Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

KaptenKrock

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KaptenKrock

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Precis som rubriken lyder så undrar jag om det går att ta reda på hur fort det går...på sjön... Finns det någon bra app etc.??
  2. Såg nu att sladden efter säkringen delar sig där ena smala sladden går som jag sa till volt regulatorn och den andra sladden går till den tjockaste kabeln som går in till motorutrymmet (tändningskablarna) som sedan går till olika delar i motorn. Ni kanske har upptäckt min kunskapsnivå på det här området i tidigare inlägg, om inte lär ju det här inlägget göra det klarare.
  3. Så nu har jag varit och kollat. På den röda tjockare strömkabeln som är kopplad till solenoiden så går en smalare röd kabel med säkringen 10a som leds in till en svart liten kub som det står stanley de4204. (Googla nån sorts voltage regulator) Så jag skrev fel, den är inte kopplad till startmotorn.
  4. Jag tror kabeln med säkringen är kopplad från strömkabeln till solenoiden och startmotorn sen in till motorn om jag inte minns helt fel.
  5. Hej! Har en 50 hk yamha, säkringen till startmotorn ligger på 10A. Men så fort jag vrider om nyckeln så skjuter säkringen utan att det låter något. Trodde först det va startmotorn eller solenoiden. Men en kompis titta på den och testade då att koppla förbi säkringen och då startade motorn direkt. Vad tror ni om att man går upp till 30A säkring? Det har funkat med 10A då jag köpte båten så. Varför är den känslig nu helt plötsligt? Finns det någon regel att gå efter? Har ett marinbatteri på 100ah
  6. Hej! Sorry om jag kapar tråden, men har typ samma problem. När jag vrider om startnyckeln så låter det ingenting, det enda som händer är att den skjuter en säkring som är kopplad till strömkablarna och solenoiden. Innan den var helt död, så blev det såhär då och då bara, men när jag slog lite på solenoiden så kunde motorn hoppa igång sen. Dock vet jag inte om det var att jag rubbade på kablar eller om det var slagen mot solenoiden som gjorde det. Sista gången så lyste motorlampan rött också och det gick inte att stänga av motorn förrän jag ströp bensintillförseln. :S Har en Yamha från 80 talet. Någon som vet vad det kan vara?
  7. Glapp och beläggningar på kontakten var orsaken, men ett fulladdat batteri gör det knappast sämre.
  8. Tack för det snabba svaret! Då ska jag göra det, jag har dock bara en laddare som det står 6A på? :S Ge dom några extra timmar på laddaren då ;-) Jag gör't!
  9. Tack för det snabba svaret! Då ska jag göra det, jag har dock bara en laddare som det står 6A på? :S
  10. Hej! Har köpt två stycken marinbatterier från biltema 12v 100Ah. Problemet är att de verkar laddas ut fort. Jag tömde ett batteri då jag efter en stunds körning inte lyckades starta motorn (Yamaha utombordare 50 hk 8?-tal). Det visade sig dock va en säkring men batteriet var som sagt urladdat. När vi hade kommit fram till det så hade en kompis redan hunnit köpa det andra batteriet, så vi använde oss utav det på vägen hem, cirka 1 mil. Kan tillägga att jag lyckades köra på någon tjockare gren som låg under vattenytan som tog sönder två propellerblad av 4 (propulse-skit) så fick köra väldigt försiktigt hem då det märktes att motorn belastades dessutom upptäckte jag att en anoden hade åkt av så körde utan anod. Vi bytte tillbaka till originalpropellern, och startade och stängde av några gånger max 4 ggr. Vi var sedan iväg och käka 1 timme och kom tillbaka och tänkte att vi äntligen skulle få fiska men då ville motorn inte starta, vi kopplade då på det andra batteriet(som skulle vara urtömt) med startkablar och då hoppade motorn igång med nöd och näppe. När vi kom fram till ett abborrgrund (gäddgrund) så stängde jag av motorn av ren reflex, kom då på att jag kanske skulle ladda det men när jag försökte slå på igen så gick det inte alls. det klickade lite i motorn som det brukar göra när batteriet är för svagt för att sedan knappt låta alls. Det sjuka är att batterierna har en inbyggd indikator som lyser grön vilket ska betyda god kondition. Jag har inbyggd generator som ska vara inkopplad. Jag har ekolod som är kopplad till batteriet dock så är inte själva huvudenheten inkopplad utan bara sladdarna. Har även lanternor inkopplat som jag stängt av, jag kom även på att jag har en trasig länspump som tydligen har smält av okänd anledning, den kopplade jag ur i slutet, dock har strömbrytaren för den varit av hela tiden. men den kopplade jag ur helt nu i slutet. För er som har orkat läsa hela mins livs historia ovan frågar jag nu, vad i h.. kan det vara? Tacksam för svar, Med vänlig hälsning / N
  11. Hej! Kapellet var lite slitet när jag köpte båten, men bara så att det läckte lite. Dock hade det samlats vatten vid batterifacket bak men fick bort det. Funderar dock på hur man kan försäkra sig om att det inte ligger vatten under durken, eller i botten. Det finns ingen dyvika på båten, det är en Ö-vik 55 0 HT från senare 70-tal. Att själv göra en dyvika känns riskabelt med tanke på att vatten tränger igenom och jag tyvärr inte är tät.. höhö
  12. Kan du inte sätta en skruv i hålet för syns skull? Då ser det ju ut som om den har en funktion att fylla för alla andra, och du kommer säkert att tro det efter ett tag också Det hade jag gjort. Direkt. Bara jag kommit på en sån enkel o genialisk lösning. Fast det hade sett ännu värre ut, med tanke på hålets placering. Dessutom är det med all sannolikhet bara jag som ser hålet eftersom jag vet att det finns och grämer mig över att jag borrade först och tänkte sen. Killerboo - du som är nära - du kan ju åka den vägen och titta om du ser hålet. Hur går det för TS och hans durk. Finsågad gran 22x95 - en aning dyrare än tryckt trall med samma dimension, men utan impregnering Tack för att du frågar! Jag funderar starkt på Biltemas teaktrall: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Tratrall-30-x-30-cm-5-st-14133/, Men just nu ligger båten under pressenning, får se hur många paket som går åt när jag mätt, o ingen vet på ungefär durk ytan på en örnvik 550 ht.
  13. Jag hoppas kunna lära mig av min bekants bekanta roligare och billigare samt mindre krångel om man kan göra det själv. Hade varit bra att ta en lektion hos dig, du verkar ha koll på grejerna!
×
×
  • Skapa nytt...