Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Azguz

Projekttråd - RW36

Recommended Posts

Funkar det bra med begränsningen av maximalt roderutslag? Roderlägesgivaren tål 60 +/- alltså 120 totalt, men den linjära drivenheten ligger på 35 +/- alltså 70 totalt. 

Jag har själv 51-53 grader maximum på ändstoppen för den kvadrant jag har

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Azguz:

Funkar det bra med begränsningen av maximalt roderutslag? Roderlägesgivaren tål 60 +/- alltså 120 totalt, men den linjära drivenheten ligger på 35 +/- alltså 70 totalt. 

Jag har själv 51-53 grader maximum på ändstoppen för den kvadrant jag har

 

Jag satte den linjära drivenheten med 3mm marginal så kvadrantens ändläge bromsar innan drivenhetens ändläge. Det var det enda jag hittade i monteringsanvisningarna som var viktigt. Utöver detta är roderlägesgivaren monterad exakt som beskrivningen också, där fanns inga alternativ utan den skulle linjeras exakt med roderaxeln. Med ett roder som är +170 cm högt har jag hittills inte fått den att använda en tjugondel av det totala roderutslaget så jag tror inte det blir ett problem i vilket fall som helst. I helgen ska jag programmera autopiloten och jag har för mig att det finns roderändlägesinställningar där som ska sättas. 

 

Edit, Fast det konstiga är att instrumentet visar fullt roderutslag när det är fullt roderutslag redan nu??? Den kanske justerar sig självt?

Edited by Orvadet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roderlägesgivaren visar ju 100 % rätt om det sitter på optimalt 140 mm från centrum på roderstocken. Man kan förflytta den mellan 101 och 190 mm, men då blir det en missvisande skalning men det är fortfarande bra data för systemet. Jag har pratat med raymarin och när man flyttar detta så ska inte centrum på lägesgivaren linjera med centrum på roderaxeln.

Men som du gjort med det där fästet får du ju exakt läge och då visar den verklighetens gradtal vilket är härligt.

 

I manualen på sidan 14:
https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5661-130/5661-130_raymarine_typ1_installationsmanual.pdf

Anger de att det är max 35 åt vardera håll för den linjära drivenheten. 

I min drivenhet(wheeldrive) manual finns anvisningar för roderlägesgivaren sidan 82:
http://www.gjd.se/dokument/manuals/ST4000__Ratt_&_Rokult.pdf

Där står det max 60 åt vardera håll.

 

Jag skulle minska min med nästa 20 grader därför uteslöt jag den som ett alternativ för mig. Men man är ju ingen expert utan man går ju på det här... Kanske hade det räckt det jag har och så hade jag bara behövt bredda ändstoppen, men nu har det blivit et här systemet :)

Härligt att det fungerat galant för dig! Snyggt med något dolt och så är det ju torrt och fint för längsta hållbarhet också!


EDIT: Kom på att om ditt roder r 1,7 så är det väll så att du har en vanlig köl? Jag har en kortare vingad köl vilket då borde innebära en något kortare köl? Också att jag då behöver mer roderutslag.

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också en kort vingad köl (3,2Ton), sticker ca 1.84cm. 

Hur mycket utslag man kan få beror väl på var från roderaxelns centrum man sätter drivenheten. Brydde mig inte om det just då utan såg till att utnyttja hela slaglängden -3mm på fullt roderutslag.

Jag tror att min är minst 45grader sida till sida men ska dubbelkolla  i morgon kväll. Bilden är lite missvisande då den är tagen ifrån en konstig vinkel och kvadranten ser ganska smal ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade varför de vill begränsa till 35grader nu, större utslag i extremt väder kan bli för hög belastning. Har hittills inte sett den styra mer än 10 grader med bara genuan uppe i hyfsad hård byig vind så jag tar risken :) Tänker inte begränsa roderutslaget, behöver kunna vända på en femöring i min nuvarande hamn...

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Orvadet:

Hittade varför de vill begränsa till 35grader nu, större utslag i extremt väder kan bli för hög belastning. Har hittills inte sett den styra mer än 10 grader med bara genuan uppe i hyfsad hård byig vind så jag tar risken :) Tänker inte begränsa roderutslaget, behöver kunna vända på en femöring i min nuvarande hamn...

