Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonas-a

Livboj - men vilken typ?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om knappt en vecka får jag min Amigo 27:a till Stockholm. Har givetvis en lista på etthundraelva saker som måste skaffas och nu funderar jag på det här med livboj. Vad har ni för erfarenheter/kunskap om de olika typerna. Hästsko? Rund? Fästen på pushpit? Har fått för mig att en rund klassisk är lättare att kasta långt med än en hästsko som väl väger mindre? Tittar man på segelbåtar så har ju nästan alla hästskotypen, varför? 

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Märkligt, inget svar alls på min fråga? Det skrivs spaltmeter om olika säkerhetsaspekter och tillbehör men hittar inget vettigt på nätet om just livbojar. Är den frågan ointressant för båtfolk? Hittar tex inte ett enda test av livbojar? Min fråga rör alltså hästskovarianten vs traditionell rund livboj. Placering mm...Ngn som har synpunkter/erfarenheter? Förbarma er över oss nybörjare...

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju flera aspekter på det där, man ska man kunna kasta en livboj till någon i vattnet i skaplig vind så går ju det mesta utom de klassiska runda bort. De väger ju några kilon och är stabila...... Jag föredrar den typen, men de är platskrävande och jag har inte hittat något fäste som funkar lika bra som till de lättviktiga kusinerna typ hästsko.....

 

Kanske är jag lite för färgad av min tid i handelsflottan och marinen.....borde väl finnas de som talar för andra varianter, för man ser ju sällan en hård rund boj ombord på fritidsbåtar.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen enkel fråga! Hästskon är billig och vanligast men egentligen ganska värdelös. Svår att kasta, oftast omöjlig att få på sig om man ligger i vattnet. Den traditionella är mycket bättre att kasta och lätt att få på sig. Det är ju den typen som är standard på fartyg eftersom den är den enda som är SOLAS-godkänd. Skaffar man en sådan får man säkert utstå många kommentarer. Sen har vi "Rugby-bollen" som blåser upp sig när den hamnar i vattnet. Smidig ombord, lätt att kasta och bra att använda i sjön. Men man har bara ett försök på sig, har den blåst upp sig går den inte att kasta igen. Tar också lite tid på sig att blåsa upp. Sen måste man ju byta patron och underhålla. 

Man kan ju också fundera på ett LifeSling. Tanken med det är att man ska göra det enklare att fånga och få upp personen i vattnet. Fungera bra i vattnet också.

 

Man kan ju fundera över hur livbojen ska användas. Att någon trillar i till havs är nog det minst vanliga. De flesta verkar trilla i när man är i hamn. Det talar för en traditionell livboj, lätt och snabb att kasta. Seglar man sen tex utomskärs så bör man komplettera med ett LifeSling.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Vår Storebro har 4 Lifesaver; snyggt, estetiskt och mycket praktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sling är bra för då kan du köra båten i en slinga runt personen i vattnet. Linan glider runt den nödställde och han/hon kan förhoppningsvis lägga slingen runt sig? Så drar du in...

 

Att sedan dra upp någon i blöta kläder kräver lite planering - före!

På min båt satte jag storskotet med en brandmanskrok mot skenan. Tanken där är att kroka loss storskotet och sedan dra ner brandmanskroken så att jag får tag långt ner på slingen.

Min test visar att jag får upp någon i däckshöjd med min fyrdelade kraftutväxling. Sedan ska jag över mantåget och in i båten. Denna del har jag inte löst men teoretiskt ska jag kunna fästa upp bommen i storskotet lite högre upp vilket ger en decimeter till i höjd… ej testat. Däremot kan jag lätta kapa mantåget så det inte sitter i vägen. Tungt i alla fall!

 

En lätt boj är bra att slänga i så den i vattnet känner att man bryr sig… problemet är att dessa lätta hästskobojar åker i väg i vinden. Jag har satt på ett ganska stort drivankare på min boj. Plus en lampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Kul att några tyckte till. Jag tar till mig synpunkterna. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att så många beskriver hästskobojen som i princip värdelös, svår att kasta, stor avdrift, svår att få på osv - men likväl pryder de i princip alla fritidsbåtar på akterpulpit. Det där med känslan av att någon bryr sig som Funkis skriver om ska nog inte underskattas, den känslan kanske kan ge lite extra kraft och lugn i ett panikartat läge fast just den aspekten gäller ju också för runda hårdare bojar.

När det gäller Max kommentar: För mig hör estetik ofta ihop med funktion. Om jag vet att något är genomtänkt och fungerar optimalt så blir detta något rent estetiskt vackert efter ett tag. Likaså har jag svårt att välja något som är snyggt om jag vet att det finns ett "fulare alternativ" som klarar uppgiften bättre. 

 

Kom gärna med fler aspekter på livbojar mm...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer tankar HÄR. Att hästskolivbojen lever kvar beror nog en stark konservatism bland båtägare. Vad som är bäst och fungerar är det inte många som funderar på utom möjligen apparater med sladd.

 

Tittar man lite mer logiskt på problemet så är det ju så att till sjöss har alla ombord flytvästar och är vädret hårt så springer man inte på däck utan livlina. Så behovet av livboj är väldigt lite. Hur man sen får ombord folk som trillat i är en helt annan sak. Men det är ett eget ämne.

I hamn däremot har man inte flytväst, man hoppar/klättrar ombord. På bryggorna är ofta inte helt ovanligt med berusade flanörer. Behov=livboj. Handlar det om kraftigt sederade personer är nog änterdraggen bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Och tack för länken Bhemac - det ante mig att någon mer än jag undrat över detta. Och trevligt att se en bild på en sådan som jag förmodligen kommer att skaffa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...