Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Twister550

Rensa fisk ombord!? Bord?

Rekommendera Poster

Köpt ny båt som helt plötsligt ger lite mer utrymmer för utrustning och aktivitet.

När man får någon fin matfisk kunde ju vara bra att rensa och få ner filé eller dylikt i kylbox direkt. VAd använder ni som underlag?

Har en dubbelpulpet, öppen, med 25 mm. pulpit och räckverk....finns något att fästa i räckverket? Bordstativ, skivor? Det bästa hade ju varit något att montera längs relingen så man kan hålla blod och rens på utsidan så mycket det går.

Eller vad har ni för lösningar som funkar snabbt och smidigt att sätta upp och ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det fanns såna rensbord som man klämde fast i reling men hittar inte det längre :/ 

Men skär upp fisken och rensa utanför relingen.... Filea kan du göra hemma ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letat runt en massa, och kan konstatera att Biltema tidigare haft ett "rensbord" men att det utgått ur sortimentet.

 

Självklart funkar det att göra som Freddan skriver, men just nu har jag problem med en hand efter arbetsskada så jag riskerar att tappa både fisk och kniv över bord. Jag behöver ha ett underlag, att lägga fisken på,,, och när jag ändå har det, så kan huvud, fenor och övrigt rens åka tillbaka i sjön.....

 

Får väl försöka hitta någon lämplig skiva och någon form av stativ som går att trixa ihop på smidigt sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letat runt en massa, och kan konstatera att Biltema tidigare haft ett "rensbord" men att det utgått ur sortimentet.

 

Självklart funkar det att göra som Freddan skriver, men just nu har jag problem med en hand efter arbetsskada så jag riskerar att tappa både fisk och kniv över bord. Jag behöver ha ett underlag, att lägga fisken på,,, och när jag ändå har det, så kan huvud, fenor och övrigt rens åka tillbaka i sjön.....

 

Får väl försöka hitta någon lämplig skiva och någon form av stativ som går att trixa ihop på smidigt sätt...

http://fisklogg.wordpress.com/tag/rensbord/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg riktigt bra ut....något i den stilen, men jag vill ha ett löst fäste så jag kan stuva undan bordet smidigt.

Hade gärna köpt något färdigt, men ser ut som jag också får ta fram verktygen och fixa själv....

 

Skulle gärna ha det i något plastmaterial som är lämpligt för skärbrädor, någon som har förslag på vad jag hittar sådant??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte det här, till frugans stora förtret (ännu en pryl i båten)...tills hon testat det på 40 talet makrillar :D Helt suveränt om man har spöhållare.

http://www.boatbandit.com/magma-baitfilet-mate-servingcutting-table-2534.aspx

 

Mvh Andréas

Ännu en mitt i prick!

Nu får man ju beslutsångest........  lite mindre prylar att stuva undan med den smida monteringen i spöhållaren........

Hur funkade leveransen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suveränt, jag använde https://www.jetcarrier.com/ eftersom Boatbandit inte skickar prylar internationellt. De är ett mycket bra alt. när man vill handla i US från butiker som inte skickar utanför US.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät intressant, får titta närmare på det, har du nån uppfattning om vad du betalade före hela baletten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en aning, letade men hittade inte fakturan i mailen. Skulle tro att Jetcarrier tar runt 300 NOK i frakt och ca $10 i US från Boatbandit. 25% moms tillkommer ju tyvärr.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte funkar för dig om du har problem med handen men ett tips är att rensa direkt nere i en balja med vattnet. Väldigt smidigt för att slippa blod och kladd speciellt från makrill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte funkar för dig om du har problem med handen men ett tips är att rensa direkt nere i en balja med vattnet. Väldigt smidigt för att slippa blod och kladd speciellt från makrill.

Det är ingen dum ide alls, är ju skönt att slippa kladdet, hade funderingar på att skaffa en pump så man kan spola bordet och var man nu råkar kladda ner, men ska fundera ett tag till....

Får kanske prova med baljan först.... gör ju inte så mycket att tappa ner fisk eller kniv där, men trist om de skulle tappas på utsidan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni inte om fisk?

Älskar fisk, förstår inte riktigt din fråga?

 

Letar efter ett bord att kunna montera upp i båten vid behov, gärna ett som gör det lätt och smidigt att hålla renset på utsidan och de delar av fisken som jag tänker äta upp på insidan.   Detta då ena handen inte riktigt fungerar som den ska efter en arbetsskada.....

 

Har du några bra förslag.....??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rensar alltid fisken i diskhon som vi har i vårt pentry ombord, varför ha ett speciellt bord med sig för rensning av fisk när det redan finns ombord ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rensar alltid fisken i diskhon som vi har i vårt pentry ombord, varför ha ett speciellt bord med sig för rensning av fisk när det redan finns ombord ;)

 

 

Nu saknar vår dubbelpulpa pentry över huvud taget.........så behöver en slät yta i bra arbetshöjd där det funkar att hantera fisk och kniv trots en skadad hand. Båten är ju byggd för att passa vårt fiske, samt en del utflykter, så klart det ska finnas ett bord för hantering av fångsten....   Ville prova hur båten funkar i praktiskt bruk innan vi placerar bordet, eftersom den är byggd efter våra önskemål. Vi kan ju ha tänkt fel......men hittills funkar allt till belåtenhet, och bordet behöver komma på plats.....

 

Blev ett lagun stativ med tippbart rensbord, ligger i garaget i väntan på montage. Lägger ut bilder när det är på plats.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...