Jahapp! Hade man lyckats få det till 45 grader kanske man själv haft en sådan. Bajs. 

EDIT: Vart har du monterat kompassen?

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Orvadet:

Kompassen är monterad på en stolpe i aktern.

 


Yey, då är jag inne på rätt spår även jag alltså! Har inte varit ut och provat jag, men du hade så :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag monterat roderlägesgivaren! 

IMG_0153.jpg.075ac6ac19c5d939a0ce1cff51039744.jpg

 

Lite mixande och trixande blev det som vanligt men nu sitter den där. Satte även fast kompassen tillfälligt och gjorde Dock-wizard för att se att allt funka, sen satte jag tillbaka täckskivan.

 

Nu inväntar jag svetsningen av kompassfästet så är jag klar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där fungerar säkert bra.
Jag har inte kört dock-wizard eller någon form av kalibrering än, man blir lätt lat när man kommer ut på sjön i båten. :)  Första turen var familjen med så jag kunde inte motstå att prova att slå på den, den fungerade klockrent direkt så har glömt det tills nu. Fjärrkontrollen fungerar riktigt bra också, skönt att sitta längst fram vid ensamsegling i moderat väder och bara njuta. :) Jag gillar verkligen att när man håller inne styrknappen så blir rattutslaget större och större tills man släpper och sedan håller den den kursen. Går också att "gläppa" lite för att hålla ett visst rattutslag så svängen blir snyggare eller trycka en gång för en grad styrning. Nackdelen är att fjärren äter batterier så några 10pack är bra att ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Orvadet:

Det där fungerar säkert bra.
Jag har inte kört dock-wizard eller någon form av kalibrering än, man blir lätt lat när man kommer ut på sjön i båten. :)  Första turen var familjen med så jag kunde inte motstå att prova att slå på den, den fungerade klockrent direkt så har glömt det tills nu. Fjärrkontrollen fungerar riktigt bra också, skönt att sitta längst fram vid ensamsegling i moderat väder och bara njuta. :) Jag gillar verkligen att när man håller inne styrknappen så blir rattutslaget större och större tills man släpper och sedan håller den den kursen. Går också att "gläppa" lite för att hålla ett visst rattutslag så svängen blir snyggare eller trycka en gång för en grad styrning. Nackdelen är att fjärren äter batterier så några 10pack är bra att ha.


Jo, en fjärr vore nice! Kanske blir till i framtiden. Är det s100 du även har till acu-200 och linjär drivenhet? Visst är det bara plugg n play in i seatalksystemet va? Fast med en 5-vägs förgrening med en "gul" gammal till äldre nätverket?

Har du mottagaren i båten? Väldigt intressant att fråga dig eftersom du också har stålskrov nämligen. Så fjärren och mottager fungerar genom stålskrovet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, s100, acu-200, 5vägs med gul till gamla, någon kväll ska jag patcha in de gamla autohelm s50 vind, kompass, fart och djup också, såg någonstans att det bara var att knipsa kablar och sätta ihop dem enligt instruktion. Senare i sommar lurar jag på att sätta i en Axiom med 3d sonar också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-06-14 vid 12:38 skrev Orvadet:

Japp, s100, acu-200, 5vägs med gul till gamla, någon kväll ska jag patcha in de gamla autohelm s50 vind, kompass, fart och djup också, såg någonstans att det bara var att knipsa kablar och sätta ihop dem enligt instruktion. Senare i sommar lurar jag på att sätta i en Axiom med 3d sonar också.

 

Coolt. 


Hur högt upp från skrovet har du din ev-1? Och vad fick du för deviation?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick klart fästet på fredagen! Här är det på plats:
IMG_0160.jpg.61e3169498a2d7e03f6be26134112467.jpg

Liten "close upp":
IMG_0161.jpg.c1833ed078da9c4ba9429e5879f9e1db.jpg
Jag vira vulkande tejp i toppen på gängan och sen kladda jag på vvs-loctite, sen ställde jag in den i rätt riktning. När vvs stelna så fastna den och så tätar det.

 

Jag var också ut och provade en del! FIck en deviation om 30 initialt. Raymarine skriver att om den överstiger 25 sk man montera ev-a annorlunda(troligen kanske lite längre från skrovet mm), men efter lite användande har den sjunkit till 27. Jag provade också med motor och med segel i hög krängning mm och den styr spikrakt. Fungerar super duper bra så tänkter inte jaga ner deviationen under 25. 

 

Här är en sommarbild från Engeltofta i Gävletrakten:
DB7C51F9-C377-425B-9C78-5BBA0DCD60BC.JPG.973fc034bc8046bdcdf6f66685798cd7.JPG


Eftersom jag har kontrollen i styrhytten vore det dock nice med fjärr på sikt så kanske blir sådant så småningom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säsongen närmar sig och man håller på. Förutom lite sedvanligt tvättande och bättringsmålning (som hör till stålbåt) så har jag installerat en fjärrkontroll till autopiloten som installerades förra året. När jag installerade autopiloten så installerade jag manöverpanelen invändigt i hytten därför att

  1. då är systemet väderskyddat för längre hållbarhet
  2. jag kan styra båten från hytten när det är riktigt dåligt väder

En nackdel var att man fick springa dit för att aktivera den och med båtgäster i vägen blev det lite drygt. Därför blev det en fjärrkontroll:

image.png.f8b2c66ac5741b9ca52cff7c3a7fd64c.png

Då kan jag ta aktivera och styra från plats samt även om man glassar ner långsamt i medvind på lugna dagar inomskärs. Den här är dock enligt raymarins gamla SeaTalk1 system varför man behöver konverteringsplinten:
image.png.b0409ee243b863d89fbf769ed25692bb.png

För att den ska kunna anslutas till SeaTalkng nätverk. Utöver den plinten behöver man också köpa till en stamnätskabel(blå) för att koppa ihop kopplingsplinten i autopilotens system och den här plinten.

Så det går en blå stamnätskable (backbone) upp dit där jag har sändaren och där jag också har kontrollpanelen. Anslut kontrollplanelen till vit anslutning på konverteringsplinten ovan istället. Sen anslut jag den gula kabel till den gula och andra änden till en  SeaTalk1- plint och sen sändare till den plinten också. Sen fungera det galant som plugg n play. 

Har inga direkta bilder på installationen då det inte är särskilt mycket att visa ärligt talat. Intressant är väl att sändare installerades i hytten, men att fjärren fungera bra även i fören så stålskrovet hindra inte så mycket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Azguz:

Säsongen närmar sig och man håller på. Förutom lite sedvanligt tvättande och bättringsmålning (som hör till stålbåt) så har jag installerat en fjärrkontroll till autopiloten som installerades förra året. När jag installerade autopiloten så installerade jag manöverpanelen invändigt i hytten därför att

  1. då är systemet väderskyddat för längre hållbarhet
  2. jag kan styra båten från hytten när det är riktigt dåligt väder

En nackdel var att man fick springa dit för att aktivera den och med båtgäster i vägen blev det lite drygt. Därför blev det en fjärrkontroll:

image.png.f8b2c66ac5741b9ca52cff7c3a7fd64c.png

Då kan jag ta aktivera och styra från plats samt även om man glassar ner långsamt i medvind på lugna dagar inomskärs. Den här är dock enligt raymarins gamla SeaTalk1 system varför man behöver konverteringsplinten:
image.png.b0409ee243b863d89fbf769ed25692bb.png

För att den ska kunna anslutas till SeaTalkng nätverk. Utöver den plinten behöver man också köpa till en stamnätskabel(blå) för att koppa ihop kopplingsplinten i autopilotens system och den här plinten.

Så det går en blå stamnätskable (backbone) upp dit där jag har sändaren och där jag också har kontrollpanelen. Anslut kontrollplanelen till vit anslutning på konverteringsplinten ovan istället. Sen anslut jag den gula kabel till den gula och andra änden till en  SeaTalk1- plint och sen sändare till den plinten också. Sen fungera det galant som plugg n play. 

Har inga direkta bilder på installationen då det inte är särskilt mycket att visa ärligt talat. Intressant är väl att sändare installerades i hytten, men att fjärren fungera bra även i fören så stålskrovet hindra inte så mycket. 


