Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
Figo

Tidsbegränsad strömbrytare?

Rekommendera Poster

Har monterat en tryckvattenpump för sjövatten i motorrummet. Det för att kunna ha en dusch på badbryggan för sjövatten.

har som rutin att alltid slå av strömbrytaren till pumpen när den inte används, för att slippa få in hela sjön i motorrummet OM en koppling på trycksidan skulle släppa.

Jag skulle helst vilja ha en extra säkerhet ifall jag skulle glömma att slå av strömbrytaren. Jag skulle vilja ha en brytare eller något annat sätt så att strömmen till pumpen endast var på under begränsad tid, låt oss säga 30 sek, innan man var tvungen att aktivera den på nytt.

Har letat efter en tidsbegränsad brytare men inte hittat nått bra. någon som har ett förslag, eller tips på hur ni löst en liknande sak.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller detta http://www.conrad.se/MULTIFUNKTIONS-TIDREL%26Auml;-1W-230V%2f16A-CMFR-66.htm?websale8=conrad-swe&pi=506666

Conrad är generellt billigare än Elfa vars prissättning man inte alltid förstår.

post-92644-0-56965200-1401005610_thumb.png

Dom har fler tidsstyrda reläer, sök på "tidrelä 12V"  (jag har inte lusläst manualen för att se exakt vad just den här klarar).

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mekaniska timerar också.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick bli en ännu enklare lösning i nuläget.

Jag tog bort till/frånslaget på duschhandtaget så att det alltid står öppet. Då fungerar ju pumpen som en vanlig sugpump och man får slå av/på strömbrytaren istället. Blir ju ganska självmarkerande om man försöker sätta tillbaka slangen och inte slagit av pumpen :)

Det är ju på badbryggan så det gör inget om det blir lite skvätt omkring.

Sen får jag titta på en annan lösning till hösten om detta blir för bökigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...