steg i stigning. Tror vi har 24" nu. Båten kommer lått upp i plan och troligen skulle den varva max även med lite större stigning. Eftersom propellrar knappast är gratis så vill jag gärna höra lite synpunkter, hur mycket gör en ökning av stigningen...
  2. Hej Tessin Jag har en exakt likadan båt som dej med en Merc 6.2 MPI och Bravo 3 drev. Kör via Smartcraft interface till GPS:en så jag ser exakta förbrukningen. Vid runt 5 knop, dvs strax över tomgång drar den ca 1.5L/nm och i marchfart, ca 27 knop drar den ca 1,8, då med varv på ca 3800. Värsta är runt 8-9, då ligger den lätt över 3L/nm men då hamnar man precis i början av planingströskeln. Skillnaden mellan säg 23-24 knop och 27-28 är i princip obefintlig, kan skilja max en dl/nm.
  3. Hej På min maskin har jag en slang från botten av tråget för att byta olja genom att dra ut denna genom dyvikan. Är tanken att detta ska gå att göra med självrinning eller måste man ha en pump? Rinner så otroligt segt av sig själv...
  4. Har inte stenkoll på exakt vilka värden, men det beror också på vilken motor, årsmodell osv. Jag får inte ut oljetemp eller drevtemp eftersom min maskin saknar dessa värden. Trimläget ser jag inte heller, men jag tror min är lite anpassad där eftersom den är bytt och moddad till båtens elsystem. Annars det vanliga, varv, antal timmar, vattentemp osv.
  5. Hej Någon som har tips på vart man bäst får tag på reservdelar till en Sea Ray från -96? Vet inte hur Sea Ray i Sverige är mer än ryktesvägen dvs föga hjälpsamma på äldre båtar. Hittar ingen riktigt bra utomlands heller som är villig att skeppa till Sverige. Är ute efter lite inredningsdetaljer....
  6. Kör Benett och allt original kvar förutom just knapparna som bytts ut mot automatiken.
  7. Inga problem med oljetryck, och den tänder alltid på första varvet, men beter sig som om den inte får tillräckligt med soppa för att orka gå utan att ge halvgas. Jo, ju mer man kollar runt ju vanligare verkar det vara. Egentligen inget problem mer än att veta om det. Maskin går ju som den ska förutom just denna lilla detalj.
  8. Monterade RP nu i vår Sea Ray 250 DA, och kan bara hålla med föregående talare, länge sen jag köpt en produkt till båten som varit så perfekt i funktion, utförande och monteringsmässigt. Den funkar över förväntan. första provkörning i hård vind, byta riktning eller ändra vikten i båten kompenseras direkt, så kort och gott, inget mer pillande på trumplans knapparna. Nu sätter man i Auto läget på rätt nivå, thats it. Sen kan jag tycka det är lite lustigt att en produkt funkar så bra så man måste ursäkta sig och bedyra att man inte är köpt av tillverkaren när man recenserar den
  9. Startar perfekt kall, men man får ge bra med gas samt nöta lite när motorn är varm, spelar ingen roll om den varit avstängd 10 minuter eller 2 timmar, så det verkar som helt kall krävs för lätt start. Motorn går dock 100% ok när den är igång. Ideer och tips? Nånstans såg jag nåt om läckande membran i bränsletrycksregulatorn....
  10. Visade sig att solcellen laddade för dåligt, defekt helt enkelt, så med ny cell så tändes alla lampor på Dualen korrekt.
  11. Lyfter denna tråd lite då jag inte hittar nån annan om just D250S Dual. Jag har min inkopplad med solcell, plus och minus till dualen. Sen från dualen till förbrukningsbatteri. kopplar jag in solcellen ser jag att solcells lampan tänds, men powerlampan tänds aldrig, inte heller lampan för förbrukningsbatteriet. Tips på varför?
  12. Ligger under inställningar från huvudmenyn, inte exakt i minnet men därifrån ska du hitta denna inställning.
  13. Hej Har lite funderingar på att köra Mente Marins trimplansautomatik. http://www.mente-marine.com Frågan är vilket fabrikat på trimplan original en Sea Ray 250 Sundancer från 1995 har. Nån som har erfarenhet av Mente Marins grejer?
  14. GPS:en måste också stå i läget att visa GPS fart, inte fart över vatten. Upptäckte precis detta med min installation.
  15. Upptäckte en sak idag med min Garmin som kan vara värt att veta, den måste stå i läget GPS fart, inte fart över vatten, för att l/nm ska funka.
×
×
  • Skapa nytt...