Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Miller_time

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Miller_time

  • Placering
    Kadett
  1. Halloj Sitter å kikar runt lite på vad sjutton nästa båt ska bli för någon, nån form av styrpulpetare. Dock är ju det flesta ganska höga när dom står på trailer. Då jag alltid har båten på trailer och i garaget så blir det ju problem med höjden ganska snabbt. Så jag klurar lite på om man inte skulle kunna bygga allting fällbart/löstagbart på något sätt. Så jag är lite nyfiken på om nån här har gjort något sådant bygge på sin båt? Kikade runt lite efter ev. delar man kanske skulle kunna använda och hittade dessa på ebay: Dom svarta där tror jag används på en del amerikanska fiskebåtar med liten pulpetruta, antar att man ska kunna ta bort den när man har ett trailerkapell på. Det rostfria vinklingsbara röret är nog för typ biminitoppar eller något sånt.
  2. Hallå igen. Sprang ut och testa lite. Släppte lite på spänningen och framåt så låser propellern åt ena hållet och släpper lätt åt andra. Men på backen så är den stum åt båda hållen. Även provat att inte dra reglaget hela vägen så att jag ser att det finns rörelse kvar, men ändå så låser den åt båda hållen. Får prova i sjön imorn. Tack för svaret förresten.
  3. Ok tackar. Det finns ju ingen direkt justering utan det är mest där man väljer att klämma till och din teori om att jag justerat för hårt mot backen låter rimlig då jag "förställde" lite åt det hållet eftersom det var just backen jag hade problem med. Får riva isär och prova lite till.
  4. Hej Hade isär min Yamaha 4 hk fyrtakt för ett tag sen och bytte impeller. Var ute på sjön med den förut och upptäckte att backen inte vill gå i. Det bara skorrar precis som att man inte riktigt får i den. Samt att man fick fibbla lite runt neutralläget för att få i det så att man kunde få ur spärren för ryckstarten. Nu har jag justerat länkaget så att jag så att säga får lite mera slag mot backen och när jag testar att växla mellan dom olika lägena så låser propellern i bägge riktningarna när jag lägger i backen. Men när jag lägger i framåtväxeln så är bara propellern låst i ena riktningen vilket känns aningens konstigt. Det känns liksom som att det kuggar över något när man vrider åt andra hållet. Är det normalt eller är det något som är galet? Jag har en bit till sjön så därför postar jag här istället för att göra det mest självklara att provköra.
  5. En fråga angående kylningen. Det verkar som att termostaten gjort sitt då impellerbytet inte gjorde någon skillnad. Jag plockade bort termostaten och fick genast bättre flöde. Men jag trodde flödet var konstant och vattnet bara gick olika vägar? En sak till jag upptäckte. Det stänker lite vatten i den nedre bussningen på riggen. Alltså själva riggen sitter som klämd mellan två halvor typ där själva roteringen sker och alltså i den undre bussningen sker detta. Är det normalt.
  6. Ahh med facit i hand så är det ju solklart! Ha ha
  7. Tackar! Jag plockade bort impellern och den var hel men kändes rätt så mjuk. Sen var själva axeln från motorn till växelhuset rätt så sotig och ful längst upp så jag får försöka gå på den med autosol eller något för att det ska gå att montera den nya impellern lätt. Dum fråga kanske, men var sitter termostaten?
  8. Hej Är lite ny på det här med att serva båtmotorer då jag tidigare bara använt urgamla tvåtaktare som har haft förmågan att bara gå och gå. Har blivit vid en äldre Yamaha 4 hästars fyrtaktare som jag tänkte göra lite vårservice på. Några snabbar frågor om det. Motorolja: Har hittat så pass att jag ska ha 10W-40 men ska jag ta mineral, semi eller helsyntet? Hittar inte någon information om något oljefilter, är det inget sådant? Är det skvalpsmörjning som på en vanlig gräsklippare? Växelhus. SAE90 so far so good. Men fungerar det typ som en vanlig växellåda. Jag släpper ut oljan genom den nedre pluggen, skruvar tillbaka den och fyller på i den övre tills det rinner över? Sen så hittar jag förutom dessa oljepluggar ytterliggare en plugg på växelhuset som är märkt "WASH", Vad är den till för? Till sist så har jag en fundering angående kylningen då det inte kommer en bra stråle ur det där lilla hålet på undersidan av motorn. Det kommer mer som en "dimma" eller hur sjutton man ska beskriva det på ett bra sätt. Är det allt kylvatten som ska cirkulera ut där eller finns det något mer utsläpp? Känns väldigt klent tycker jag. Är det impellerbyte som gäller eller kan det vara något enklare som t.ex. lite igentäppt någonstans, dålig termostat om det nu finns någon sådan eller något annat? Många frågor men jag är oerhört tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...