Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
moggep

Lödskarva eller klämskarva kabel i båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har förstått att det finns olika skolor om hur en kabel ska skarvas i marin miljö. Helst ska den ju såklart inte skarvas alls, men ibland är det ju oundvikligt.

 

En del hävdar att lödskarvning, med efterföljande krympslang är det som gäller. Fördelen med det borde ju vara att löder man korrekt så har man garanterat kontakt, och risken för ärg i själva skarven är liten. Nackdelen är att kabeln blir mindre felxibel vid skarven, och därmed mer känslig för vibrationer och dylikt. Hur påverkar flussmedlet i lodet kopparn bredvid lödningen, är det större risk för ärgning där?

 

Å andra sidan hävdar andra att klämskarvning med kabelskor, och efterföljande sprayning med något fuktdrivande innan krympslangen är det bästa sättet. Man bibehåller därmed den måntrådiga kabelns flexibilitet. Nackelen här är väl att man inte kan vara säker på att man får fullgod kontakt mellan kabel och hylsa. Men använder man rätt klämverktyg så är kanske det problemet minimalt?

Det finns ju även en typ av "krympkabelskor" med smältlim. Kan man strunta krympslangen om man använder den typen av kabelskor?

 

Vad anser experterna inom området? :)

 

PS.

sockerbitar eller att skarva med eltejp är två metoder som är diskvalificerade från denna diskussion. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda metoderna har ju som sagt sina fördelar. Rätt utförd vill jag ändå sätta en slant på den lödda skarven. Som elektriker med erfarenhet av att reparera icke-elektrikers (dyselektrikers?) elsystem är min erfarenhet ändå att lödskarvar kräver mer kunskap, erfarenhet och talang än klämskarvar.

 

En rätt utförd lödning kräver tillräckligt mycket värme för att undvika kallödning men inte så mycket att isoleringarna överhettas och blir skarpa. Samma gäller med krymplsangen, den skall värmas så att den tätar runt kabelns isolering men inte så mycket att isoleringen överhettas. Krympslangen skall vara av god robust kvalitet för att överbrygga övergången mellan den skarpa lödningen och den mjuka ledningen. Då undviker man att ledningen går av vid lödningens kant. Och så gäller det att komma ihåg att trä på krympslangen innan lödningen :-) Det finns också olika lödtenn för olika ändamål. Använder man tenn med "inbyggt" fluss är tekniken en annan än om man använder fluss på burk. Själv brukar jag lyckas bättre med burkfluss än fluss i tenntråden när det gäller att skarva kopparledningar. När jag löder på kretskort föredrar jag fluss i lödtråden. 

 

Så kontentan av detta är att om du inte är van vid lödning så kör med noggrant gjorda klämskarv med krympslang och klämda med en bra tång av minst halvproffskvalitet. De där kombitängerna gjorda av plåt skall kastas ut på djupt vatten och glömmas för all framtid. Alternativt föras till återvinningen utan att passera verktygsväskan.

 

Hur du än gör så avsluta med att bunta fast kablarna i snygga knippen eller fäst dem så de inte kommer åt att röra sig och vibrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, en riktigt utförd lödskarv är bra. Det funkade bra i stridsflygplan, rymdstationer mm. Kämskarven har fördelen att den är snabbare och lättare kontrollera dvs industriellt spar den pengar. Men då är det oisolerade skarvar, inte den plastklädda amatörmodellen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man pressskarva skall man ha en riktig presstång - med moment. Inte den skiten som följer med i billiga satser. 

 

Jag presskarvar alltid. Mest blir det ju flatstiftskontakter och kabelsko. Det finns ju skarvar och kabelsko som man kan värmekrympa. Nån stans läste jag ett tps om en skvätt dinitrol i skarvhylsan efter pressning.

 

Pågående projekt 

 

post-53310-0-94099500-1396936032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klämskarvar också, med momenttång. Men är det en skarv "mitt på" en kabel så byter jag oftast ut hela kabeln, om den inte går till något "oviktigt" som läslampan i förpiken.. Men i ändarna så använder jag klämkopplingar, har försökt sålla ut flatstiften och bytt dom till rundhylsor för att de inte ska kunna dras ut. Dessutom tycker jag att en hylsa som skruvas fast mot ett bleck borde ge bättre kontakt än ett som trycks fast.. Använder vaselinspray på alla kopplingar för att motverka ärgning eller förtennade kablar. Krympslang skulle nog inte skada, men då skulle jag bara använda förtennade kablar.

 

http://sytaiga.wordpress.com/tag/el/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klämskarvar också, med momenttång. Men är det en skarv "mitt på" en kabel så byter jag oftast ut hela kabeln, om den inte går till något "oviktigt" som läslampan i förpiken.. Men i ändarna så använder jag klämkopplingar, har försökt sålla ut flatstiften och bytt dom till rundhylsor för att de inte ska kunna dras ut. Dessutom tycker jag att en hylsa som skruvas fast mot ett bleck borde ge bättre kontakt än ett som trycks fast.. Använder vaselinspray på alla kopplingar för att motverka ärgning eller förtennade kablar. Krympslang skulle nog inte skada, men då skulle jag bara använda förtennade kablar.

 

http://sytaiga.wordpress.com/tag/el/

 

Tack alla för era svar. :)

 

Alltid kul att se hur andra gjort sina installationer. Jag har mitt "roliga" framför mej. Det är väl som i de flesta äldre båtar, ett riktigt skatbo. Har insett att en total omdragning av elen är det enda som gäller för att kunna få koll och ordning.

 

 

En till fråga, som inte har direkt med skarvning att göra, men väl med el i båt. Jag har läst att 220V kabel inte får dras närmare 12V kabel än ca 10 cm. Gäller detta enbart om de ska dras sida vid sida, eller är det samma regel som gäller om de bara ska korsa varandras vägar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bara monter en omkopplare för en fläkt och koppla in en cirkulationspump på en befintlig strömbrytare i strömbytarpanelen när jag av någon outgrundlig anledning fick för mig att göra om en del. Det var lite "ugrett" bakom elpanelerna. Är det en skata som har häckat där!? - jag är så dålig på fåglar.  :P

 

post-53310-0-72725800-1396960594_thumb.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/jag-skall-bara.html

 

Jag har kommit en bit till i min ombyggnad av elsystemet, men det tog stopp pga materialbrist. Beställde 100 m förtennat 2-leder 2,5 mm2 hos den lokala marihandlaren som i sin tur beställde hos Watski. Dessvärre var det restad och är så fortfarande över en månad efter beställningen. När jag frågade efter kabeln förra veckan hade den inte kommit och vi talade om att avbeställa hos Watski och ta bilen och köra det 30 milen fram och tillbaka till Björlanda kile, Göteborg och SeaSea´s affär där. De har kabel i ordentliga längder "på hyllan".

 

Enligt uppgift från Watski skall kabel komma i morgon - trot den som vill.  :wacko:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bara monter en omkopplare för en fläkt och koppla in en cirkulationspump på en befintlig strömbrytare i strömbytarpanelen när jag av någon outgrundlig anledning fick för mig att göra om en del. Det var lite "ugrett" bakom elpanelerna. Är det en skata som har häckat där!? - jag är så dålig på fåglar.  :P

 

attachicon.gifaDSC_0059.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/jag-skall-bara.html

 

Jag har kommit en bit till i min ombyggnad av elsystemet, men det tog stopp pga materialbrist. Beställde 100 m förtennat 2-leder 2,5 mm2 hos den lokala marihandlaren som i sin tur beställde hos Watski. Dessvärre var det restad och är så fortfarande över en månad efter beställningen. När jag frågade efter kabeln förra veckan hade den inte kommit och vi talade om att avbeställa hos Watski och ta bilen och köra det 30 milen fram och tillbaka till Björlanda kile, Göteborg och SeaSea´s affär där. De har kabel i ordentliga längder "på hyllan".

 

Enligt uppgift från Watski skall kabel komma i morgon - trot den som vill.  :wacko:

Hehe, din bild påminner väldigt mycket om hur det ser ut i min elcentral. Man skulle kunna tro att nån varit på återvinningen och roffat åt sej ett par nävar kabelskrot och knölat in bakom luckan.

 

Förtent kabel finns väl lite varstans. Har du kollat här? http://www.ctvservice.se/609-fortenta-minirullar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det där med 220V~ samt 12V= har att göra med sk överhörning / induktion. Vid audio eller andra känsliga signal kan 220V~ge brum samt påverka strömmen genom induktion. Vissa  apparater med svaga strömmar som bla finns på sjukhusen är så känsliga så man vill inte riskera ens en mobiltelefon där. Hemma har jag 220V~bredvid ljudkabeln från dator till extern ljudkort å det påverkas inte alls, men kabeln är skärmad förstås.

 

I fallet båt, möjligen en signaltråd fråne en kompass, SeaTalk el likn skulle kunna störas om 220V~ligger för nära, men jag tror inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där med 220V~ samt 12V= har att göra med sk överhörning / induktion. Vid audio eller andra känsliga signal kan 220V~ge brum samt påverka strömmen genom induktion. Vissa  apparater med svaga strömmar som bla finns på sjukhusen är så känsliga så man vill inte riskera ens en mobiltelefon där. Hemma har jag 220V~bredvid ljudkabeln från dator till extern ljudkort å det påverkas inte alls, men kabeln är skärmad förstås.

 

I fallet båt, möjligen en signaltråd fråne en kompass, SeaTalk el likn skulle kunna störas om 220V~ligger för nära, men jag tror inte det.

 

Om kablarna bara korsar varandra så blir ju kontaktytan ganska minimal. Det är ju inte som om man skulle vira 220V kabeln runt 12V kabeln. ;)

Redigerad av moggep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Enligt uppgift från Watski skall kabel komma i morgon - trot den som vill.  :wacko:

Hehe, din bild påminner väldigt mycket om hur det ser ut i min elcentral. Man skulle kunna tro att nån varit på återvinningen och roffat åt sej ett par nävar kabelskrot och knölat in bakom luckan.

 

Förtent kabel finns väl lite varstans. Har du kollat här? http://www.ctvservice.se/609-fortenta-minirullar

 

 

Tror inte norska Fjordvarvet varit på återvinningen och hämtat material. Sen har en tidigare ähgare byggt om strömbrytarpanelen och sen var jag där och reparerade fästena till säkringscentralen. Nu försvinner mycket till förmån för nya ledningar. De gamla 1,5mm2 oförtenta kopparledningarna var faktiskt väldigt fina. Ingen som hest antydan till "Svarta döden" men pressningarna av flatstiftskontakterna såg ut att vara gjorda med en polygrip. 

 

Skadade isoleringar och väldigt dålig kontakt. Topplanternan har aldrig gått att tända på sin strömbrytare så länge jag haft båten. Flatsiftskontakten var av inne i isoleringen som till synes höll ihop det hela. 

 

Jag löste problemet tillfälligt för ett antal år sen med en säkring direkt på batteriet - som står under mastfoten. Som seglare använder man ju topplanternan väldigt sällan.

 

Säkring i - lanterna till. Sen har jag iblan några dar senare sett att jag glömt att släcka topplaternan.  :mellow:

 

Nej det är inget problem att få tag på den kabeln jag vill ha. Problemet är att min lokala Marihandlare, som jag idag köper nästan allt genom, tydligen i första hand beställer från Watski. Hade de beställt från SeaSea, så hade de haft grejerna på ett par dar. 

 

Bor ju långt från all ära och redbarhet,  dvs dit alla skall på sommaren.

 

Nu har jag klippt häckar och rensat ogräs mm i min trädgård i snart tre veckor, i brist på båtjobb. Det är inte ofta trädgården får nån större uppmärksamhet. Fast det är väl knappast frågan om underhåll, utan snarare renovering av de olika ytorna.  :huh:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...