Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
Mange249

Hur ställa in oljepump på Yamaha 200hk-88?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Yamaha 200hk-88 som gått lite risigt ett tag. Nu i vinter har förgasarna renoverats och ultraljudstvättats och nu är det dags för montering:)

 

Jag monterade dit förgasarna idag och har krokat på chokestag och vajern från den lilla burken(kommer faktiskt inte ihåg vad det är:) På andra sidan har jag återmonterat de 2 små slangarna till insugsdämparen. De 2 bränsleslangarna från pumparna monteras imorgon, då de behöver nya slangklämmor.

 

Kvar är oljepumpsaxeln. Jag har förstått det som att pumpen/axeln behöver justeras vid återmontering. Hur gör man då? Tittar lite åt Jarbs håll här känner jag:)

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska justera pumparmens längd så att pumpen står mot sitt min-stopp när spjällen är helt stängda. Observera att spjällen ska va helt stängda så du måste skruva upp tomgångsskruven så den inte längre påverkar spjällen, eventullt får du oxå knäppa loss armen från gastaget till gaskammen för att spjällen ska gå tillbaka helt.

 

Innan du justerar pumpen bör du dock synka spjällen, det gör du genom att lossa skruvarna som sitter direkt på övre och nedre förgasranas spjällaxlar, de är åtminstone på lite nyare motorer aviggängade och sen dra åt dom igen SAMTIDIGT som du säkerställer att mittförgasarens spjäll hålls helt stängt. Du måste hålla emot lite här o där men du fattar säker när du ser det. Det är lixom mittförgasaren som är "master" för de andra två.

 

Skruva nu upp spjällen lite med tomgångsskruven så motorn får så mycket gas att den hoppar igång. Justera sen tomgången till 700 rpm. Om du behövde knäppa loss gasarmen från gaskammen så sätt tillbaks den nu och justera rullen på mittförgasaren så den är mitt för märket på gaskammen.

 

Det är egentligen inte så här en riktig "sync and link" går till eftersom man även bör kolla hur tändningen står men om tändningen från början är rätt är detta sätt en enkel genväg till rätt justerade spjäll och oljepump om knasarna varit demonterade.

 

Att man behöver göra denna procedur beror på att knasarnas frigångshål inte har presspassning och efter en av/på-montering av knasarna hamnar de helt enkelt inte på samma ställe vilket påverkar spjällen och oljepumpen.

 

Om du inte förstår hur jag menar så släng upp en bild av motorn där man ser förgasarna och dess länksystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mekat lite...

 

Jag skruvade ur tomgångsskruven och rullen tar då i kammen. Lossade då staget till de andra 2 förgasarna, men de var stängda. Detta tolkade jag som att alla 3 var stängda, då de synkades innan de skruvades fast på motorn(de synkades mot insugsljuddämparens platta). Jag kommer imorgon att ta loss locket och kika att spjällen stänger som de ska för säkerhets skull...

 

Jag försökte mig också på att ställa in pumpen(ställde som om min nollning av spjäll funkade, så kommer att göra om detta imorgon om spjällen behövde justeras om.).

 

Armen kändes lite sladdrig, den kan röra sig en del i sidled på den del(kula) den är fäst vid på pumpen.

 

Pumparmen går inte riktigt emot minmärket efter justering när man har stängda spjäll, fattas ca 1mm. Då det hela glappar lite vågade jag inte riskera att glappet gör att den inte rör sig i början av gasspelet. Den slår däremot fullt när det är fullt utslag där framme:) Jag kortade armen en del, så den verkar ha fått för mycket olja tidigare(visst tänker jag rätt här?)

 

Ger pumpen någon olja på min läget eller är det torrt då? Känns lite oroligt att ställa pumpen. Man vill ju inte göra fel här känner jag...

 

Nu tänkte jag byta bränsle filter och spä ut förra årets bensin med ny fräsch innan uppstart, så hoppas jag att detta gör susen och den slutar svärta ner ett stift på lågvarv och gå oroligt.

 

Hoppas att min röriga text ger en hyfsad bild av hur jag gjort:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bild på det hela innan jag började justera. Den går som synes inte emot minstoppet, men nu har jag ju också haft nere gasarna, så kan ju ha varit annorlunda innan...