Jag har också den fjärren, nästan samma setup i övrigt, min är lite opålitlig, dock bara år styrbord !?!, justerar man en grad 4-5 gånger så tiltar den ibland och man ser graderna hoppa omkring på autopiloten varefter den gör en max gir åt styrbord. Irriterande. Har provat att stå bredvid mottagaren men blir ingen skillnad. Raymarine hävdar att den fjärren inte är supporterad med acu-200 men bör fungera. Hittar ingen hjälp på nätet heller. Det är iof bara att hålla inne standby och trycka på pilot igen så fungerar allt som det ska men lite surt att man måste vara på tårna när man använder den. Jag har skaffat en Axiom 7 så blir mest att man kör piloten från den nu och det fungerar riktigt bra.
Glömde, fjärren ÄTER batteri så ett par tiopack AA är bra att ha i båten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Orvadet:


Jag har också den fjärren, nästan samma setup i övrigt, min är lite opålitlig, dock bara år styrbord !?!, justerar man en grad 4-5 gånger så tiltar den ibland och man ser graderna hoppa omkring på autopiloten varefter den gör en max gir åt styrbord. Irriterande. Har provat att stå bredvid mottagaren men blir ingen skillnad. Raymarine hävdar att den fjärren inte är supporterad med acu-200 men bör fungera. Hittar ingen hjälp på nätet heller. Det är iof bara att hålla inne standby och trycka på pilot igen så fungerar allt som det ska men lite surt att man måste vara på tårna när man använder den. Jag har skaffat en Axiom 7 så blir mest att man kör piloten från den nu och det fungerar riktigt bra.
Glömde, fjärren ÄTER batteri så ett par tiopack AA är bra att ha i båten :)

Jaså? Surt... Min är på land än så har inte provat den än i realtid. Det finns ju en annan som hävdas fungera bättre:
image.png.eae3cffdd05ef37f317432f0a07361d9.png

Madman Marine Autopilot Control WRC3

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Azguz:

Jaså? Surt... Min är på land än så har inte provat den än i realtid. Det finns ju en annan som hävdas fungera bättre:
image.png.eae3cffdd05ef37f317432f0a07361d9.png

Madman Marine Autopilot Control WRC3


Såg att du frågade om hur högt jag hade monterat ev-n nu, min är ca 1,8m upp, ska kolla deviation nästa gång jag är ute. Det kan gå 5-6timmar ibland utan något krångel med fjärren så det är inte varje gång jag är ute jag får problemen heller och det kanske helt enkelt är fel på min, ska bli intressant att höra dina erfarenheter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde ett litet schema för installationen. Kan nog underlätta för andra eftersom det är ganska dålig info från raymarine hur det installeras i basen. 
autopilot.png.3b9b061d4a636aa2d81beb1e29a8a692.png

Hoppas folk förstår att strömkablarna + till batteriet går via elpanel med säkringar och att minus går till minusplinten i systemet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-16 vid 09:03 skrev Orvadet:

Glömde, fjärren ÄTER batteri så ett par tiopack AA är bra att ha i båten :)

Det tänkte jag också kommentera.

Vi köpte en liten USB-laddare och fyra batterier på IKEA för nästan inga pengar. 29:- + 64:- kronor

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-25 vid 13:27 skrev Mackey:

Det tänkte jag också kommentera.

Vi köpte en liten USB-laddare och fyra batterier på IKEA för nästan inga pengar. 29:- + 64:- kronor

 

Jo, har läst från flera håll att de äter batteri. Raymarine var också rätt tydliga med batterikvalitén och vet ju att laddningsbara är lite vekare än traditionella. Men ni kör en sådan här remote på laddningsbara alltså och det fungerar?

