Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sunrunner

290 DP DREV

Rekommendera Poster

Hej, någon som har eller vet var man kan få tag på en styrhjälm till penta 290 DP drev?? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena testa ringa drevdelar.se han har tillgång till mycket grejer. Annars boat Life .se, jag har funnit en del svårfunna saker där när jag lagt ut en sökning // lycka till Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ju dedär som är så dumt, att man inte kan köpa bara styrhjälmen, dom har tydligen gjort så att styrhjälmen numera sitter fast i styrgaffeln, har letat överallt å ingen säljer bara hjälmen, 100 ggr lättare att bara behöva byta den, annars läre man bort med drevet + att de blir inte under 10 tusen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt förstått mig på hur styrhjälmen sitter fast?? Ser bara en skruv längst fram( har inte tagit upp båten än) hur fasiken kan jag ha tappat de?? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som du har tappat? Lite mer info om vad som hänt vore bra.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök med MMSAB.i västerås.Dom har beg.delar.

mvh.kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Var har den då lossat? Infästningen vid gaffeln är på de flesta nitad jag har inte hört någon som har lossat där. En del har skruvinfästning och det är ganska ovanligt att båda har gängat ur sig. Har styrgaffeln gått av? Är det inte så att styrtappen har lossat och att styrhjälmen har tryckts in mot skölden så att du inte ser den bara?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit upp båten nu, allt sitter kvar förutom styrhjälmen, hjälmen har gått av vid bultarna, bultar å sånt sitter kvar, ser ut som den har spruckit på båda sidorna och sen gått av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit upp båten nu, allt sitter kvar förutom styrhjälmen, hjälmen har gått av vid bultarna, bultar å sånt sitter kvar, ser ut som den har spruckit på båda sidorna och sen gått av

 

Hur i hela friden har det gått tlll? Styrhjälmen sitter ju skyddad bakom en massa annat. Du har kört på nåt?

 

Låter som en rejäl smäll. Kolla så du inte har några följdskador, sprickor läckage etc.

 

Sedan är det väl tyvärr stora plånboken. :-(  Du har min sympati.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakspärren slog inte i, då flög drevet upp i en jävla fart när jag sopa i backen, allt är helt förutom hjälmen och knutbälgen, hjälmen har jag nu fått tag på, men skulle behöva lite tips/råd/länkar till hur jag smidigast och enklast byter knutbälg,

 

Ska man kunna dra ut drevstången till det har lilla drevet som ska gå imot hjälmen uppe på? Jag kan dra ut min med handen. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knutbälgen är inte svår att byta men du måste demontera drevet. Här är en hygglig guide -http://www.youtube.com/watch?v=9PHWOZY0UVM

 

En bild vore bra men om du menar lilla kugghjulet som sitter i skölden, direkt ovanför styrhjälmen så är det en del av givaren till trimmätaren. Den ska gå mot kuggkransen som sitter på styrhjälmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska fixa bild, ja de kugghjulet jag menar, kan lixom dra den med handen, kugghjulet sitter på en liten stång, och allt följer med, ska de va så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln ska inte trilla ut av egen tyngd men det är inget konstigt om du kan dra ut den med handkraft.

Om jag inte minns fel så sitter axeln bara i en bussning som är tätad med en o-ring i varje ände, på insidan går axeln in i ett spår i själva trimsensorn.

 

När du monterar tillbaka drevet så behöver du se till att du får kugghjulet rätt i förhållande till kuggstången som sitter monterad på styrhjälmen, annars kommer trimgivaren visa fel. Det finns trådar här i forumet som beskriver hur du gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, vad ska man tro om biltemas knutbälg då? Ska man våga köpa? Har kostat på båten tillräckligt nu känns de som...mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den ständiga diskussionen :)

Jag har aldrig använt Biltemas bälgar men om passformen är ok så skulle jag inte tveka.

 

Jag har själv monterat Julas bälg (http://www.jula.se/knutbalg-876294-624066).

Känns som bra kvalité på både bälg och klämma. Passformen gick inte att skilja från original. Den var t o m märkt med "made in sweden".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ja då kör jag nog med den då, tack för väldigt bra svar på allt!! De uppskattas verkligen av en nybliven 20 årig båtägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...