Jocke80 1 Postad 12 Juni , 2014 Någon som vet om en solcell på 50watt räcker för att driva ett kylskåp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Ja tycker vissa, nej tycker andra. Ett något kort svar eftersom det finns ganska många trådar om just detta. Ett ja förutsätter att det är ett kompressorkylskåp som är någorlunda väl isolerat, mer än 3 cm isolering. Mackey Redigerad 12 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 12 Juni , 2014 Jag har ett plattsbyggd kylbox m kompressor nu ca4år som får sin strömförsörjning av 1st ca100ah gelbatt. Om det är en regnig vecka räcker ej 50w men fina veckor fram till slutet aug/sep. går det att ha kylen på hela tiden om man är väldigt aktsam o ej stoppar tillbaka matvaror som stått framme, själv gör jag mackorna färdiga i ruffen innan jag sätter mej i sittbrunnen,så visst var aktsam m kylan så klarar det sej. Kompletteringshandla gärna frysvaror det spar STRÖM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 12 Juni , 2014 Vi klarar hela vårt elbehov ombord med en 50 W solpanel som kan riktas mot solen (och det gör vi oftast) och två 80 Ah batterier. Vi har en gammal Danfoss-kompressor i en kylbox som är isolerad med 30 mm Armaflex. Vi anstränger oss inte alls att hålla matvarorna kalla, de får stå framme under hela frukosten. Vi använder motorn i snitt 30 minuter per dag. Vi laddar aldrig med landström. Förra året var vi ute i tre veckor utan problem, men det var ju rätt soligt i Stockholm och på Gotska sandön. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 12 Juni , 2014 Vi klarar oss också fint med 50 w, förutsatt att man riktar den mot solen. Vår kyl är inte heller den modernaste, strömsnålaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 12 Juni , 2014 Om man riktar en 50 W panel någorlunda konsekvent mot solen så ger den lika mycket som en vägrätt monterad 100 W panel. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke80 1 Postad 12 Juni , 2014 Har en Maxim 26 och tänkte montera den på floridabågen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 999 Postad 12 Juni , 2014 Plant fast montage antar jag. Jag tror absolut att du klarar kylen på en 50 W panel. Du kan ju montera två 50 W paneler bredvid varandra om de får plats, kostar 1400:- kr på 24 Volt, http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=334 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke80 1 Postad 13 Juni , 2014 Plant fast montage antar jag. Jag tror absolut att du klarar kylen på en 50 W panel. Du kan ju montera två 50 W paneler bredvid varandra om de får plats, kostar 1400:- kr på 24 Volt, http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=334 Mackey Tror tyvärr inte det får plats.....har iof en 22watt i aktern också så det bör ju räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser