Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

simonnini

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om simonnini

  • Placering
    Kadett
  1. simonnini

    Crusader 350

    Hej. Har tankar på att köpa mej en båt med dubbla Crusader 350 motorer. är detta skitmotorer eller helt ok motorer? vill veta om någon har haft såna här eller har någon erfarenhet av vad dom dricker! Inga spekulationer. Tack på förhand! Simon
  2. jo vi plockade ur impellern. har dock en fråga. finns 2 stycken impellrar. 4 stycken anslutningar. förstår inte vad som ska in och ut vart? antar att en av dom är vatten in? sen är det tre kvar? EDIT. Hittade vart allt skulle! satans smart med länspump! Helt riktigt så är det länspump i den ena impellern, finns en överledning från kylimpellern som håller länsimpellern våt och kyld. Kalle javisst, himla smidigt! nästa fråga. det rinner olja ur axeln som går ut från backslaget när motorn är igång. vad kan det vara för fel? sitter det någon packbox eller något där som kan vara trasig? Mvh
  3. jo vi plockade ur impellern. har dock en fråga. finns 2 stycken impellrar. 4 stycken anslutningar. förstår inte vad som ska in och ut vart? antar att en av dom är vatten in? sen är det tre kvar? EDIT. Hittade vart allt skulle! satans smart med länspump!
  4. Jo precis. varit berädd på det värsta. vi köpte båten utan att titta över motorn. alltså en ren chansning. fick även en komplett ad21 till i delar! kan vara denna som suttit i innan! Motorn startade klockrent efter lite diesel och går som en klocka! inga fel! har beställt hem lite filter till den och ska ta ut tanken i dagarna så att allt är rent och snyggt när man monterar i båt! Motorn som ska vara helt "renoverad". fanns dock inga papper på detta! men har titta över hela motorn och det mesta verkar vara nytt och bytt på den! Är det någon här som är intresserad av att köpa delar till AD21, Backslag osv så hör av er! Skepppohoy!
  5. Skeppohoy. Har idag varit iväg och tittat på en Albin 25 som vi tänkte hämta hem i helgen. båtens motor (AD21) ligger vid sidan av och jag undrar om man kan koppla lite sladdar och starta den på pall eller något när man kommer hem! någon som vet hur detta går till? Beskriv gärna så utförligt som möjligt! Mvh Simooon!
  6. HejHej. blir inte riktigt tokig på detta med plastning! har fått sprickor i underkant på "V"et och undrar om detta går att laga eller om båten blir skrot! Dum som jag var så sågade jag upp i golvet och tog bort flytskum. detta antar jag har en funktion som skall hålla "press" på undre golvet? när vi var ute och körde med båten så såg vi att hela undre golvet svajade kraftigt. plasten verkar mjuk? kan det vara så att plasten "svajade" för att jag hade tagit bort flytskummet. har ni tips på hur jag kan stabilisera upp denna? ska man använda epoxy och glasfiberväv? Tacksam för snabba svar! Mvh Simon
  7. Någon kanske har en aning om vad båten är för modell. står selco bak. men mer? Ingen som vill byta mot fungerande båt av något slag? Mvh
  8. Ojsan! helt glömt av att svara! Har haft i båten 2 gånger i vattnet och den går bra på höga varv! går dock inte alls bra på låga och hugger till ibland och dör! när den väl kommer upp i varv verkar den gå! min bror säger att det är fel på cdi boxen! kan det vara det om den går bra på höga o dåligt på låga?
  9. Nu tänkte du nog lite galet Detta är en tvåtaktare och nån vevhusventilation finns naturligtvis inte. Slangarna på insuget innanför förgasarna kommer från oljepumpen. Slangarna på blocket är det sk "puddling systemet" som transporterar spolluft från platser i vevhuset med låg gashastighet till platser med högre gashastighet vid framför allt låglast. I min värld felsöker man t ex detta system långt innan det är läge att splitta rigg och powerhead.. Att kolla dels att du har gnista på alla burkar och dels att den kommer när den ska (manualen återigen ) känns ganska angeläget. Instrumentet du behöver är en tändinställningslampa, t ex en sån på länken. Förvånar mej att du inte redan har tillgång till en sån då du ju har tillgång till komptestare. Har man komptestare brukar man ha kommit rätt långt i sitt verktygssamlande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/ Om du vill lära dej mer om utombordsmotorer och din motor i