Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
Miller_time

Hjälp att justera växellänkage Yamaha F4

Rekommendera Poster

Hej

Hade isär min Yamaha 4 hk fyrtakt för ett tag sen och bytte impeller.

Var ute på sjön med den förut och upptäckte att backen inte vill gå i. Det bara skorrar precis som

att man inte riktigt får i den. Samt att man fick fibbla lite runt neutralläget för att få i det så att man
kunde få ur spärren för ryckstarten.

Nu har jag justerat länkaget så att jag så att säga får lite mera slag mot backen och

när jag testar att växla mellan dom olika lägena så låser propellern i bägge riktningarna när jag lägger i backen. Men när jag lägger i framåtväxeln så är bara propellern låst i ena riktningen vilket känns aningens konstigt. Det känns liksom som att det kuggar över något när man vrider åt andra hållet.

Är det normalt eller är det något som är galet?

Jag har en bit till sjön så därför postar jag här istället för att göra det mest självklara att provköra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt är fortfarande knas/feljusterat, förmodligen har du justerat så "hårt" mot back att dogclutchen inte kan rappa över vilket inte är så bra. Så här ska det bete sej när du försöker snurra proppen för hand i de olika lägena..

N - Propellern ska snurra fritt båda hållen

F - Proppen "låser" åt höger och kan "rapplande" snurras åt vänster

R - Proppen "låser" åt vänster och kan "rapplande" snurras åt höger

För mer info läs:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/71789-yamaha-30hp-2-takt-95-v%C3%A4xlar-strular

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70279-problem-att-f%C3%A5-i-backen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tackar.

Det finns ju ingen direkt justering utan det är mest där man väljer att klämma till och

din teori om att jag justerat för hårt mot backen låter rimlig då jag "förställde" lite åt det hållet eftersom det var just backen jag hade problem med.

Får riva isär och prova lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen.

Sprang ut och testa lite.

Släppte lite på spänningen och framåt så låser propellern åt ena hållet och släpper lätt åt andra.

Men på backen så är den stum åt båda hållen. Även provat att inte dra reglaget hela vägen så att jag ser att det finns rörelse kvar, men ändå så låser den åt båda hållen.

Får prova i sjön imorn.

Tack för svaret förresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...