Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
fippe1

Några funderingar och frågor

Rekommendera Poster

Igår kopplade jag in ett skiljerelä från bluesea, (BI-ACR 120A)

När allt var inkopplat började jag att mäta för att försäkra mig att det fungerar som det ska.

När jag gjorde detta lyckades jag tänka helt fel, (bristande kunskap)

Jag försökte mäta med multimetern inställd på diodmätning (ping) och hur jag än gjorde så fick jag ett värde på 57, kopplade jag bort minus på startbatteriet eller förbrukningsbanken så fick jag ingen kontakt,

Trodde då att jag hade någon förbrukare som det var något galet med, men med samtliga förbrukare bortkopplade fick jag fortfarande ett värde på ca 50-250

Tog då två av batterierna och kopplade endast ihop minussidan med samma resultat.

Varför får jag ett mätvärde (multimetern inställd på diodmätning/ping)mellan pluspolerna när minus är sammankopplat?

Hur mäter jag så jag får fram information om alla batterier är sammankopplade eller om relät fungerar och separerar som det ska?

Sen en fundering kring batteriseparatorn,

Min NASA BM-1 säger att min batteribank på totalt 293Ah har en vilospänning på 12.8V

När kylen går igång så har jag fortfarande 12.8v och en förbrukning på 2.5-3.5A

För att få ner spänningen i systemet så att batteriseparatorn separerar startbatteriet från de andra fick jag dra igång alla förbrukare, lampor stereo, VHF och kylskåp då drog allt totalt 5.7A

Då först slog relät ifrån.

Om den separerar först vid 12.65V då har jag väll förbrukat en del av mitt startbatteri?

Samt att vid en sådan inkoppling kommer inte min BM-1 visa heltokiga värden då den har fått 383Ah istället för 293Ah?

Innan jag startade motorn hade jag 88% i banken och generatorn visade en laddning på först 21A för att sedan gå ner till 10-11A och en Spänning på 14.4V

Visst fungerar generatorn som den ska då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på två av dina frågor.

1.Generatorn fungerar.

2. Om reläet släpper vid 12,65 volt så drar du ur lite ur startbatteriet, Men vad gör det? Inte ett dugg för du har i praktiken ett fulladdat startbatteri, och när du startat motorn återladdar du snabbt de få procent du lånat från startbatteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiljereläer brukar mäta spänningen med lite fördröjning (utjämning) får att inte korta förändringar i spänningen ska påverka reläet. Om det mätte utan fördröjning så skulle man kunna råka ut för att reläet stod och klapprade. Du kanske inte väntade tillräckligt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tycks iaf allt fungera som det ska och förhoppningsvis kommer jag inte att köra slut på startbatteriet,

Känns som att denna ACR är bättre än en vanligt relä samtidigt som jag vill att den ska bryta så fort motorn är avstängd.

Men men man kan inte få allt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...