Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
Empirikos

montera grabbräcken på rufftaket

Rekommendera Poster

Hej,

jag funderar på att montera grabbräcken på rufftaket till min segelbåt. Vad jag förstår så ska det borras och monteras med mutter underifrån. Problemet är att jag inte har någon matta i taket så har ni några tips på hur man kan dölja hålen. Jag vill helst inte hålla på och plasta och måla.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle vända på montaget. Montera en kullerförsänkt skruv underifrån, borra ur grabbräcket (i teak..?) och fälla in muttern, sedan plugga igen hålet med teakpropp. Så var det på min förra båt, och en skruvskalle skämmer inte tycker jag. Men - tycker man det brukar det finnas vita plastpluppar att sätta i skruvspåret som döljer skruven.

Kör du m insexskruv (i rostfritt) borde dessa passa, http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Tacklock-10-st-862016/

Brukar finnas för krysspår också.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast du borde ha en redig bricka under muttern/skruven.

Det är ju primärt inte en utseendefråga, utan en hållfasthetsfråga.

Tänk om du bjuder mig ombord för en härlig seglingsdag.

Jag går fram på scarndäcket i skitväder för att reva - innan jag kopplar mig - du har ju inga "Jackstays" 

Det kommer en saftig våg och slår till båten. 

Jag tappar balansen och griper tag i grabbräcket för att inte falla överbord.

Du hade, för att du tyckte det var fult, inte monterat några karossbrickor på skruvarna under muttrarna.

Jag rycker grabbräcket ur rufftaket, faller överbord och drunkna.

Båten fylls med vatten genom de brottsjöar som rinner in i båten genom  tre stora som uppstod när jag ramlade överbord.

Båten fylls med vatten och sjunker och du drunknar också bara för att du av snålhet inte monterade 6 st rostfria karrossbrickor under de bultarna som håller grabbräcket.

Väldigt hårddraget, men lite åt det hållet tycker jag att man skall tänka i säkerhetsfrågor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, min fru slog sönder inredningen i båten i somras när ett grabbhandtag lossnade. Förutom att det blev fult efter skruvarna som skrapade teaken när grabbhandtaget lossnade så ramlade en spegel ner och en dörr sprack.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ till karossbrickor (om man t ex tycker det är fult) är att montera likadana invändiga grabbräcken som utvändigt med samma montagesätt jag beskrev, fast med synliga skruvar i grabbräckena. De inre räckena funkar då som lastutjämnande brickor och hjälper dessutom till när du skall röra dig i ruffen.
Tror Vega har detta som standardmontage om jag minns rätt från min barndom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ till karossbrickor (om man t ex tycker det är fult) är att montera likadana invändiga grabbräcken som utvändigt med samma montagesätt jag beskrev, fast med synliga skruvar i grabbräckena. De inre räckena funkar då som lastutjämnande brickor och hjälper dessutom till när du skall röra dig i ruffen.

Det är ju ännu bättre. Det saknas ju i regel nåt att hålla sig i när man måste förflytta sig innombords och det är skitväder.

När jag monterade nya grabbräcken på doghauset havsfidran, kollade jag i SEASEA`S katalog om det fanns så långa som behövdes. Det fanns det men med ett saftigt pris/st. Åkte in till Hunnebo Båtinreding och blev expiderad av ägaren Bosse Hermansson. Begärde vad jag skulle ha och han kontrade genast (som handlare här ute ofta gör när de skall sälja nåt som är osedvanligt dyrt)

"Dom är fruktansvärt dyra"

"Jag vet - jag såg det i SEASEA´s katalog"

Bosse; " Där kan jag inte köpa sån - dom tar så hiskeligt betalt"

Skruvarn jag fick kostade ungefär hälften av priset i SEASEA`s katalog - omkring 10 kr/st

Monterar man två räcken mitt emot varandra måste man nog använda sig av rostfria pinnbultar (finns i meterlängd) och sätta en mutter på var sida och  en så stor bricka som möjligt. Man kan ju försänka det hela en bit och sätta en centring - träplugg i hålet - åtminstonne på utsidan.

http://www.hjertmans.se/article/teakplugg-15mm-fp20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du minns nog helt rätt, för på min gamla Amigo23 från samma tidsepok har rufftaks-grabbräcket ett likadant teak-grabbräcke i rufftakets utsida som i bilden nedan.

Vete katten hur detta är infäst egentligen, vet bara att det bara finns skruvdöljande teakpluggar i rufftakets räcken men inte i tvillingräckena uppepå. Gissar därför att det i mitt fall finns nån sorts lång träskruv underifrån, har förvisso aldrig skruvat loss och kollat? (Handtagen sitter f.ö. fortfarande stadigt men mögelspår i rufftaket antyder läckage.)

[Man kan nog ha tvivel på hållfastheten men likväl har detta funkat bra för mig sen 1981, och handtag av teakträ signalerar nog "överbelasta mig inte" tillräckligt tydligt även för att "ickeseglare" skall fatta? (Ingen skulle väl exempelvis nånsin kunna komma på idén att fästa en livlinas karbinhake runt ett sådant klent trästycke, så detta med rostfria pinnbultar känns lite överkurs ifall vi snackar trähandtag??)]

post-86835-0-89233900-1400506022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för diverse tips!

Jag antar att ni har tänkt på att däcket är av sandwichlaminat. Jag förstår att man bör dra åt det hela med bricka och mutter, men jag var nog mer inne på att dölja hålen invändigt med längre lister eller något liknande. Frågan är hur estetiskt det blir i slutändan. Men om man bara har ren plast i taket så kan väl lite fint trä liva upp lite. Eller vad tror ni?

Hälsningar

Empirikos 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för båt?

När det gäller sandwichlaminat, brukar man borra ett hål som passar skruven  i översta laminatet. Kröka en spik tex en 4 tum i 90 grader, så den får en utsjutande del på ca 1 cm och kapa bort skallen. Sätta de i en borrmaskin, tvinga in spiken i cellplasten och fräsa ur, så du får ett tomrum mellan laminaten. Fylla med epoxy. Då får du en plugg som gör att du inte drar ihop laminaten..

Eller menar du tt du skall borra ur ett stort hål på undersidan och bara skruva i det yttre laminatet?

lika viktigt med stor bricka under skruven/muttern.

En teaklist är ju alltid snyggt och tar bort lite av plastkänslan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...