Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
elektrikarn

Tusch på kapellruta , vad göra ?

Rekommendera Poster

Kära vänner ,lyckades rita vattenbeständig tusch på plasten som ska bli ruta på vårt nya kapell.

 

Får inte bort eländet har tom provat med aceton finns det någon som har något bra förslag hur man löser detta.

 

Trevlig helg

Torbjörn klantig amatör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Dessvärre tror jag inte det finns något som du kan tvätta bort färgen med. :(

Färgen har gått in i plasten och kan inte tvättas bort.

 

Det som kan fungera är att skrapa bort plasten (som när man sicklar) med ett rakblad till färgen är borta och sedan polera med något milt slipande som ex.vis sådant man polerar mobilskärmar med eller en slipande tandkräm. Inoljat sågspån kan också vara bra att polera med.

Prova först på en bit som du kan slänga bort.

 

Med tiden kanske färgen bleks bort, men då är nog kapellet också blekt...

 

Hoppas det ordnar sig.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland har jag lyckats tvätta bort med sprit.  Nyligen med bränsle till spritspisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att ta lite tabort som säljs i livsmedelsbutiker, det står på förpackningen att det ska klara tusch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland har jag lyckats tvätta bort med sprit.  Nyligen med bränsle till spritspisen.

 

Tveksamt råd om man skall tro kapellmakare.nu som skriver citat "Prova aldrig att rengöra kapellrutan med rödsprit, thinner eller andra lösningsmedel. Detta kan medföra att rutan är helt förstörd redan i slutet av nästa säsong."

 

[OT: blir litet nyfiken på länkens spraybara UV-skydd "303 Aerospace Protectant", låter ju bra som vanligt i reklamen. Nån som provat?]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat just på kapellruta, men från plexiglas går det utmärkt att få bort klotter med permanentpenna med en vanlig whiteboardpenna.

Gnugga över flödigt och torka av direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd aldrig sprit på plexiglas, plasten krackelerar med tiden efter det man tvättat med sprit.

 

Jag vet inte hur plasten på kapellet klarar sprit och andra lösningsmedel, men enligt Kapellmakaren verkar det ju inte vara någon bra id'e.

 

Bensin är mera skonsamt tror jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd aldrig sprit på plexiglas, plasten krackelerar med tiden efter det man tvättat med sprit.

 

Jag vet inte hur plasten på kapellet klarar sprit och andra lösningsmedel, men enligt Kapellmakaren verkar det ju inte vara någon bra id'e.

 

Bensin är mera skonsamt tror jag.

 

Mackey

Säg det till alla klottrande ungdj-vlar.

 

Bensin är en riktigt dålig idé. Förstör de flesta billiga plastmaterial direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte sprit. Bra att veta.

Det är väll lite för sent för det nu, när ts redan målat med tusch? ;-)

 

Blaska gärna på med med bensin, (som innehåller minst 10% etanol) aceton eller vad du vill...

Men det är svårt att komma runt den kemiska grundregeln att lika löser lika.

Med mitt tips om whiteboardpenna kan du åtminstone begränsa skadan till den som redan är skedd. Den ursprungliga tuschmålningen...

 

Tack för mig.

Redigerad av coppertail
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok .tack för visat intresse.

Vad jag förstår så är det bara 2 metoder som någon faktiskt har provat ,sprit samt whiteboardpenna.

 

Provar nog m wb-penna först , tack för tipset.

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nåt som heter "ink eraser pen" och enligt wikipedia omvandlas bläckets molekyler kemiskt för att bli osynligt. Ser åtminstone smidig ut på denna reklamfilm men just den funkar väl bara för (vanligt?) blått bläck.
Tja, fast tusch är väl också nåt sorts bläck så kanske är det värt att googla vidare på innehållet i just din tuschpenna för att hitta nån mer specialanpassad suddpenna enligt samma princip?
UV-skyddet kanske sen kan bättras med 303:an enligt min förra länk?

Bara en väldigt lös fundering. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aoutosol och polering, fungerar bra att göra äldre kapellfönster riktigt fina, borde också "slipa" bort tuschen.

Kan kanske vara för grovt till nya fönster. var försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där med att t-röd skulle vara SÅÅ dåligt för en kapellruta köper jag inte för fem öre.

Det finns t.o.m. kapellmakare som rekomenderar det som årlig vård av rutorna!

Detta är saxat från YATCH TECHNICS hemsida.

 

"Kapellvård
Förvaras torrt. Ej på båten under vintern.
Sörj för ventilation. Tvättas endast i ljummet såpvatten.

Fönster tvättas med T-röd. Blixtlås kan skyddas med stearin.

Under höst-/Vintersäsong lämnar du vid behov in kapellet till oss för tvätt och impregnering samt reparation av fönster, blixttlås sömmar och revor.
Tvätten är färdig efter ca 14 dagar."

 

Jag har alltid rengjort mina kapellrutor med t-röd både på båtar och skoterpulkor och inte noterat någon degradering av livslängden. Det är ju faktiskt bara alkohol, C2H5OH, dvs etanol. Om det inte vore för kräkmedlet skulle man ju kunna dricka skiten! :-)

 

Man ska inte tänka på T-röd som ett kemiskt lösningsmedel i alla fall inte jämföra det med förtunning eller aceton. Aceton eller förtunning skulle man ju knappast vilja hälla i strupen. Det är förvisso fettlösande men etanol är generellt väldigt snäll mot plaster och vem har inte druckit whiskey ur en plastmugg. Förvisso då i ca 40%-ig lösning, men blanda ut t-röden med hälften vatten så har du samma koncentration.. ;-)

 

 

 

Jag kommer utan minsta uns av oro i kroppen fortsätta med att rengjöra mina kapellrutor med T-Röd.

 

Trygg in min tro! ;-)

 

oso

 

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Btw, Ta inte bensin eller aceton. Bensin är inte skonsammare mot plaster och aceton kan vara direkt förödande.

 

Autosol innehåller ca 40% fotogen (som lösningsmedel) och fotogenet kan nog funka att lösa upp tuschen.

Ren fotogen eller nafta i någon form kan nog också vara en bra lösning. De är ganska feta och snälla mot plaster.

Jag skulle vilja säga:

OK

T-röd

Nafta (typ lacknafta, Tändvätska, lampolja. aka White spirit)

Fotogen

 

INTE OK

Bensin

Aceton (ketoner generellt)

Thinner

 

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera kapellmakare avråder från att använda T-röd (som är mest etanol) eller annan sprit på rutorna.

 

Rutorna är oftast av mjukgjord PVC (vinyl).

Vid hantering av T-sprit avråder man från att använda handskar i PVC annat än vid tillfällig korttidsanvändning.

 

Fönsterkarmar och bågar av PVC ska inte tvättas med sprit.

 

Jag skulle välja bort T-sprit som rengöringsmedel för kapellrutor om jag inte är säker på att just mina rutor tål sprit.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...