Gå till innehåll
söndag 28 september 2025
Ramunda

GPS, handhållen eller fast installerad?

Rekommendera Poster

Jag vill förenkla navigationen vid segling med en plotter/gps. Ser många fördelar med att ha en fast med stor skärm osv men funderar ändå på att ha en handhållen eftersom den "enda" platsen att installera en fast sitter ca 1,5 m från förarplats. Någon som har funderingar kring detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har i flera år använt en garmin gps 60 hängande runt halsen.

Men då har huvudsakliga plottningen skett i båtsportkort, och GPSen har använts för att verifiera possition.

Det går fort att jämföra bilden i GPSen mot sjökortet.

Men som huvudnavigationsmedel är den handhållna otillräcklig tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle valt en större fastmonterad, gissar att din placering blir under sprayhooden? Om man tappar bort sig på pappret så kan man hasa fram och kolla och få en snabb uppfattning om vart man är eller ska.. Hellre det än något som jag måste ha hängandes runt halsen eller förvara i fickan, den gps:en skulle jag tappa bort, trampa sönder, trassla in i flytvästen, tappa över bord, innan en seglad sjömil i sämre väder. Men det är högst personligt.. :)

Dessutom kan en större plotter även visa andra fönster än sjökortet, till exempel vilken kurs som ska hållas, hur mycket man avviker från sin kurs, eta till nästa waypoint mm, vilket syns även från 1.5 meters avstånd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På öppet vatten räcker det med en riktningspil och för det ändamålet har vi haft en gps på skottet vid nedgången.

På köpet får man strömhastighet, ankomst mm. Vid behov ser man exakt var man är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår plotter ligger i handskfacket när vi inte tittar på den. Inte optimalt men det finns ingen bra plats att montera den, den är för liten eller så är sittbrunnen för lång... :)

Det är absolut av värde att ha en plotter med all extrainformation man får tycker jag, men glöm inte att följa med på papperssjökorten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i många år haft först en Decca, sedan en GPS och nu en plotter. Alla har varit skottmonterade. skulle inte kunna tänka mig något annat, även om jag har en båt endast 8 meter lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...