Gå till innehåll
lördag 13 juni 2026
Funkis

Tål en sådan här kran diesel? Ska koppla ihop två tankar...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Alltså är frågan bara om den här typen av kran funkar långsiktigt i diesel?

Av olika skäl så ska jag koppla ihop två tankar i min båt ( strunta nu i varför, okej? )

och jag undrar om jag kan använda den här typen av stängningskran imellan?

post-68277-0-94858800-1400250817_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typen av kran är säkert OK men det är viktigt att innehållet (framförallt kulan) är specat att tåla diesel. De kranar som "ligger i drivor" i korgarna på byggmarknaderna saknar oftast specifikation om tåligheten. ossy's förslag är ju specat som "bränslekran" så den är säkert bra för ändamålet. Det kan ju finnas andra kranar av samma typ som är specade så det är bara att fråga hos de närmaste butikerna eller handla hos Bryggan (säljer ju även via webbhandel numera).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo… visst kan jag fråga i en bra båt-tillbehörsaffär...

Men min fingertoppskänsla säger mig att de faktiskt inte har en aning.

Det säljs en del skräp i fina båttillbehörsaffärer så jag tror inte de kollar upp materialval.

Ta sådana grejer som polskor, kylvattengenomföringar mm. Vad är de tillverkade av?

Så det var därför jag frågar här på forumet, någon kanske vet hur material tål diesel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo… visst kan jag fråga i en bra båt-tillbehörsaffär...

Men min fingertoppskänsla säger mig att de faktiskt inte har en aning.

Det säljs en del skräp i fina båttillbehörsaffärer så jag tror inte de kollar upp materialval.

Ta sådana grejer som polskor, kylvattengenomföringar mm. Vad är de tillverkade av?

Så det var därför jag frågar här på forumet, någon kanske vet hur material tål diesel?

Jag har monterat vanliga kulventiler mellan dieseltankar utan problem. Kulventilerna som Bryggan säljer finns ju bara upp till 3/8".  Vill man vara riktigt seriös, kan man gå till en hydraulikfirma, och köpa ventiler. Jag skulle inte oroa mig för materialet i kulan. Vad gäller polskor, tror jag att de är gjorda av polacker. OBS skämt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vanlig kulventil för vatten bör fungera. Det är packningsmaterialet (sätesringarna och spindeltätning) som begränsar användningen.

Ofta är sätesringarna av teflon = polytetrafluoreten = PTFE och de funkar med diesel.

Spindeltätningarna har jag inte koll på, men är den i grafit funkar den.

Ta reda på materialet i dessa båda och gogla på respektive material + diesel så har du svaret.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mackey, det var lite vetenskaplighet i ditt svar också.

Tack även Rollen för dina erfarenheter. Det kan alltså funka.

För jag tvivlar på mina möjligheter att lista ut material i den kran jag har bild på, den kranen har jag redan så att säga… står ingen tillverkare angiven på den.

Men går jag till en lite mer kunnig VVS affär kanske de kan lösa detta, får väl köpa en ny kran förstås. Okej. Tack för det. Då stänger jag denna tråd. Halvt om halvt löst, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...