ChristerN 2 646 Postad 31 Mars , 2014 Tar upp en gammal populär fråga då jag läst "allt" som finns skrivet men ändå har frågor till de med goda erfarenheter. I den här tråden önskar jag information om erfarenheter av akterankare i framförallt Stockholms skärgård. Har haft ett flertal olika ankare och de som funkat bäst för mig har varit Bruce-kopior. I min nuvarande motorbåt (Saga 315, ca 4-5 ton) har jag ett 26-kilos Engbo-ankare till mitt Engbo-ankarspel och det ankaret är jag inte riktigt nöjd med. Nu funderar jag på vad jag ska ha istället. Var nästan på väg att köpa ett Delta-ankare då det fått bra betyg i tester och ofta omnämnts positivt, bla av nu hädangångne Gunnar på Eilean. Gunnar och de flesta andra med god erfarenhet som skrivit om sina erfarenheter ankrar mest på svaj. Såg också en video med en representant från Lewmar som menade att Delta-ankaret främst är avsett för svaj-ankring och att om man skulle ligga med akterankare fanns det andra, bättre ankare. Så vad är ett bra ankare för akterförtöjning enligt er erfarenhet i Stockholms skärgård? En kompletterande fråga: Ska man satsa på rostfritt (dyrt!) eller galvat? Rostfritt lär vara lättare att få rena, gräver ner sig lite lättare men enligt någon så släppte de lättare eftersom de är lite glatta. Har bara haft galvade ankare så jag har inget att jämföra med. Erfarenheter tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 31 Mars , 2014 Jag använder nästan alltid en brucekopia. Outstanding! Enligt mej iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 668 Postad 31 Mars , 2014 Har själv en lite mindre båt än din, vikt ca 4 ton semesterpackad och tankad. Har Engbos 10-kg Bruce-kopia (rostfritt) med blyad lina. På tre säsonger hittills har jag bara draggat en gång, det var i norra Roslagen med rullgrusbotten. I Stockholms skärgård är det mest lera, och då sitter ankaret alltid som en smäck vid akterförtöjning. Jag har lärt mig att rostfria släta ankare sitter bättre i lera än galvade, det blir inga fickor mellan ankaret och leran så det sugs fast rejält. Med galvade ankare bildas lättare fickor, och det sätter sig därför inte ordentligt. Vetenskap eller hokuspokus? Vet ej. Men summa summarum har jag väldigt bra erfarenhet av högblank brucekopia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 31 Mars , 2014 Vad är det ni inte är nöjd med ett ankare på 26 kg. draggar det eller ? Har själv en Bruce kopia på 15 kg. båten väger ca. 7 ton, för visso med kätting och har aldrig draggat eller fastnat,spelet är är Power IL. (huserar i ST.Anna skärgård) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 31 Mars , 2014 Nej, jag är inte nöjd med Engbo-klumpen på 26kg! Det har hänt några gånger (för mycket) att det släppt trots ordentligt fastdraget och massor av lina ute, ibland upp till 10 x djupet. Jag är nog sån att om jag tappat förtroendet för ett ankare har jag svårt att återfå det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Mars , 2014 Vi hade en diskussion ang akterankare på ett annat forum med bla Eilean-Gunnar. Jag frågade vad han skulle välja om han skulle byta akterankare (tror han hade Bruce). Han svarade: Delta. Själv använder jag Danforth i aktern, det funkar bra i mina sandiga bottnar, men är tex en massa vass på botten får jag plocka fram ett gammalt, väl undanstuvat, stockankare. Därför provade jag det förliga Deltaankaret och det tog. Så jag tror Gunnar hade rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 698 Postad 31 Mars , 2014 De gånger våra Bruce-kopior inte funkat bra är på botten med blandat sand/grus/sten med lagom stora stenar. Lagom i det här fallet är en storlek som fyller fint i ankarets "skål" och sedan gör att ankarett draggar jättebra... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Mars , 2014 Var du inte på mässan och kollade på detta ankare!? http://www.duomarin.se/produkt/ankare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 79 Postad 1 April , 2014 Jag använder nu ett bruce på 10 kilo tror jag som brukar sitta lagom på alla bottnar i sthlms skärgård. Har också en stål skodd blyplätt som oftast sitter bra, ibland lite för bra, får backa och vinscha upp fanskapet ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 1 April , 2014 Var du inte på mässan och kollade på detta ankare!? http://www.duomarin.se/produkt/ankare/ bDSC_0013.jpg Nej, jag hade förhinder och hade ingen möjlighet att gå på mässan i år. Första gången på 15 år som jag inte är där tror jag. Nästan 15.000:- för ett ankare som ska passa min båt är ganska saftigt. Då behöver man väl en riktig rekommendation för att slå till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 April , 2014 (redigerade) De hade de flesta ankartyper som man kunde provdra i deras sandlåda. Deras var överlägset bäst mot alla andra typer av ankare när det gällde att gräva ner sig snabbt. Hur det är i verkliga livet är ju en annan sak, men det hör nog inte till de sämst ankarna Fast - många draggar från Biltema kan man få för pengarna Redigerad 1 April , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 1 April , 2014 Även jag har provat ankra i en sandlåda uppställt på mässan. Jag har ett original Bruce som jag tycker har fungerat bra under de år jag haft det. ca. 15 år har det varit i båten. Innan detta hade jag ett Danfort, då fick man ofta åka ut i viken och ankra om, fullständigt opålitligt. När det väl satt var det svårt att bräcka upp om det satt i lera t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pjolle 9 Postad 1 April , 2014 (redigerade) Var du inte på mässan och kollade på detta ankare!? http://www.duomarin.se/produkt/ankare/ bDSC_0013.jpg Det påminner om formen på ROCNA, som också ska vara det absolut bästa.. Det är också dyrare än tex Delta, men inte så dyrt som de andra. Finns på Watski.se Sen finns det fler magiska ankare på youtube, till exempel Mantus. tyvärr är det bara försäljaren som släpper videos, men håll med om att man blir övertygad ändå? (finns även videos när de testar dem med kätting från båt, både i sand och sjögräs..) Vet inte om det går att fåtag på i Sverige däremot. Själv kör jag med ett 7,5kg bruce, har bara släppt när jag har lagt ut för lite lina.. Redigerad 1 April , 2014 av Pjolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2014 Delta 16 Kg blev valet 2010 efter en tråd på MG där salig Gunnar på Eilean förde ordet. Det har gjort bra tjänst och ökat antal nätter för ankare för oss. 40mkätting och 30 m isplitsad lina med elektriskt spel. En natt med stormbyar i en ankarflad på västkusten sov jag inte mycket. Många hade problem med draggning, det var minst 10 båtar i den stora viken. Gräset och tången var problemet. Fick ankra om på kvällen. Ett flertal försök med massor av tång och gräs. Men under natten vred vinden och ankaret plogade några fåror på något tiotal meter. På ankarvakt-GPS:en såg man spåren bra som plottade lägen. Bra koll faktiskt. Man såg då att vid en vindby att båten kom lika långt som vindbyn innan. Man några ggr under natten drog ankaret iväg några meter. Då var det spännande. Pust så gick den tillbaka. Sjöräddningen var på plats och drog iväg en seglare som hade uppenbara problem, möjligen dåligt fäste och kass motor. För akterfäste vid landförtöjning har vi alltid goda erfarenheter av ett Danforth original. Lätt och skarpt som skär ned bra i lera och sand. Problemet är stenhällar. Där finns inget som fäster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 2 April , 2014 Tack för all info hittills! Jag hoppas på fler erfarenheter i detta ämne så kom igen och skriv och berätta. Mer erfarenheter om rostfritt mot galvat vill jag också ha. Är