synnerhet så är det ganska mycket lättare att läsa manualen i tryckt form. I början på varje kapitel går man igenom hur varje system funkar för att sen ta sej vidare till de typspecifika detaljerna (Du har Yamahas 3 cylindriga 698 kubikare) för att i varje kapitel avsluta med specifikationerna på varje enskild modell (I ditt fall 3 cylindrig 698 kubikare på 40 hk med modellår 1989). All lyckad felsökning förutsätter systemförståelse, man kan lyckas med en chansning ibland men i längden är det bara systematisk felsökning som funkar.. http://www.bokus.com/bok/9780893300647/yamaha-outboards-1984-96-repair-manual/ Idag har båten varit i vattnet och provkörd! först bör jag väll säga att motorn är bra för liten för båten! planar knappt. motorn gick dåligt när den kom i. under tiden vi körde och pillade lite märkte vi att det knappt vart bensin i soppaslangen. kompisen pumpade på slangen medans jag gasade och då gick den fint! hur fungerar detta? ska motorn suga upp bensin för egen maskin? får dock tillägga att den gick sämre vid låga varv! låter som att den "skär" till ibland.
  10. Nu tänkte du nog lite galet Detta är en tvåtaktare och nån vevhusventilation finns naturligtvis inte. Slangarna på insuget innanför förgasarna kommer från oljepumpen. Slangarna på blocket är det sk "puddling systemet" som transporterar spolluft från platser i vevhuset med låg gashastighet till platser med högre gashastighet vid framför allt låglast. I min värld felsöker man t ex detta system långt innan det är läge att splitta rigg och powerhead.. Att kolla dels att du har gnista på alla burkar och dels att den kommer när den ska (manualen återigen ) känns ganska angeläget. Instrumentet du behöver är en tändinställningslampa, t ex en sån på länken. Förvånar mej att du inte redan har tillgång till en sån då du ju har tillgång till komptestare. Har man komptestare brukar man ha kommit rätt långt i sitt verktygssamlande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/ Om du vill lära dej mer om utombordsmotorer och din motor i synnerhet så är det ganska mycket lättare att läsa manualen i tryckt form. I början på varje kapitel går man igenom hur varje system funkar för att sen ta sej vidare till de typspecifika detaljerna (Du har Yamahas 3 cylindriga 698 kubikare) för att i varje kapitel avsluta med specifikationerna på varje enskild modell (I ditt fall 3 cylindrig 698 kubikare på 40 hk med modellår 1989). All lyckad felsökning förutsätter systemförståelse, man kan lyckas med en chansning ibland men i längden är det bara systematisk felsökning som funkar.. http://www.bokus.com/bok/9780893300647/yamaha-outboards-1984-96-repair-manual/ Idag har båten varit i vattnet och provkörd! först bör jag väll säga att motorn är bra för liten för båten! planar knappt. motorn gick dåligt när den kom i. under tiden vi körde och pillade lite märkte vi att det knappt vart bensin i soppaslangen. kompisen pumpade på slangen medans jag gasade och då gick den fint! hur fungerar detta? ska motorn suga upp bensin för egen maskin?
  11. ojsan. otroligt mycket hjälp har jag fått av er idag. har skruvat in skruvarna max och testat skruva ut. gick bättre. blir att lägga i båten i havet och pilla med inställningarna där i istället. Otroligt bra respons på detta forum får jag säga, Har kommit långt med motorn, hoppas att man får den att gå 100% rent utan att lägga multum på den. Anders- funkar det kolla med typ en sådan här ang gnistan? http://www.tradera.com/item/302442/202832357/wurth-elmo-minitester-voltmatare Hoppas ni märker att jag är en extrem nybörjare på båtmotorer. Detta är min första båt:)
  12. förstår vad du menar. vill dock tillägga att jag efter ett par försök inte förstår mej på manualen som ska vara så simpel. hittar inte heller blandskruvarna så jag kan testa mej fram. ska ta bilder på förgasarna imorgon och bifoga, hoppas ni ser blandskruvarna! Mvh
  13. idag stoppade jag ner motorn i soptunnan fylld med vatten. startade upp och går fortfarande ojämnt. missar en del känns det som. efter avstägning konstaterade vi en del ?olja? i vattnet. bör ju inte vara fel i cyllinder/kolv väg då den har samma komp på alla. vad kan det vara? vet ej hur jag hittar blandskruven. förstår inte heller denna 600 sidor tjocka manual mvh
×
×
  • Skapa nytt...