Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
simonnini

Båtmotor Yamaha 40hkr. årsmod 1989? går dåligt.

Rekommendera Poster

Skepp o Hoj alla båtglada människor. Har köpt mej en båt nu inför sommaren, på båten sitter det en Yamaha 40hkr motor av årmodell 1989?? inte säker på årsmod. 

När jag fick hem motorn så startade den inte. började med att felsöka, tändstift, gnista osv. märkte då att motorn inte fick fram någon bensin. plockade av alla 3 förgasare och rengjorde dessa.
(rätt mycket skit i bensinens anslutning på samtliga) därefter startade motorn direkt. 

Motorn går dock väldigt ojämnt. låter som att den får "avgaspuffar" och misständer ibland.

Har testat följande,

*tittat gnistan på alla stift.

*bytt stift till nya

*gjort ett kompressions test 

*rengjort förgasarna

Mina frågor. 
Motorn har inget luftfilter, är detta jätteviktigt?

Har någon tips om vad det kan vara för fel?

Hur kollar jag upp årsmodellen?

Är ny på forumet så är det något fel på mitt inlägg så får ni gärna hojta till:D 

Tacksam för svar

SkeppOHoj  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevliga motorer! Hela utrymmet under kåpan kan väl ses som ett luftfilter, så något fysiskt finmaskigt filter behövs inte.  Det kan vara så enkelt att du under din regörinssession varit på och skruvat på blandarskurvarna som då ställts bortom sitt rekommenderade spann.

Annars fullständig synkroniseringen och då blir det till att söka eller vänta och hoppas att användare Jarb eller motsvarande kunnig trillar in i tråden. Gällande balndarskruvarna så har jag hållit mig kring 1,5 varv ut från maximalt inskruvade (+/- 0,5 varv) nu tills du får exakta svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får tacka så hemst för hjälpen! blir ut och pilla på skruvarna imorgon! 

hittade dock ett litet hål i båten under.... båten har 2 golv och massa "flyt grejs" imellan. ska försöka täta hålet så bra det går!

bomba gärna in mer förslag !

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, beroende på hur noga du var med rengöringen så kan det ju sitta gammalt klegg kvar i de kretsar som är inblandade vid lågfart ändå. Jag har ännu inte behövt det, men proffsen kör ju med ultraljudstvätt när de rengör sina förgasare. Själv har jag klarat mig med tryckluft och bromsrengöring, men då tappar jag också ur koppen varje upptagning för att slippa 95-sörjan som i värsta fall spacklar igen kanaler och munstycken.

Fy f*n för flytskum. Har ägnat många timmar åt att avlägsna den varan ur en gammal HT-båt förra sommaren. Var hålet uppifrån? Täta snabbt, sjösätt och njut; flytskumsoperationer sköts bäst i vinterdvalan. Vad är det för båt du har köpt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, beroende på hur noga du var med rengöringen så kan det ju sitta gammalt klegg kvar i de kretsar som är inblandade vid lågfart ändå. Jag har ännu inte behövt det, men proffsen kör ju med ultraljudstvätt när de rengör sina förgasare. Själv har jag klarat mig med tryckluft och bromsrengöring, men då tappar jag också ur koppen varje upptagning för att slippa 95-sörjan som i värsta fall spacklar igen kanaler och munstycken.

Fy f*n för flytskum. Har ägnat många timmar åt att avlägsna den varan ur en gammal HT-båt förra sommaren. Var hålet uppifrån? Täta snabbt, sjösätt och njut; flytskumsoperationer sköts bäst i vinterdvalan. Vad är det för båt du har köpt?

då får jag väll passa på att fråga hur man tätar detta hål på bästa sätt?:) skära upp ett hål i första golvet och gräva flytskum? sedan? båten jag har köpt är av okänd modell, men en fin liten "sportbåt" som duger gott och väl för mej och mina vänner i sommar! bad, fiske, skidor. om jag får ihop motorn DVS!:)

post-104629-0-30730400-1398199777_thumb.jpg

post-104629-0-79384600-1398199777_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när jag ändå är i farten kan jag väll passa på att fråga vilka som är blandskruvarna. endå skruvarna jag hittar på förgasarna är skruvar med fjädrar på? antar att detta är för att reglera tomgången? dessa är långt utstruvade. vilka är blandskruvarna?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktig undomsräzer - ser ut att bli en rolig sommar för er! Skära upp, slita ur, regla upp och sätta igen med en lucka är vad jag gjorde. Men så till vida hålet bara är i durken och inte i skrovet skulle jag sätta igen med vad som helst som du har hemma och göra resten i höst. Rör det sig om mycket blött skum kan det förstås vara som att ha två man extra ombord, då finns det ju risk att man vill tidigarelägga arbetet. 

