Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
AndreasAn

Kiwiprop

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon som har en kiwiprop propeller monterad på ett s-drev?

Har köpt en men saknar en distansring/linavskärare som skall sitta på axeln mellan zinkringen och proppelerns nav. Är det någon som har koll på denna och vart man kan få tag på en?

Finisterra som säljer propellern refererar till den i sin monteringsinstruktion men jag hittar den inte någonstans. Företaget har upphört i Sverige och deras Norska representant verkar omöjlig att få tag på.

post-90200-0-35734900-1397645413_thumb.jpg

Redigerad av AndreasAn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kontakta företaget direkt med lite frågor jag hade och de har varit väldigt snabba med information och hjälp. Ha rinte köpt proppen ännu men företaget ska definitivt ha en eloge för bra kundmötande

http://www.kiwiprops.co.nz/cms/index.php/companycontacts

Mailade företaget och fick svar bara några timmar senare!

Mellan propellernav och anod skall det vara en 10mm:s distans som är standard på Yanmar-drevet (artkelnummer 196420-09250).

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul attt du fick snabb hjälp, då har dom fortfarande en kundservice med plus i kanten :)

Måste ju fråga om du är nöjd med proppen då den ligger i min "att köpa" lista om jag någonsin blir klar med båten  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul attt du fick snabb hjälp, då har dom fortfarande en kundservice med plus i kanten  :)

Måste ju fråga om du är nöjd med proppen då den ligger i min "att köpa" lista om jag någonsin blir klar med båten  :)

Har inte sjösatt ännu men jag återkommer med kommentarer!

Byter just nu både motor och propeller så det kanske blir svårt att urskilja vad som gör vad när man går ifrån 13 hk till 28  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul attt du fick snabb hjälp, då har dom fortfarande en kundservice med plus i kanten  :)

Har inte sjösatt ännu men jag återkommer med kommentarer!

Byter just nu både motor och propeller så det kanske blir svårt att urskilja vad som gör vad när man går ifrån 13 hk till 28  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv hittade jag en 20 hk motor så när du testat och har en recension att ge så är jag definitivt intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ska du använda propellern mer än för vanlig sommarsegling kan det vara bra att välja nåt annat. Åtminstone om man ska tro Björn på Lindisfarne (numera Moon). De bor i "problemen" och seglar år ut och år in. Ingen har så bra koll som Björn när det gäller båt och prylar.

De är i sjösättartagen efter två år på land med renovering av den "nya" båten. Finns mycket båtläsa på deras välgjorda internetsidor.

http://sailaround.info/resor/2011/loggar/logg110616.htm

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...