 

Man ser den sladdriga kulan den sitter på och på den andra bilden pumpen på minstoppet.

 

Rätta mig om jag är ute och cyklar:)

post-92461-0-01435000-1399141152.jpg

post-92461-0-53715000-1399141164.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade ur tomgångsskruven och rullen tar då i kammen. Lossade då staget till de andra 2 förgasarna, men de var stängda. Detta tolkade jag som att alla 3 var stängda, då de synkades innan de skruvades fast på motorn(de synkades mot insugsljuddämparens platta). Jag kommer imorgon att ta loss locket och kika att spjällen stänger som de ska för säkerhets skull...

 

Njaee.. Det var staget till gaskammen du skulle lossa om det inte räckte med att bara skruva upp tomgångsskruven. Lossar du armen mellan förgasarna har ju dessa inte längre kontakt med varandra och då blir det inte mycket till synkning. Självklart är alla spjällen stängda om förgasarna inte är i kontakt med varandra.

 

Ingen förgasare ska vara påverkad av gaskammen eller tomgångsskruven. Länken mellan förgasarna måste sitta där. Lossa nu skruvarna på hävarmara, för spjällen märkta 3 på bilden från en nyare motor än din men principen är samma.

 

post-76039-0-73688500-1399150127.png

 

Om inte mittförgasaren är påverkad av gaskammen är alla spjäll nu helt stängda av sina fjädrar och inte förbundana med varandra trots att länken sitter där. När du nu åter drar åt skruvarna 3 samtidigt som du håller emot på mittförgasaren så låser du spjällen mot varandra i perfekt takt. 

 

Det går oxå bra att låta gaskammens stag sitta kvar men lossa rullen, same same but different. Det viktigaste är att inget spjäll är påverkad av nåt yttre när man gör detta, övre förgasaren ska inte va påverkad av tomgångsskruven och mittförgasaren ska inte va påverkad av gaskammen, hur man åstadkommer det spelar kvitta..

 

Nu när spjällen är i synk och helt stängda justerar du oljepumpens arm så den står i minläge. Det är alltså med HELT stängda spjäll pumparmen ska justeras. När detta är gjort justerar du tomgången till 700 rpm och därefter justerar du rullen på mittförgasaren så den står mitt för markeringen på gaskammen. Även denna bild är från en nyare motor än din men principen är samma.

 

post-76039-0-81297100-1399150378_thumb.png

 

Pumpen ger olja även i minläget och i praktiken står den heller inte i minläget på tomgång. Du har ju justerat pumpen till minläget med HELT stängda spjäll. För att få motorn att gå på tomgångsvarvet måste du ju öppna lite på spjällen med tomgångsskruven och då följer ju pumpen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående din slitna oljepumpsarm så byt "banjokopplingarna" eller kör himpavimpavarianten justera pumpen så du har glappet med dej vid gaspådrag. På så vis får motorn tillräckligt med olja vid gaspådrag men något för mycket vid gasavdrag. Pumpen ger för övrigt olja även vid minläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att en liten varning är på plats här för övriga som hittar denna tråd. Synkningen av oljepumpen är olika på olika modeller av Yamaha. Vissa ska justeras som denna medan andra ska justeras mot fullgas och maxad oljepump. Ta alltså reda på detta innan om det är en annan motor än en förgasarmatad 2,6 liters V6:a som ska synkas. 

 

Synkningen av spjällen på individbasis funkar dock lika på alla 2-taktade förgasar Yammor. Däremot skiljer det sej hur spjällen i sin tur synkas mot pådraget/tändningen (gaskammen i detta fall med en V6)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med staget mellan förgasarna menade jag att om jag lossar det när mittförgasaren ligger emot gaskammen, men att det ändå inte går att stänga spjällen på de 2 andra mer, var de 2 redan stängda och iom att de innan var synkade borde alla vara stängda. Anledningen till detta fulmek var att skruven till gasrullen är dålig och sitter hårt. Jag fick helt enkelt inte loss den idag.

 

Kan jag få loss rullen istället blir det såklart enklare.