Nu var det länge sedan jag var inne i min 3-cylindriga 50 hästare, men 30 hästaren var jag inne i för inte alltför länge sedan. Där har jag "blandarskruven" på SB-sidan av motorn i form av en lite mässingsskruv med spår-huvud.

Inställningen ska göras under lätt belastning, alltså med växeln i, så tappa upp stora vattenkaret eller ännu hellre lägg dig vid bryggan. Vet du om du varit och pillat på några ställskruvar när du rengjort?

Om ovan nämnda och såklart grundlig rengöring inte ger något resultat så kan som sagt viss synkning av armar och spjäll behövas när det rör sig om flera förgasare som inte alltid hamnar på exakt samma plats när man plockat av dem, men så jäkla stora utslag har i alla fall inte jag haft av det - men jag kanske bara haft tur.

Du har inte varit på och pillat på tändningen va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasarna måste va helt rena, speciellt i lågfartskretsarna. Därefter bör du synka spjäll och tändning enligt instruktionerna i denna manual. Blandarskruvarna ska stå inom de toleranser som uppges i manualen, funkar inte dessa så är det fel nånstans. Väldigt vanligt att folk skruvar på dessa för att försöka bota symptomen på ett fel som har en helt annan orsak än feljusterade blandarskruvar.

http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1984-1996yamaha.html#/0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att förra ägarna pillat på förgasarna väldigt mycket då det är min bror och hans vän som ägt båten. hålet är tyvärr i skrovet:( bild kommer i eftermiddag!

Tackar jarb för länken. ska titta upp detta så fort jag kommer hem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förgasarna måste va helt rena, speciellt i lågfartskretsarna. Därefter bör du synka spjäll och tändning enligt instruktionerna i denna manual. Blandarskruvarna ska stå inom de toleranser som uppges i manualen, funkar inte dessa så är det fel nånstans. Väldigt vanligt att folk skruvar på dessa för att försöka bota symptomen på ett fel som har en helt annan orsak än feljusterade blandarskruvar.

http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1984-1996yamaha.html#/0

antar att lågfartsmunstyckerna är den som är lite insänkt. lite mindre en det vanliga munstycket. över denna sitter det en "gummiplugg" vilket jag tycker är märkligt. alltså är det blockerat kan man säga. ska det vara så?  :o tacksam för så snabba svar som möjligt. ska nämnligen ut och pilla med motorn lite nu :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är munstyckena för emulsionsluften som sitter under gummilocken på toppen av förgasarna. Bränslemunstyckena sitter i botten innanför flottörhusen. Försök förstå hur förgasaren funkar och hur kretsarna löper så blir det lättare att begripa vilka områden som påverkar vilket register. Annars funkar principen soperent överallt bra oxå :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O är det bränslepilot-munstycket du menar så drar det soppa via huvudmumstycket o man kan nog få intrycket att det är täckt. Men nu är det inte bara munstyckena som påverkar utan hela kretsarna måste funka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O är det bränslepilot-munstycket du menar så drar det soppa via huvudmumstycket o man kan nog få intrycket att det är täckt. Men nu är det inte bara munstyckena som påverkar utan hela kretsarna måste funka..

jo det förstår jag. har rengjort alla kretsar med tryckluft. hade precis nere förgasarna för att testa starta utan "gummipluggarna" då blev den självklart stendöd vilket jag med trodde. satt tillbaka gummipluggarna och startade, helt plötsligt verkar motorn gå! sak försöka få tag i ett 200 liters fat och fylla med vatten istället för en spolmuff. det låter för mycket för att höra i nuläget!

tack så mycket för grym respons! ni har varit till stor hjälp! har kvar tråden uppe lite om jag stöter på mer problem!:D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fått den att gå :) Ta dej nu tiden att synka spjäll och tändning enligt manualen och är den separatsmort ska även oljepumpen synkas. Sen har du säkert en motor som går som en dröm ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fått den att gå :) Ta dej nu tiden att synka spjäll och tändning enligt manualen och är den separatsmort ska även oljepumpen synkas. Sen har du säkert en motor som går som en dröm ;)

idag stoppade jag ner motorn i soptunnan fylld med vatten. startade upp och går fortfarande ojämnt. missar en del känns det som. efter avstägning konstaterade vi en del ?olja? i vattnet. 

