Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
patflemming

Yamaha Malta går dåligt/inte alls

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en yamaha Malta 3 hk för en vecka sedan. Motorn är gammal ca 89-90 men ser fin ut. Första testturen gick jättebra, motorn svarade på gas, gick fint om än lite lågt på tomgång. Inga problem alls.

 

Idag skulle jag ut på en tur igen. Drar igång motorn, funkar bra. Vi kör iväg. Efter ca 3-5 minuter så dör plötsligt motorn. Den bara liksom bluddrar ihop och dör. Svårt att få den att starta igen efter detta och när den väl startar så går den bara på tomgång och så fort man vrider lite på gasen så bluddrar den och dör. Ställer in den planerade turen och åker tillbaka på tomgång till båtplatsen. Väl framme vid båtplatsen inser jag att jag glömt skruva upp avluftningen på tanken. Kan detta ha orsakat motorn att gå så dåligt?

 

Provar att öppna luftningen och startar igen. Går lite, lite bättre. Knappt märkbar skillnad. Stänger av bensinkranen och låter motorn gå tills den stannar av sig själv.

 

Kollar lite under kåpan. Ser bra ut om än någon vit goja som tidigare ägare verkar ha velat fetta in det mesta i motorn med. Stiftet ser jättefint ut. Tänker att bensinen kanske är gammal för tydligen hade motorn inte använts sådär jättemycket de senaste åren.

 

Tankar i lite mer bensin och då går motorn bättre men inte fullt så bra som den gjorde för 2 dagar sedan vid min första tur. Vi kör en kortare sträcka i hamnen och visst nu funkar motorn men den dör en gång till under vår tur när jag ska gå från halvgas till tomgång. Kör tillbaka med båten och provar några gånger vid båtplatsen och märker att när man ger gas snabbt så vill gärna motorn bluddra och dö. Man får liksom sakta ge gas då funkar den bättre. Men, så var det inte bara för någon dag sedan.

 

Vad kan va fel? Ska man bara vänta ut motorn och prova igen imorgon? Börja skruva på förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengör förgasaren, troligtvis skit i högfarts delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För mycket olja i bensinen?

 

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag funderar nästan på,om det är mycket olja i bensinen jag med. Men jag har haft ur all gammal bensin och hälft i ny fräsch Aspen 2-takt med 2 procent olja. Visst enligt instruktionsboken ska motorn bara ha 1 procent meneder kan väl inte gör a så stor skillnad.

Annars känns det som att det kan vara oljan för vid avgasutblåset ligger det en hel del olja när man har kört motorn ett tag. Men det kanske är normalt på en 2-takt.

 

Motorn går lite bättre om man drar ut choken men då ryker det nåt in i helvete istället.

 

Var ute N up kvällen och provkörde i en tunna. Gick mkt dåligt annat än på tomgång då puttrar den på som den ska.

 

För tillfället är min teori att motorn inte får soppa vid gaspådrag annars borde den ju inte gå bättre när man chokar eller? Antingen ett filter eller bränslepump eller förgasaren som behöver göras ren. Var börjar man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering:

Tog ner förgasare och gjorde rent denna efter bästa förmåga. Var en hel del klegg på förgasaren av någon vit-gul gegga. "Saltavlagringar" sa mina grannar som kan mer om sånt än jag.

 

Skruvade isär bränslepumpen som är liten membranpump. Såg OK ut men lyckades ha sönder en packning. Läkte nämligen så fort man slog på bränslekranen. Lagade denna med Plastic Padding Gasket. Blev tätt.

 

Bytte stift, det gamla var ganska oljigt vilket även fick mig att tro att jag körde på fel blandning (ska vara 1% och jag hade i 2% olja i min bensin.) Stiftet var förövrigt inte det som rekommenderas.

 

Tömde tanken och tankade i 1% oljeblandad bensin.

 

Sprakade igång motorn. Nu går den mycket, mycket bättre. Jag dristar mig nästan till att säga problem solved.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...