Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Snipa_mannen

Demontering av vattenpump på en Albin O21

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag ska byta tätning och packning i vattenpumpen till min Albin O21. Detta pga att det börjat droppa ur "skvallerhålet" under pumpsockeln. Jag har dock letat överallt efter en beskrivning på hur man demonterar vattenpumpen, såväl chat-sidor som denna som samtliga manualer och handböcker som finns på Albin motorers hemsida. Det är förmodligen ganska enkelt, men jag kommer inte på hur man monterar loss pumpaxeln för att komma åt tätningarna. Förmodligen har någon av er här gjort detta och jag skulle ytterst tacksam för en kortare handledning.

 

/Marcus

Redigerad av Snipa_mannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Förmodar att du har en original kuggpump enligt bilden nedan och inte impellervarianten.
Det är ju gummitätningen 10 du behöver byta och för det behöver du ta loss pumpen från motorn. Segersäkringen 11 kan sen tas loss med en näbbtång (efter att brytpinnen 15 och vattenavkastar-ringen 12 tagits bort). Öppna locket 8 och drag ut 3, 4 och 5 i ett sammanhållet paket.
Nu är det lätt som en plätt att byta tätningen.
post-86835-0-09229200-1397850906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Litet tveksam instruktion. Du kan naturligvis inte dra ut segersäkringen genom skvallerlålet. Du börjar med att ta bort locket och ta ut det lösa kugghjulet. Sen lägger du pumpen på ett skruvstäd så mycket öppnat att kugghjulet går imellan käftarna. Med hjälp av en skruvmejsen knackar du ut axeln med kugghjulet och tar bort vattenavkastaren, sen kommer du åt låsring och tätning. Vid återmonteringen slår du tillbaka avkastarringen på plats med hjälp av en lämplig hylsa.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är naturligtvis precis som Ingemar skriver, jag mindes fel.
Segersäkringen sitter alltså inte i axelspåret utan i ett spår i pumphuset, därför kan och måste axeln knackas ut först för att ge plats så segersäkringen kan lossas. Vattenavkastaren sitter bara halvhårt på axeln och glider av när man knackar.

Bra med forum, alltid nån som håller koll. Glad påsk! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klart! Tack för hjälpen. Dokumenterade jobbet, tänkte att det kunna vara till hjälp för någon annan i samma situation. Det som beskrivs är:

1. Demontering av pumpaxeln.

2. Bild på Vattenavkastare och pumpaxeln

3. Urtagning av segersäkring med näbbtång

4. Urtagning av gummipackning, knackade lite lätt utifrån kugghjulshuset med skruvmejsel. Tryckte därefter in en ny gummipackning.

5. Tillbakasättning av segersäkring. Tryckte därefter igenom axeln.

6. Knackade på vattenavkastare med hjälp av ledhylsnyckel.

 

Bytte även packningarna på in- och utgång för kylvattnet på pumphuset, packning på pumphuslocket (det som ingår i repsats vattenpump, http://www.albinmotorerwebshop.se/repsats-vattenpump-011-021-al-23/500-0), samt körde igenom nytt fett innan återmontering. Observera att packningen mellan vattenpumpen och motorblocket inte ingår i satsen, men den behöver förmodligen också bytas efter att man monterat av vattenpumpen.

 

Håll till godo...post-104610-0-90631700-1398027592_thumb.jpgpost-104610-0-13415400-1398027630_thumb.jpgpost-104610-0-86469100-1398027677_thumb.jpgpost-104610-0-53736100-1398027713_thumb.jpgpost-104610-0-54245600-1398027767_thumb.jpgpost-104610-0-37110200-1398027810_thumb.jpg

Redigerad av Snipa_mannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättelse: det ska inte finnas någon packning mellan pumpen och motorblocket, även om jag råkade ha det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyfter denna gamla men informativa tråd...
Bra påpekande, ingen packning mellan pumpen och motorn!
[Den lilla grunda urfräsningen "neråt" i montage-ytan mot motorn enligt fotona (skvallerhålet) får alltså inte blockeras. (Läckvatten från vattenavkastarringen måste fritt få rinna ut, dels för att indikera/skvallra läckaget men framför allt för att vatten inte skall kunna tränga in och förorena motoroljan.)]

Hittade en arbetsbeskrivning på AlbinMotors webshop som jag citerar nedan.
[Tydligen bör man se till att samma kuggar möts, rimligen av slitageskäl? Se punkt 5 och 12.]    

Demonterings-anvisning vattenpump Albin O11-O21, AL23.
1; lossa anslutningar.
2; lossa bultar 2st som håller pumpen.
3; tag bort pumpen genom att knacka på den lite lätt, lyft ut den ett par millimeter sen är den loss.
4; lossa skruvar på locket 6st, tag bort locket.
5; tag skruvmejseln och drag ett streck över dreven, så de kommer rätt vid monteringen. ( VIKTIGT )
6; lägg pumpen med dreven ner på 2 klossar som stöd så att du kan knacka ut AXELN MED DREVET som driver pumpen, använd en skruvmejsel och hammare då det är lite motstånd av vattenavkastarringen. ( KNACKA INTE LOSS DRIVAXELN, DEN ÄR INTE DELBAR )
7; pilla ut vattenavkastarringen.
8; här under sitter resterna av en rostig låsring och en förbrukad tätningsring, jag brukar ta en spetsig skruvmejsel och knacka sönder låsringen och sedan knacka ner den i ytterkanten av tätningsringen för att sedan bända den lite mot centrum, då släpper spänningen i den, sen är det bara att rensa rent runt låsringen. Töm hela pumpen på gammalt fett och tag bort gamla packningsrester. (tag av fetthatten fyll med fett, skruva ner tills du ser att det kommer fram nytt fett någonstans, håll för där och fortsätt tills pumpen är fylld.)
Monteringsanvisning
9; lägg lite fett på tätningsringen och montera den med rostfria fjädern mot kugghjulssidan.
10; sätt dit den rostfria låsringen.
11; för in drivaxeln försiktigt så inte tätningen skadas, (vrid lite lätt)
12; montera det lösa drevet, se till att ritsen kommer rätt.
13; fortsätt med fettfyllningen, tills det kommer ut ur drivaxelns topp.
14; lägg på packningen och locket sätt dit de 6 skruvarna (drag till)
15; testa pumpen genom att dra den runt, (skruvmejsel)
16; montera vattenavkastarringen (skålen mot motorn) knackas ner till strax under urfräsningen för drivpinnen (mässing)
17; montera drivpinnen på kamaxeln knackas in (motorsidan)
18; håll pumpen mot kamaxeln och vrid långsamt på svänghjulet så faller pumpen på plats, montera bulta 2 st sätt tillbaka röranslutningarna (glöm inte fiberbrickorna).
Edit tillägg; länkens textade anvisning försvann visst? Märkligt, men bra då att jag redan citerat den. :-)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! precis vad jag behövde. Tack alla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...