Gå till innehåll
fredag 06 mars 2026
KaptenKrock

Val av säkring?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en 50 hk yamha, säkringen till startmotorn ligger på 10A. Men så fort jag vrider om nyckeln så skjuter säkringen utan att det låter något. Trodde först det va startmotorn eller solenoiden.

Men en kompis titta på den och testade då att koppla förbi säkringen och då startade motorn direkt. Vad tror ni om att man går upp till 30A säkring?

Det har funkat med 10A då jag köpte båten så. Varför är den känslig nu helt plötsligt?

Finns det någon regel att gå efter? Har ett marinbatteri på 100ah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 A är en spott i havet i dessa sammanhang. Bara startströmen är 7-8 ggr märkströmen på vanlig elmotor.

Har aldrig haft säkring till  starmotorn.

prov en 30 A om du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade lite,det verkar som om startmotorer till yamaha är på 0,6 kw och uppåt. Min startmotor på 1 kw klarar sig inte med en 100 A säkring så jag använder 200 A säkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte strömmen till motorn vi pratar om? Det borde väl vara strömmen till solenoiden eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror kabeln med säkringen är kopplad från strömkabeln till solenoiden och startmotorn sen in till motorn om jag inte minns helt fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är det manöverledningen till startknappen och solenoiden som är säkrad 10 A. Det är ju en helt annan sak.

Säkringar är ju till för att skydda de efterföljande kablarna.

Om säkringen går när du trycker in startkanppen kan det va nåt överslag till minus nån stans mellan startknappen och solenoiden. Det kan ju också va fel på solenoiden´s lindning eller anslutning.

I sin enklaste form kan du ju prova att koppla loss manöverledningen till solenoiden och trycka på startknappen. Håller den 10 A säkringen så är det troligtvis fel på Solenoiden.

Om det är så skall du inte byta säkring till 30 A. Visserligen kan kabeln eller soleniodens lindningar "brinna upp" och då lär du  ju hitta felet. Ligger felet i motorns kablage kan det ju bli andra skador.

Solenojden är ju i princip en Kontaktor (kraftigt relä) som dels sluter ett kontakbleck (strömbrytare) Vi talar ju om strömmar på 50 - 100 A från startbatteriet.

Och dessutom manövrerar ett drev som ansluter motorn mekaniskt till motorn

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu har jag varit och kollat. På den röda tjockare strömkabeln som är kopplad till solenoiden så går en smalare röd kabel med säkringen 10a som leds in till en svart liten kub som det står stanley de4204. (Googla nån sorts voltage regulator)

Så jag skrev fel, den är inte kopplad till startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu att sladden efter säkringen delar sig där ena smala sladden går som jag sa till volt regulatorn och den andra sladden går till den tjockaste kabeln som går in till motorutrymmet (tändningskablarna) som sedan går till olika delar i motorn.

Ni kanske har upptäckt min kunskapsnivå på det här området i tidigare inlägg, om inte lär ju det här inlägget göra det klarare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 A är en spott i havet i dessa sammanhang. Bara startströmen är 7-8 ggr märkströmen på vanlig elmotor.

Har aldrig haft säkring till  starmotorn.

prov en 30 A om du har.

Har ingen säkring speciellt för startmotorn, men en huvudsäkring direkt på batteriet på 200 A och den måste ju dimensioneras efter startmotorn. Satte dit den efter en händelse där startmotorns kabelanslutning legat i kontakt med motorblocket och batterikablarnas isolering brunnit upp. Inget kul saneringsjobb. Osannolikt? Javisst, men det är ju det osannolika man vill gardera sig mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...