Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
mattias121

Orkeslös Penta D4

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag var ute och åkte i helgen och allt var toppen.

När jag skulle få upp båten i plan var det precis som att den inte riktigt orkade.

 

Motorn är en Penta D4-300, och känslan var att när varvtalet ökade och turbon börjar ladda så slutade den innan båten kom upp i plan. Om jag sänkte gasen så började den ladda igen.

På full gas kom jag upp i knappa 20 knop, med en båt som brukar göra 35!!

 

Den har bara 130 timmar på mätaren, så jag tycker inte att turbon borde vara slut.

 

Jag har försökt läsa lite och hitta lite förslag på saker man kan undersöka: För mycket olja i motorn, fel luftfilter.

 

Är det någon som har haft liknande symptom?

Vad kan vara knas?

 

Tacksam för idéer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för liknande på D3 men då säger systemet alltid sagt "engine fault" när detta har hänt samt att det några sekunder senare har fungerat som vanligt.

Inte hittat något när vi kopplat upp den utan fått svaret lev med det eller byt databox :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Det beror på lite.

 

Be någon koppla upp vodian om du inte får något felmeddelande. Låt dem även ha vodian i och provkör o kolla alla värden....

 

Mvh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som igensatt bränslefilter. Kan ge de symptomen. alternativt att du har ngn bränslekran som inte är helt öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På D3 är det variabel turbo som kan fastna, vet inte om d4 har det men om så testa att vicka på stången som går in i turbon(undersidan innanför värmeskyddet)spruta även lite 556 ell liknande och vicka några gånger, brukar gå med en stor skruvmejsel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om bladen i den variabla turbon fastnat beter sig motorn som du säger, väldigt orkeslöst!

Det blir inte ngn riktig snurr på turbon, d3 är väldigt känslig för detta vet jag av egen erfarenhet!

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla ideer.

Jag ska åka ner till båten i helgen och kontrollera bränslefilter/kran och variabla turbon.

 

Jag får inga felmeddelanden i EVC:n.

 

ArneRadar: Kan du utveckla lite vad du menar med 'Går kompressorn som den skall?'

för en som inte är så bra på motorer är det en lite difus fråga.

 

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla ideer.

Jag ska åka ner till båten i helgen och kontrollera bränslefilter/kran och variabla turbon.

 

Jag får inga felmeddelanden i EVC:n.

 

ArneRadar: Kan du utveckla lite vad du menar med 'Går kompressorn som den skall?'

för en som inte är så bra på motorer är det en lite difus fråga.

 

Tack för hjälpen.

 

Jag är inte expert själv, men D4-300 (åtminstone med drev) har en kompressor som går in och ger kraft i mellanregistret innan turbon tar vid på lite högre varvtal. Kompressorn ger ork just i de varvtal där du skall ha upp båten i plan, så jag tänkte att det kanske var kompressorn snarare än turbon som strular.

 

Har inte kompressor själv, så jag vet inte exakt vid vilka varv den skall jobba. Finns säkert andra som kan ge bättre svar. Tror det kan vara bra att veta vilka varvtal du når vid fullgas - skall väl ligga i intervallet 3400-3600.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...