det värt merkostnaden för dig? OT: Kanske är det på samma sätt som om man köpt en Rolls Royce för en massa pengar så säger man inte till kompisarna att det var en riktig skitbil då man lagt ner så mycket på den? Skulle ju bara visa att man är korkad och inte läst på sin hemläxa ordentligt. Inte för att jag tror att Rollsen är en dålig bil men det finns ju andra dyra bilar med rejäla nackdelar. Kände en man med mycket gott om pengar som köpte en italiensk sportbil som börjar på F. Han sålde den efter något år då den skulle in på service var 100:ade mil eller så och varje gång kostade det i storleksordningen lika mycket som hans B_ _ kostade per år. Men han var nog ett undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 668 Postad 2 April , 2014 Hittade ett gammalt ankartest, visserligen i Västkustlera. Testarna förvånade över den högblanka brucekopians resultat. Deras tanke var att det skulle gräva ner sig mer friktionsfritt, jag har hört (minns bara inte varifrån) att släta rostfria ankare förhindrar att bubblor och vattenfickor följer med när de sätter sig, att de nästan sätter sig som i vakuum och därför fäster bättre än galvade ankare med grövre yta. Men som sagt tidigare, vet inte om det är vetenskap eller tyckande. www.fortressanchors.com/downloads/Pakryss-Aug-10.pdf p.s.ursäkta att jag inte hittar hur man gör länk klickbar från padda i nya plattformen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 April , 2014 www.fortressanchors.com/downloads/Pakryss-Aug-10.pdf Jag har en sån där gammalmodig dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 668 Postad 2 April , 2014 www.fortressanchors.com/downloads/Pakryss-Aug-10.pdf Jag har en sån där gammalmodig dator. Tack Toaen, Jag är lite rudis på det här med forum, och tyckte gamla MG var bra...för den plattformen hade jag lärt mig förstå och hantera. Dessutom är det här med padda är lite nytt för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 3 April , 2014 Tack för den testen men den har jag redan läst, finns på flera ställen på nätet. Och den handlar dessutom om svaj-ankring som de flesta andra tester. Men en viktig detalj adderar den till trådarna ovan, egenskaper hos den rostfria ytan. Tack för det! Ser fram mot ännu mer information! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 698 Postad 3 April , 2014 När det gäller den rostfria blanka ytan har jag svårt att tro att det spelar någon roll om det kommer med lite luftbubblor och vattenfickor eller inte, sådan finns ju ofta redan i botten och brukar bubbla upp... Det som skiljer ett orginal-Bruce från den galvade kopian är den blanka ytan och att "klorna" är tunnare och vassere på orginalet. De tunnare vassare "klorna" bidrar med all säkerhet till att ankaret tränger genom bottenvegitation och botten bättre. Den blanka blanka ytan hjälper också till något, men är knappast avgörande för hur bra ankaret gräver ner sig. Det finns tillräckligt med kraft i båten och motorn för att köra fast ankaret oavsett hur blank eller skrovlig ytan är. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 668 Postad 3 April , 2014 När det gäller den rostfria blanka ytan har jag svårt att tro att det spelar någon roll om det kommer med lite luftbubblor och vattenfickor eller inte, sådan finns ju ofta redan i botten och brukar bubbla upp... Det som skiljer ett orginal-Bruce från den galvade kopian är den blanka ytan och att "klorna" är tunnare och vassere på orginalet. De tunnare vassare "klorna" bidrar med all säkerhet till att ankaret tränger genom bottenvegitation och botten bättre. Den blanka blanka ytan hjälper också till något, men är knappast avgörande för hur bra ankaret gräver ner sig. Det finns tillräckligt med kraft i båten och motorn för att köra fast ankaret oavsett hur blank eller skrovlig ytan är. Mackey Jag tror inte