bör ju inte vara fel i cyllinder/kolv väg då den har samma komp på alla. vad kan det vara? vet ej hur jag hittar blandskruven. förstår inte heller denna 600 sidor tjocka manual :( 

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det du inte förstår..? Alla 600 sidorna gäller ju inte din motor, manualen täcker alla Yamaha tillverkade mellan 84 och 96, vilket är vanligt för piratmanualer. Man får bläddra lite framotebax men all info du behöver finns där.. Läs inledningarna på kapitel 2 och 3, när du kommer till de motorspecifika delarna hoppar du till du kommer till din motor. Specifikationerna står sist i kapitlen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som om stefatätningarna (3 st + en oring) på utgående axel är slut. Typfel på dessa. 200 spänn i material, några tusen i arbete. OM man kört länge med felet brukar kolvringarna vara körda och då blir det dyrare. Fixade min -87a själv och den går som en dans idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som om stefatätningarna (3 st + en oring) på utgående axel är slut. Typfel på dessa. 200 spänn i material, några tusen i arbete. OM man kört länge med felet brukar kolvringarna vara körda och då blir det dyrare. Fixade min -87a själv och den går som en dans idag.

ingenting man klarar byta hemma om man är lite händig?:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev en bit upp, först om motorn inte går med de justeringar den ska ha är det meningsfullt att fortsätta felsökningen. Det stämmer att Yammas mindre treor ibland kan drabbas av detta fel men dina sympton pekar även på andra saker än just att du förlorar vevhuskompression via dessa tätningar. Men först bör du se om motorn går när den är rätt inställd. Jag säger inte att det inte är fel på tätningarna men man bör börja med de billiga/enkla sakerna för att sen fortsätta felsökningen mot mer avancerade grejer. Det brukar bli billigast och enklast i längden :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev en bit upp, först om motorn inte går med de justeringar den ska ha är det meningsfullt att fortsätta felsökningen. Det stämmer att Yammas mindre treor ibland kan drabbas av detta fel men dina sympton pekar även på andra saker än just att du förlorar vevhuskompression via dessa tätningar. Men först bör du se om motorn går när den är rätt inställd. Jag säger inte att det inte är fel på tätningarna men man bör börja med de billiga/enkla sakerna för att sen fortsätta felsökningen mot mer avancerade grejer. Det brukar bli billigast och enklast i längden :)

förstår vad du menar. vill dock tillägga att jag efter ett par försök inte förstår mej på manualen som ska vara så simpel. hittar inte heller blandskruvarna så jag kan testa mej fram. ska ta bilder på förgasarna imorgon och bifoga, hoppas ni ser blandskruvarna!:)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jarb skriver är väldigt sant. Helst om förgasarna .

Om du inte lyckas ställa in munstyckerna och förgasarna är helt oki, så kommer du ingen stans. Går det inte ändån så är det fler fel . Olja i vattnet blir det när du kör i tunna. Men det ska ju inte bli massor o vitt. Du ser väl om det läckt ut nere på motorn när den hänger torrt , eller om det fattas olja. Tvåtaktare ger olja i tunnan.

Har du nån tändningslampa? . Har du kollat tändningen?. Kör i gång vispen o häng tändlampan på varje tändkabel. Kolla på lampan och se så den blinkar oavbrutet på alla cyl. Annars så har du fel på tändningen. Kolla stift o tändkablar också.

Fortsätter det jäklas, sitter det reeds, kolla dem....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastkåpan mellan block och nedre del ska bort, då synliggörs 10-12 bultar. Skruva bort dessa, men var försiktig för de kan gå av (mina höll). Koppla loss jordningen och växelaxeln. Skruva loss nedre delen av motorkåpan (4 skruvar inne i kåpan). Slå in en kniv mellan motorblock och nedre del om motorn inte lossnar av sig själv. När motorn är fri ser du var axeln går in i motorn, en enda skruv fixerar skålen som ska dras ut. Inne i skålen finns två tätningar, den tredje finns på motorn. Byt samtliga och tätningen mellan motor och växel. Skruva tillbaka. Enkelt! :)

Bör nämnas att svärfar har verkstad och arbetet gjordes där. Och att en polare mekar med Yamaha utombordare till vardags.

Men det är klart, har förra ägaren mixtrat med förgasarnas inställningar så kan felet vara där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ju enligt skissen ha luftburk sittandes på förgasarna. Har du inte den?. Sen en sak till kolla ventilationen mellan vevhus o intag, slang vanligtvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den bra på tomgång men dåligt under belastning? Det gjorde min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojsan. otroligt mycket hjälp har jag fått av er idag. har skruvat in skruvarna max och testat skruva ut. gick bättre. blir att lägga i båten i havet och pilla med inställningarna där i istället. 

Otroligt bra respons på detta forum får jag säga, Har kommit långt med motorn, hoppas att man får den att gå 100% rent utan att lägga multum på den. 

Anders- funkar det kolla med typ en sådan här ang gnistan?
http://www.tradera.com/item/302442/202832357/wurth-elmo-minitester-voltmatare

Hoppas ni märker att jag är en extrem nybörjare på båtmotorer. Detta är min första båt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du ska ju enligt skissen ha luftburk sittandes på förgasarna. Har du inte den?. Sen en sak till kolla ventilationen mellan vevhus o intag, slang vanligtvis.

Nu tänkte du nog lite galet :P  Detta är en tvåtaktare och nån vevhusventilation finns naturligtvis inte. Slangarna på insuget innanför förgasarna kommer från oljepumpen. Slangarna på blocket är det sk "puddling systemet" som transporterar spolluft från platser i vevhuset med låg gashastighet till platser med högre gashastighet vid framför allt låglast. I min värld felsöker man t ex detta system långt innan det är läge att splitta rigg och powerhead..

Att kolla dels att du har gnista på alla burkar och dels att den kommer när den ska (manualen återigen  ;) ) känns ganska angeläget. Instrumentet du behöver är en tändinställningslampa, t ex en sån på länken. Förvånar mej att du inte redan har tillgång till en sån då du ju har tillgång till komptestare. Har man komptestare brukar man ha kommit rätt långt i sitt verktygssamlande  :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

Om du vill lära dej mer om utombordsmotorer och din motor i synnerhet så är det ganska mycket lättare att läsa manualen i tryckt form. I början på varje kapitel går man igenom hur varje system funkar för att sen ta sej vidare till de typspecifika detaljerna (Du har Yamahas 3 cylindriga 698 kubikare) för att i varje kapitel avsluta med specifikationerna på varje enskild modell (I ditt fall 3 cylindrig 698 kubikare på 40 hk med modellår 1989). All lyckad felsökning förutsätter systemförståelse, man kan lyckas med en chansning ibland men i längden är det bara systematisk felsökning som funkar..

http://www.bokus.com/bok/9780893300647/yamaha-outboards-1984-96-repair-manual/

Redigerad av jarb
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte du nog lite galet :P  Detta är en tvåtaktare och nån vevhusventilation finns naturligtvis inte. Slangarna på insuget innanför förgasarna kommer från oljepumpen. Slangarna på blocket är det sk "puddling systemet" som transporterar spolluft från platser i vevhuset med låg gashastighet till platser med högre gashastighet vid framför allt låglast. I min värld felsöker man t ex detta system långt innan det är läge att splitta rigg och powerhead..

Att kolla dels att du har gnista på alla burkar och dels att den kommer när den ska (manualen återigen  ;) ) känns ganska angeläget. Instrumentet du behöver är en tändinställningslampa, t ex en sån på länken. Förvånar mej att du inte redan har tillgång till en sån då du ju har tillgång till komptestare. Har man komptestare brukar man ha kommit rätt långt i sitt verktygssamlande  :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

Om du vill lära dej mer om utombordsmotorer och din motor i synnerhet så är det ganska mycket lättare att läsa manualen i tryckt form. I början på varje kapitel går man igenom hur varje system funkar för att sen ta sej vidare till de typspecifika detaljerna (Du har Yamahas 3 cylindriga 698 kubikare) för att i varje kapitel avsluta med specifikationerna på varje enskild modell (I ditt fall 3 cylindrig 698 kubikare på 40 hk med modellår 1989). All lyckad felsökning förutsätter systemförståelse, man kan lyckas med en chansning ibland men i längden är det bara systematisk felsökning som funkar..

http://www.bokus.com/bok/9780893300647/yamaha-outboards-1984-96-repair-manual/

Idag har båten varit i vattnet och provkörd! först bör jag väll säga att motorn är bra för liten för båten! planar knappt. motorn gick dåligt när den kom i. under tiden vi körde och pillade lite märkte vi att det knappt vart bensin i soppaslangen. kompisen pumpade på slangen medans jag gasade och då gick den fint! hur fungerar detta? ska motorn suga upp bensin för egen maskin? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...