 

Anser du att jag behöver synka om eftersom jag lossade staget och tryckte dit det igen? Det kändes när jag höll på med det som att det inte borde kunna påverka.

 

Om jag vid justeringen av oljepumpen når maxläge när jag gasar med armen på förgasaren och när jag släpper den nära hamnar på minklacken bör jag väl vara rätt justerad där? Givetvis bygger detta på att jag fått till helt stängda spjäll på alla förgasare.

 

Om jag som ovan kan använda hela slaglängden på pumpen bör glappet som du skriver inte vara ett akut problem. Det som inte får hända är såklart att man inte når max på pumpen vid fullgas...

 

Jag tänker byta banjokopplingen så fort jag fått ordning på motorgången. Känns lite dumt att byta mer än nödvändigt innan dess. Fast den plastbiten bör ju inte vara så dyr...

 

Det finns ett ytterligare problem som jag är oroad över kan bli lite av en dödsdom. Det verkar som att det läcker/har läckt lite mellan motorblock och där det är fäst i riggen/botten av kåpan. Det finns lite rinningar och rost där. Jag vet inte hur det ser ut där bakom riktigt. Är det bara vatten är det ju en sak, men det känns olustigt.

 

Jag hoppas verkligen att det är förgasarproblemen som gett problemen med dålig gång, så att detta är löst inom kort.

 

Stort tack för alla tips och råd Jarb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver att gasrullen skall justeras mot kammens markering, betyder detta att den skall ligga an mot denna? Min glappar ett par mm med tomgångsskruven justerad. Den sitter väl på mittförgasaren? Du skrev övre, men jag vill bara dubbelkolla så jag är på rätt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bild på läckage/rost. Syns lite dåligt, men hade ingen bättre bild.

 

Det var korroderat kring anslutningen kylvatten in i huset. Tror det har läckt där, men svårt att säga då det inte har synts mer än prickar och kanske nån liten droppe. Anslutningen är numer tätad med ordentlig slangklämma efter tillsnyggad anslutning.

post-92461-0-70610600-1399153753.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att få till synkningen. Så länge man förstått grundförutsättningarna, hur det funkar o vad som påverkar o arbetar utifrån det så alla spjäll går i takt kan man göra lite som man vill. Är dock lite tveksam till att använda flamskyddsplattan som referens, iaf om den är i vek tunnplåt..

 

Brukar va övre knasaren tomgångsskruven sitter på, kan va annorlunda på denna gamling :)

 

Är det runt avgasmanteln läckaget är? Om det är ruttet internt i avgaskanalen brukar synptomen va ruffig gång, våta stift (vatten) och kylproblem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej rullen ska va mitt för märket, inte ligga emot kammen. Snurramotorn MEDSOLS och lina upp märket på tändplattan med märket på undersidan av svänghjulet vid full retard, och läs av skalan på ovankant svänghjulet, du bör hamna på 6-8 ATDC. Ge nu lite gas så kammen träffar rullen, snurra åter motorn MEDSOLS tills märken är i linje. Du ska nu ha 5-7 ATDC. Skicka nu spaken i botten och lina upp igen genom att snurra motorn MEDSOLS, du bör hamna runt 21-23 BTDC. Har ingen fipplat är detta oxå dina verkliga tändpunkter..

 

Förresten är den där anslutningen inte kylvatten in utan överskottskylvatten ut. Innanför sitter den så kallade poppitventilen som har ett serviceintervall på 1 år, ser inte att ha varit servad nångång på 26 år att dömma av de övermålade skruvarna. Är det likadant med termostaterna? Är oxå 1 år serviceintervall på dom- För kall drifttemp leder ofta till taskig gång. Vettefanken om jag skulle röra det på denna bara, risken är att det brister bultar och är så ruttet att den inte går o få ihop igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har båten kommit i sjön och har därmed gått att provköra.

 

Det hela blev tyvärr inte så lyckat. Motorn går inte på alla cylindrar...

 

Den ryker ordentligt från start, men går relativt ok på tomgång. Med växeln i är den trög och svarar dåligt på gaspådrag. Den går orent och det höra att inte alla cylindrar tänder. Det blir en stor pöl med olja/oförbränt bränsle runt båten.

 

Jag har haft ur stiften och efter en stunds körning av motorn så konserveringen börjat gå ur förblir det nedersta stiftet på babordssidan blött medan de andra torkat upp.

 

Jag har en ny spole som köptes förra året när den började gå dåligt. Gnista fanns då på cylindern enligt tändlampa och felet kvarstod när spolen byttes mot en annan på samma rad. Symtomen var då att stiftet blev svart efter några få minuter på lågvarv. Den tappade även en cylinder sporadiskt på högvarv.

 

Jag funderar på att byta spole då jag redan har den hemma, men är väl inte så optimistisk i nuläget.

 

Jag misstänkte att den inte fick bensin till den cylindern då stiftet blev svart, därav förgasarrengöringen för att utesluta detta. Tänker tändning i nuläget då komp+ bränsle finns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driver cylindern som inte lever nån av bränslepumparna...? Isf har du en möjlig felkälla där. Kan även va värt att verifiera funktionen på puddlingsystemet. Vitsen med detta är att transportera spolluft från de områden av vevhuset med låg gashastighet till ställen med hög gashastighet via ett antal slangar, anslutningar och backventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur påverkar bränslepumpen cylindern och hur kontrollerar jag den? Aldrig tänkt tanken, så detta låter intressant! Tror den cylindern driver den nedre pumpen.

 

Hur kontrollerar jag puddlingsystemet? Låter som något jag behöver lära mig mer om:)

 

Jag tänker lätt gnista, bränsle och kompression när jag felsöker. Detta visar att jag får utvidga den tankebanan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumparna drivs av spoluftpulsationerna i vevhuset. Ett sprucket bränslepumpsmembran fetar ner den drivande burken.

 

Slangar o anslutningar ska va hela, inga stopp och backventilerna ska funka. Lätt kollat så kan man avskriva det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så lossa bultarna till locket på pumphuset och skärskåda membranet efter sprickor.

Det brukar inte krävas så mycket för att membran skall kunna påverka(tänker på insugsmembran på BMW:)

 

Skall till båten imorgon och hoppas komma vidare med detta problem:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranet i pumpen såg fint ut och det var torrt och fint bakom...

 

Har inte heller sett några dåliga slangar när jag kikat runt :(

 

Tar färskt kompprov och kollar än en gång gnista med lampa och motorn igång.

 

Om dessa prov är ok, börjar jag sakna idéer hur jag ska gå vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket svårt att se mikroskopiska hål och sprickor i membarnet men märks gör det garanterat. Bränslepumpsmembran är att betrakta som slitdel. Om du inte vill kosta på dej nya så skifta pumparna, om det går, osäker på om de är individer på din motor.


 


Likadant med puddlingssytemet, det räcker inte med att titta. Du måste verifiera slangarnas skick, att de är täta utåt men inte stopp inuti, samma med backventilerna, du måste verifiera att de funkar.


 


Men självklart är det bra att verifiera att du har gnista och att motorn är OK mekaniskt. Det ena utesluter inte det andra men med systematisk felsökning hittar man i regel alltid felet förr eller senare..


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, nu är pumpens båda membran och packningar nya. Dessutom byttes anslutningen till bränsleslangen till motorn, då den börjat läcka något.

 

Tyvärr ingen skillnad:(

 

Tändning kollad med lampa och kompression kollad på aktuell cylinder 8,2kgm.

 

Motorn ryker MYCKET vid start och går inte på alla cylindrar.

 

Efter ett tag om man låter den gå på lite högre varv slutar den ryka. Tyckte nästan att den gick på alla en stund. Tog en sväng och den var trött och lät som att den saknade minst en burk.

 

Stiftet är blött och luktar något bensin.

 

Jag har inte hittat än vilka komponenter som ingår i puddlingsystemet och hur jag lättast kollar dessa.

 

Packningen till avgasmanteln är väl kanske det som verkar troligast om puddlingsystemet är ok?

 

Känns lite tråkigt att inte komma någon vart efter jag lagt ner så mycket energi på detta...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...