Ett alternativ kan ju vara den jag länka ovan från madman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man lär sig av sina misstag! Ett misstag var min placering av ankarspelets säkring. Den monterade jag dold men hade inte förstått att den inte bara var en korslutningsskydd utan även ett överbelastningsskydd för ankarspelet. Därför ska den monteras så den lätt kan återställas. Hade monterat en sådan här dold:
1071300185_Foto2019-05-29192121.jpg.ab94d17ad01f474ac84886ce783c5b9f.jpg


Så jag gjorde igår om lite där jag monterade en infälld. Trots att jag har rätt grova kablar till ankarspelet är det en bra bit varför jag inte kan placera den var som helst. Dessutom hade jag gjort kablaget med lödda kabelskor varför jag inte ville placera det där befintliga kablar nådde fram. Här ser ni det:
667341929_Foto2019-05-29195207.jpg.8f475aa23048a04bcf895d6d593fe3ee.jpg

Den sitter på sidan av panelen. Något synlig, men ändå rätt diskret. De monteras med en ram i gummi:
httpswww.italnordic.sebildergraphic0001947643.jpg.ad896d5430d61d98bdff526fcbb6782f.jpg

 

Nu slipper jag slita bort trappan för att komma åt säkringen i framtiden. 

P.s Jag vet att magnetic circuit breakers är bättre, typ:
http://www.quickusastore.com/hydraulic-magnetic-circuit-breaker.html
Men de är väsentligt dyrare och den ovan fungera för mig förut. Vill man byta kan man sätta en sådan på samma plats och så kan man göra en snygg täckbricka som man monterar på i tunn teakskiva. D.s 

 

 

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjoho! 

Har i två år provat lite med båten och beslutat för att sälja den! Har forumet några idéer om vad ett vettigt pris för den här är? Jag har ju gjort en hel del moderniteter med den som kanske ökar "säljbarheten".

 

Däremot är väl seglen på nedre halvan i skalan. Storen är från duckman sails och sen båten byggdes. Genuan är från gransegel som kommit till senare och ersatt ett äldre segel, men har några år på naken ändå. 

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 

Jag planerar att lägga ut båten till försäljning. Jag har helt enkelt inte använt båten de två senaste åren mer än några gånger och det är mer på tal om att leta hus och så istället. :)

Om någon är intresserad kan ni ju höra av er via PM.

Håller på att iordningställa båten för säsongen och den sjösättning denna månad. Gör en större uppfräschning nu sen det gått några år sen jag målade hela båten. Däck är målat på nytt, friborden och aktern samt botten som vanligt. Ska kontrollera alla funktioner vid sjösättning och se att det fungerar som det ska. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Azguz:

 

Ut med den på Blocket, jag tror att den här mediumstorleken på segelbåt är lite lättare att sälja än de små segelbåtarna. Har sett ett par Rw36 där, en låg ute ett tag men var typ ny då den aldrig varit sjösatt innan den sommaren. Pris på den var 595000, de fick säkert inte det men den var fin som tusan inuti och utanpå.

Sedan var det en till betydligt billigare, också rätt fin men den försvann så fort att jag inte hann kolla på den så noga.
Många bilder är nog bra och främst på inredning.

Jag kommer nog ha kvar min så länge jag kan segla den själv om inte en massa pengar ramlar på mig så jag kan beställa en ny väldigt "customiserad" HR 50-60fot :)

Lycka till med försäljningen! 

Edited by Orvadet

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-13 vid 17:01 skrev Orvadet:

Ut med den på Blocket, jag tror att den här mediumstorleken på segelbåt är lite lättare att sälja än de små segelbåtarna. Har sett ett par Rw36 där, en låg ute ett tag men var typ ny då den aldrig varit sjösatt innan den sommaren. Pris på den var 595000, de fick säkert inte det men den var fin som tusan inuti och utanpå.

Sedan var det en till betydligt billigare, också rätt fin men den försvann så fort att jag inte hann kolla på den så noga.
Många bilder är nog bra och främst på inredning.

Jag kommer nog ha kvar min så länge jag kan segla den själv om inte en massa pengar ramlar på mig så jag kan beställa en ny väldigt "customiserad" HR 50-60fot :)

Lycka till med försäljningen! 

Tack! Mitt problem har varit att jag inte gillar att vara ute själv och inga i bekantskapen har varit intresserad mer än att åka ut över dagen vissa fina dagar. Nu väntar nog klassikern, hus, barn mm.

 

Vad tror du är ett rimligt pris för min? 
 

Edited by Azguz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy