Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hosianna

Behövs laddningsregulator?

Rekommendera Poster

Jag är anhängare av principen att en huvudbrytare ska bryta allt, även instrumentet. Nu är det ju en del som vill kunna slå ifrån huvudbrytaren när de lämnar båten. Har man då en solpanel så kan man inte bryta instrumentet, då kan den inte hålla reda på kapaciteten i batterierna.

Om man absolut vill kunna stänga av alla förbrukare med en knapp, sätt in en särskild brytare för det. Vissa saker typ larm, länspump, kyl som man vill ha igång när båten ligger still kopplar man då före denna brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är anhängare av principen att en huvudbrytare ska bryta allt, även instrumentet. Nu är det ju en del som vill kunna slå ifrån huvudbrytaren när de lämnar båten. Har man då en solpanel så kan man inte bryta instrumentet, då kan den inte hålla reda på kapaciteten i batterierna.

Om man absolut vill kunna stänga av alla förbrukare med en knapp, sätt in en särskild brytare för det. Vissa saker typ larm, länspump, kyl som man vill ha igång när båten ligger still kopplar man då före denna brytare.

 

Så har jag så inga problem :)

Det går alltså att koppla instrumentets plus senare i kretsen? Måste dess + sitta innan förbrukarna grenar sig eller är det enbart över shunten som den mäter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...