alls som du, det blir som att säga att ett skrynkligt hängsegel har samma aerodynamik som ett sprillans i kevlar. Det är stor skillnad på att släppa upp rötgas ur bottenslammet mot att ta med motsånd ner i leran. Turbulens och annat spelar alltså ingen roll? Vad säger dina tell-tales? Hur tänker du när du limmar eller laminerar? Bara det sitter 5% så är det lika bra som 100%? Vidhäftning är inte intressant under ytan bara det är lera? Är det då vikten på ankaret som håller fästet?? Eller är det att man lyckas köra ner ett plogskaft 25 cm istället för 22?? Engbos Bruce-kopia som jag har är väldigt trubbigt och tjockt jämfört med originalet, så det handlar inte om spetsighet.Ni ser mitt ankare i min avatar. Jag vet inte om jag har ett bättre ankare än TS. TS har sagt att han har en "klump" på 26 kg som knappt håller en båt som väger ett drygt ton mer än min. Jag har en trubbig, högblank brucekopia på 10 kg och har aldrig haft problem i Stockholms lerskärgård vid akterförtöjning. Vi har en annan båt i familjen, ett tvåmastat Orustbygge som vi haft sedan -75. Av familjepolitiska skäl ankras denna juvel med ett galvat Danforth-ankare av samma årgång som båten. Det brukar bli 2-3 utlägg i var naturhamn (pratar fortfarande Stockholms skärgård) med detta väldigt spetsiga, och för att vara galvat släta, plogankare. Ofta ger vi upp, ror ut, och lägger ett 30 kg stockankare med kätting för att få ro att kunna bära grillen iland. Förmodligen handlar ankarfäste om detsamma som fiskelycka. Vissa har det, andra inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 4 April , 2014 Tack för fortsatta bidrag. Jag har idag ett Engbo patentankare som tydligen är på "bara" 25 kg. Det har släppt på bottnar som det inte borde ha släppt på, bla en gång i en gyttjig botten där jag legat i fyra dygn efter att ha dragit fast ankaret med en ordentlig puff och sedan ordentligt frestat hållfastheten genom att dra hårt i ankarlinan. 3,5 meter djupt vid ankaret och ca 2 m djupt under båten. 35 meter blyad ankarlina ute. Utan kätting då spelet inte klarar kätting utan bara lina. Femte dagens morgon med vind från samma riktning men bara lite kraftigare, skulle gissa 4-5 m/s, släpper ankaret mitt under frukosten och båten far in i klippan. Ensam ombord var jag då glad att jag lagt tamparna i land runt träden och inte knopat fast dem i träden. Lite bökigt att hålla båten från land samtidigt som jag lossar förtöjningarna i fören och stöter ifrån för att kunna backa ut för motor. Allt gick dock bra förutom en liten skrapning i köljärnet. Jag menar att om ankaret kan glida ur greppet efter flera dygn i en botten som borde vara optimal så kan jag inte lita på att det sitter fast efter ens några timmar. Jag kanske är lite överkänslig men det är känslan jag har. På en tidigare båt har jag bytt från ett mindre Engbo patentankare (16 kg) till ett 10 kg galvad Bruce-kopia och det har funkat bra förutom om det varit mycket tät vegetation på botten då jag bara fått grepp om en massa tång som kommit upp med ankaret. När jag fått Bruce-kopian att fästa har jag inte fått oväntade släpp på detta sätt. Har aldrig testat Delta och inte något rostfritt öht. Tacksam för mer erfarenheter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 698 Postad 4 April , 2014 Vi har legat med vår Bruce-kopia fast i lera med 15 m/s rakt in från sidan utan problem. 15 m/s rakt akter ifrån på sand/grus/sten-botten funkade länge, men till slut efter lite mindre draggande fångade ankaret in en sten och då var det kört. Någon gång har ankaret släpt, men det har berott på slarv. Vi hade inte förtöjt för hårt väder eftersom alla lovat nästan vindstilla. Vi har 10 kg ankare till en 4,8 tons båt, kanske i minsta laget med vi har ett rejält stockankare som reserv. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser