Roglie 0 Postad 6 Juni , 2014 Hej, Undrar om någon kan förklara varför backen strular på min Johnson 60 VRO (tidigt 90-tal). Om man kör sakta framåt och smyger i backen så händer det titt som tätt att växeln inte går ur och den fortsätter driva framåt ... mycket läskigt då man närmar sig bryggan! När jag provkör med motorkåpan borta så kan jag se att kabeln inte skjuter bak den svarta hylsan och trycker i backen. Tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 6 Juni , 2014 Lite rengöra och smörja rörlig delar kanske?? om det inte är gjort på länge?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 6 Juni , 2014 Doggarna är slitna och hakar i varandra, bara att gasa till och släppa gasen så där blir ett moment glapp, då släpper doggarna doggarna är de du ser på hylsan samt på dreven ett för fram och ett för bak, bara ett drev är inkopplat åt gången och i neutral inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roglie 0 Postad 6 Juni , 2014 Var sitter doggarna? I reglaget eller i växellådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 6 Juni , 2014 Var sitter doggarna? I reglaget eller i växellådan? På propeller axeln, Växellådan. Men prova först att justera in reglaget som man ska. Det du ser där upp att det som inte rör sig är förmodligen för hylsan ej kan flytta sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roglie 0 Postad 6 Juni , 2014 Ok tackar! Det enda jag gjort i våras är att jag bytt impeller och olja ... borde inte hänt något då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 7 Juni , 2014 Ok tackar! Det enda jag gjort i våras är att jag bytt impeller och olja ... borde inte hänt något då. Det händer ju liksom saker utan att man är där och pillar... Det som var välsmort rent och fint för två år sen, eller fem år sen, kanske nu har börjat gå trögt för att det rostar eller ärgar..... Jag är inte så vansinnigt glad för att skruva och meka själv, men öppnade en 6hk snurra från mitten på -70 talet som vi övertog till en slängbåt. Blev mäkta imponerad, bytte impeller, impellerhus, olja, tändstift och plastkransen till starten som hade börjat tappa kuggar. Inte en skruv satt fast, ingen rost, ingen ärg, utan välsmort rent och fint som på en fabriksny maskin, verkligen en eloge till förra ägaren som hållt maskinen i sånt trim! Kommer nog att blir lite bättre på att leta smörjnipplar och droppa lite här och där med oljekannan efter den mycket positiva upplevelsen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 734 Postad 8 Juni , 2014 När man tar loss växelhuset för att byta impeller skall man akta sig för att vrida på växelstången som ju sitter kvar på växelhuset när man drar ut det från motorn. Växelstångens läge grundinställs genom att vrida den på en gänga nere i växelhuset, Är den justeringen fel blir det svårt att justera bort det med växelvajern. Handboken anger ett mått mellan växelhusets övre yta och hålet på växelstångens övre del. Har man gjort det misstaget är det bara att skruva loss växelhuset och justera in det hela. Detta gäller åtminstone på min åttiotals femtiohästare där växelstaget kommer upp under förgasarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roglie 0 Postad 10 Juni , 2014 Nu har det löst sig ändå ... var ute ett varv och körde - hade konstiga vibrationer/skrammel och sen brakade till och den dog! Nu står hela skutan på land och en snabb undersökning påvisar märkliga ljud i lådan när man väl lyckas vrida runt motorn för hand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser